Zo zet je crowdfunding succesvol in
Before Article

Zo zet je crowdfunding succesvol in

Crowdfunding is hot! Maar waarom lijkt het vooral de laatste tijd hét toverwoord voor ambitieuze ondernemers? Wij spraken met ondernemer Raoul Farla (35), hij vertelt over zijn crowdfunding-avontuur dat hij aanging met Torsten Heeres (37) en Horeca Crowdfunding Nederland. In mum van tijd haalden zij, in deze succesvolle combinatie, genoeg geld op om half juni een zaak te openen in het centrum van Den Haag. Maar hoe ging dit duo precies te werk en wat ging er aan deze droom vooraf?

RaoulWie? Raoul Farla
Wat? Ondernemer
Waar? Quantum, Grote Markt 13-15 Den Haag (een fictieve naam verwijzend naar de oude bestemming van het pand aangezien er eerst een Kwantum was gevestigd).

Je bent al sinds je studie ondernemer. Hoe is de liefde voor het ondernemerschap precies ontstaan?

‘Tijdens mijn rechtenstudie begon ik bij AON en zat ik in een team juristen die bestuurdersaansprakelijkheden afdekte voor AEX bedrijven. Ik voelde mij diep ongelukkig opgesloten in een kantoor en besloot voor mezelf te beginnen. Geheel buiten de gebaande paden begon ik samen met mijn zus aan een milieuvriendelijk transportbedrijf. We waren op dat moment nog de enige die op groen gas reden. Na een aantal jaar, 20 man in dienst en 18 bussen verder besloot ik dat ik weer toe was aan een nieuw avontuur. Ik stapte uit de groene business en liep tegen een pand in Den Haag aan. En zo begon het.’

Je liep tegen een pand in Den Haag aan en je besloot, hier ga ik mijn nieuwe business in beginnen?

‘Ik kon het pand anti-kraak huren voor 200 euro met de gedachte ‘ik zie het wel’. Zo begon ik mijn winkel/conceptstore waar ik de afgelopen anderhalf jaar kleding en meubels verkocht. Later kwamen daar events, pop-up restaurants, workshops en andere samenwerkingen bij. Ik merkte dat mijn ondernemersbloed er steeds harder van ging stromen.’

Was dit avontuur niet groot genoeg?

‘Op een dag stond ik in mijn winkel en kwam Torsten, mijn huidige compagnon, binnenlopen. Het grootste deel van het pand waarin ik werkte stond leeg en voor de eerste en de tweede verdieping had ik al plannen, maar hij had plannen voor de overige etages. Inmiddels zijn we samen het avontuur aangegaan en is dit twee jaar geleden.’

Hoe maak je van een plan werkelijkheid?

‘Het is alweer één jaar geleden dat we concreet met elkaar om de tafel gingen. We hebben dagenlang met een club architecten, brandbuilders en designers doorgebracht om een brandbook te maken. In dit boekwerk staat precies omschreven hoe we ons concept  en onze visie naar buiten willen brengen. Daarmee zijn we naar de bank gegaan en zij waren direct enthousiast. Maar wel met de voorwaarde een deel te crowdfunden.’

Een bank die adviseert om te crowdfunden klinkt heel tegenstrijdig. Wat was hun reden en waar kwam je terecht?

‘Zij gaven al vrij snel aan dat de projecten waarbij crowdfunding komt kijken makkelijker draagvlak krijgen. We hebben alle partijen die zich bezighouden met crowdfunding in de horeca bekeken en kwamen al vrij snel uit bij Horeca Crowdfunding Nederland. Zij kwamen het meest serieus over en ze zijn erg selectief in de projecten waarin ze participeren. Na onze eerste ontmoeting werden we helemaal door de molen gehaald, wij voelden direct hun oprechte interesse. Samen zijn we vaak terug gegaan naar de tekentafel, daardoor is ons idee eigenlijk alleen nog maar beter geworden.’

Hoe gaat jullie zaak eruit zien?

‘In grote lijnen; er komt een bar in de kelder. We hebben een 24-uurs vergunning en willen er feesten organiseren, salsa avonden, studentenjazz-avonden noem maar op. Op de begane grond komt een restaurant van 120 couverts, met een open keuken waarin de focus ligt op shared dining. Op de eerste en tweede verdieping komen meetingrooms met hoge plafonds, sfeervol ingericht met veel planten waarmee we een huiskamergevoel creëren. Daar kun je een ruimte per dagdeel huren, maar de ruimtes zijn ook geschikt voor private dining. En dan als kers op de taart, een rooftopbar. De enige in Den Haag, dus uniek. Ook is een deel van het dak overdekt en krijgen we daar een grote bar en keuken , zodat we daar ook fingerfood kunnen serveren. Kortom, een totaalconcept waarin kruisbestuiving een grote rol speelt. De zakelijke gasten kunnen na hun meeting einde dag het dak op en daarna de club in.’

Uiteindelijk krijg je een ‘go’ en kan het funden beginnen. En dan?

