Fondue & Fondue: specialisatie als succesfactor
Before Article

Fondue & Fondue: specialisatie als succesfactor

Fondue & Fondue aan de Overtoom in Amsterdam biedt het hele jaar door 7 dagen per week 3 soorten kaasfondue, evenals vlees- en visfondue. Het concept is populair en trekt een breed publiek. Eigenaar Martin Moos vertelt over de succesfactor van fondue.

Wie                 Martin Moos (47)
Wat                 Fondue & Fondue (45 plaatsen)
Waar               Amsterdam
Website          fondue.amsterdam

Fondue aanbieden in Amsterdam is niet uniek. Hoe onderscheidt Fondue & Fondue zich?

“Er zijn veel restaurants en eetcafés die af en toe een fondue op de kaart zetten, vooral in de winter, maar er zijn er slechts 3 die zich puur op fondue richten, zoals wij. Behalve met goede, verse fondue onderscheiden we ons met een gezellige ambiance en prima service. Dat blijkt wel uit de leuke reacties die we geregeld op TripAdvisor krijgen en via de sociale media. Mensen zijn erg enthousiast over de vlotte, vriendelijke bediening.”

Hoe is het jullie de afgelopen jaren vergaan?

“Heel erg goed. Ook in de crisistijd hadden we zeer drukke jaren. Onze zeer scherpe prijzen werken in ons voordeel. Bijvoorbeeld een driegangenkeuzemenu voor 26,50 euro. Ook de wijnen zijn goed betaalbaar: tussen de 18 en 34 euro. Was 2015 al een topjaar, 2016 was het drukste jaar ooit. We zijn maar 3 dagen per jaar gesloten. Natuurlijk zijn de weekenden het drukst, maar ook doordeweeks zitten we praktisch elke dag vol. Op zomerse dagen is het vaak wat rustiger. Dan is trouwens ons terras met 25 plaatsen wel geopend.”

Op welke doelgroepen richt Fondue & Fondue zich?

“Mensen van 8 tot 80, want fonduen is voor iedereen leuk. We bieden een uniek avondje uit, waarbij je gezellig wat te doen hebt. Onze gasten zijn urenlang onder de pannen.”

Fondue & Fondue

Hoe weten potentiële gasten jullie te vinden?

“We zitten uiteraard op Facebook, waarop we regelmatig berichtjes plaatsen. Verder doen we onze marketing sinds 2015 via Quandoo, met onder meer banners op websites. Dat werkt erg goed en heeft ons al veel naamsbekendheid opgeleverd. Ook toeristen (40 procent van onze gasten) weten ons te vinden, dat komt ook doordat we in een buurt zitten die steeds hipper wordt. We ontvangen ook veel groepen, van bedrijfsuitjes tot vrijgezellenfeestjes. We beperken het wel tot 1 groep per avond, omdat een groep vaak wat luidruchtiger is. We willen het voor de andere gasten wel knus houden.”

Hoe maak je marge met fondue?

“Kaasfondue is qua inkoop/verkoop zeer gunstig. Bovendien ga ik zelf naar de groothandel en zit ik boven op de aanbiedingen; scherp inkopen is een sport. In onze kleine keuken (misschien wel de kleinste keuken van Amsterdam, met 3m2!) werken we zeer efficiënt, met 1 kok per avond. Fondue bereiden kost niet veel tijd, dus we kunnen supersnel werken.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“We willen in elk geval niet stilstaan, stilstand is achteruitgang. We zijn van plan om in plaats van 3 soorten kaasfondue 4 of 5 soorten te gaan bieden. En we zijn aan het aftasten of we kaasfondue kunnen laten bezorgen via diverse kanalen. Misschien komt er nog een vestiging bij in Amsterdam, maar dat is nog toekomstmuziek.”