Zo werf je medewerkers via social media
Before Article

Zo werf je medewerkers via social media

Via social media bereik je relatief voordelig héél veel mensen. Verstandig om ook via deze weg je vacatures uit te zetten. Waar je begint? Hieronder zetten we drie basisstappen voor je op een rij.

Het juiste kanaal

Je kunt je vacature op heel veel social media-kanalen plaatsen, maar houd daarbij rekening dat je je ideale kandidaat niet op elk kanaal vindt. Een vacature voor een nieuwe bedrijfsmanager heeft waarschijnlijk meer succes via LinkedIn, terwijl je een nieuwe bedieningsmedewerker eerder bereikt via Facebook en Instagram.

Op LinkedIn speel je vooral in op de beroepsbevolking. Mensen zoeken naar zakelijke kansen; dat kan ook betekenen dat ze een nieuwe baan zoeken. Wel zijn de meeste actieve gebruikers iets hoger opgeleid en op zoek naar een wat hogere functie. Op Instagram en Facebook vind je mensen met uiteenlopende interesses en opleidingsniveaus. Facebookgebruikers zijn er tegenwoordig in alle leeftijden, terwijl Instagram vooral jongeren en millennials aanspreekt (15-39 jaar). Helemaal handig: plaats je op Facebook een vacature, dan kunnen geïnteresseerden direct solliciteren. Dat maakt de drempel tot solliciteren nog lager.

De juiste boodschap

Een keer een post plaatsen met ‘Ben jij onze nieuwe kok?’ kán werken, maar is natuurlijk niet echt wervend. Daarmee spreek je alleen de groep aan die al op zoek is naar een nieuwe baan, maar niet de groep die nog niet actief op zoek is, maar wel te overtuigen is. Combineer zo’n post daarom met meer creatieve varianten. Blinkt je locatie uit in bereikbaarheid? Plaats dan ook een post met ‘Bereken de afstand naar je nieuwe droombaan’ en link naar jouw restaurant via de routebeschrijvingsfunctie van Facebook. Zoek je een creatieve kok die staat te popelen om met dagverse vis te werken? Vraag bijvoorbeeld bij een foto: Weet jij wel raad met deze verse zeebaars? Kom ons keukenteam versterken!

Tip: zet je vacature vooral zo breed mogelijk in. De juiste kandidaat bereik je soms pas na meerdere posts. Van al je Facebookvolgers ziet bijvoorbeeld slechts 10-15 procent een bericht. Blijf de vacature dus onder de aandacht brengen.

Het juiste design en beeld

Vergeet ook het creatieve design niet. Hoe meer je vacature – tekstueel en visueel – opvalt. Hoe groter de kans dat de juiste kandidaat het bericht ziet. Dit bereik je voor een groot deel met beeld. Verkoop jouw restaurant als ideale werkplek vooral ook met foto’s en video’s. De cultuur van je zaak kun je beschrijven, maar beter is het om dit te laten zien. Van je zaak zelf – waar kom ik te werken? Van medewerkers en gasten – met wie kom ik te werken? Van de gerechten en de producten – waarmee werk ik? Wat jij misschien vanzelfsprekend vindt, is juist datgene wat je bedrijf uniek maakt. Zo zorg je dat je berichten bij de lezer het gevoel van ‘daar wil ik onderdeel van worden!’ creëren.