‘En dan begint eigenlijk het hele circus. We hadden 1,5 miljoen euro nodig voor het hele project, waarvan een aanzienlijk groot deel eigen vermogen ingebracht moest worden. Dat is een belangrijke voorwaarde in dergelijke projecten. Met spaargeld en geld van leveranciers is dit gelukt. En dat moet je nog met Horeca Crowdfunding om tafel hoe het project te gaan communiceren. Samen bouw je een merk, een teaser en zet je een passende guerilla-actie op. Daarnaast  zijn we ook met ons initiatief op de radio geweest, dat leverde echt enorm veel publiciteit op.’

Wat is er volgens jullie zo uniek aan jullie concept?

‘Wij richten ons met het concept op 25-55 jarigen die net iets anders zoeken dan de bestaande horeca. Den Haag is klaar voor nieuwe horeca en is klaar voor een concept met ballen. Zeker omdat iedereen uit Den Haag op stap gaat naar Rotterdam of Amsterdam. Dat is straks niet meer nodig.’

En waarin blinken jullie in de toekomst dan precies uit?

‘Een veelgehoorde klacht in de horeca is vaak het gebrek aan goede service. Bij ons is gastvrijheid het speerpunt. Of nog beter gezegd het fundament waarop ons concept wordt gebouwd. We werken met een gastvrouw die iedereen begroet bij binnenkomst, de jassen ophangt, mensen worden geplaceerd en er gaan letterlijk en figuurlijk deuren voor je open. Wij zijn van mening dat je persoonlijkheid het belangrijkste is en dat we je de vaardigheden die je nodig hebt in je werkt dankzij goede trainingen wel leert. Ik heb wekenlang gespeeddate met enthousiaste en energieke mensen en wist eigenlijk binnen één minuut of ze het wel of niet werden. Het deel uit willen maken van ons concept is iets dat ik bij de één nu eenmaal meer voelde dan bij de ander. Ik geloof dat als de basis goed is de rest vanzelf komt.’

Als je terugkijkt naar het crowdfunding avontuur tot nu toe, welke criteria zijn dan het belangrijkst?

‘Zorg dat je een duidelijk concept hebt en dit uitwerkt. Leg uit wat je gaat doen. Durf actie te ondernemen en uit je comfortzone te stappen. Just do it! Ga vooral met je netwerk praten en leg je kernwaarden en richtlijnen waarbinnen je gaat opereren vast. Zo ontstaan er minder snel grijze gebieden.’

Hoe belangrijk is de rol van social media voor jullie tot nu toe geweest?

‘Waanzinnig belangrijk. Het heeft voor ons wonderen verricht. Het heeft gezorgd voor de eerste spin-off over ons concept in de media waardoor het is gaan leven. Mede daardoor is het gelukt het geld bij elkaar te krijgen en hebben we binnen negen uur ons gewenste bedrag bij elkaar gekregen. Social media zit bij ons ook verankerd in de zaak. Een mooie zaak is één, dat het eten goed moet zijn is twee. Vanuit daar is het de social media waarmee we ons merk (online) bouwen, beleving creëren en mensen vermaken. Social media moeten ervoor zorgen dat ons concept dat menselijke gevoel oproept zodat je gewoon bij ons wíl zijn.’

Waar heb je je in dit avontuur tot nu toe het meest over verbaasd?

‘Over de spin-off van crowdfunding. Ook als je het geld via andere kanalen kunt funden, zou ik deze vorm van financieren zeker overwegen. Je kunt crowdfunding zien als een extra marketingmoment dat je makkelijk in kunt bouwen door gebruik te maken van de media. Ook merken we dat door deze vorm van financiering in te zetten het een concept van iedereen wordt. Daarnaast merken we bij Horeca Crowdfunding Nederland dat ze echt de tijd voor ons nemen en dat ze passend advies geven. Eerst wilden we meer geld in het gehele plan steken, maar op hen advies houden we het iets kleiner. Hun advies was om het op deze schaal te doen, zodat we de kwaliteit kunnen waarborgen.’

Wat is je gouden tip voor andere ondernemers die erover denken om voor zichzelf te beginnen?

‘Zoals ik al eerder zei, just do it! Ga met je netwerk om tafel en help het vliegwiel op gang.  Zoek een team dat complementair is en omring je met professionals, zodat je je team de vrijheid kunt geven en niet hoeft te micromanagen. Dat is zonde van je tijd.’

Crowdfunding als startkapitaal in ZiN Inspiratielab

In ZiN Inspiratielab leer je alles over crowdfunding hoe werkt het, wat zijn de voor- en nadelen en wanneer werkt het en wanneer niet? In het tweede deel bespreek je samen Horeca Crowdfunding Nederland jouw vooraf ingediende ondernemingsplan vanuit een kredietbeoordelingperspectief. Je krijgt direct feedback over de kans van slagen, zodat je je beter kunt voorbereiden op een eventueel crowdfundingproject. Vervolgens ga je in tweetallen aan de slag met je verhaal: hoe vertel je het en hoe sluit je daarmee aan bij je doelgroep? En je leert hoe social media en een website helpen om de financiering rond te krijgen. Zo zet je crowdfunding succesvol in.