We houden de merken bewust gescheiden
Before Article
Gevel Harry's

We houden de merken bewust gescheiden

Jean-Marc Beaumont staat sinds 2014 samen met zijn broer Christophe aan het roer van Twin Peaks Hospitality, een Maastrichts familiebedrijf dat al 107 jaar bestaat. Een interview over het combineren van meerdere concepten, drijfveren en geleerde lessen.

Wie: Jean-Marc Beaumont
Wat: Mede-eigenaar Twin Peaks Hospitality
Zaken: Hotel Beaumont, The Dutch en Harry’s

Twin Peaks Hospitality, wat houdt het in?

‘Twin Peaks Hospitality komt voort uit Beaumont, een 107 jaar oud familiebedrijf. In al die jaren hebben we ons altijd kunnen aanpassen aan de huidige tijd. Inmiddels bestaat het bedrijf uit drie verschillende brands. Twee hotels: Hotel Beaumont en The Dutch. En Harry’s, gevestigd op de begane grond van Hotel Beaumont, een grootstedelijke brasserie die zeven dagen per week geopend is.’

Waarin verschillen de hotels?

‘Hotel Beaumont is een fullservice viersterrenhotel, wat zich richt op de top van de markt. Er komen ook veel zakelijke gasten. The Dutch is daarentegen een lifestyle concept met een knipoog naar de jaren 80. Gericht op een divers publiek, en een stuk informeler dan Beaumont. Medewerkers zijn er verantwoordelijk voor het hele hotel en zijn multifunctioneel inzetbaar: van ontvangst tot het serveren van een drankje. Daardoor zijn ze ontzettend benaderbaar. En kunnen ze gasten alles vertellen over de hotspots in de stad. Bij The Dutch betaal je één prijs voor de kamer, inclusief drankjes uit de minibar, koffie en thee op de kamer én ontbijt. We serveren geen ontbijtbuffet, maar je kunt een een ‘breakfast bag’ bestellen. Die hangen we dan ‘s ochtends aan de deur.’

Merk je een bepaalde kruisbestuiving tussen de merken?

‘Nee, maar dat is een bewuste keuze. Negen van de tien gasten weet niet dat het allemaal onderdeel is van één bedrijf. We zien dat de doelgroepen tussen de hotels enorm verschillen. Als hotelgasten vragen naar een leuke plek om te eten, noemen we natuurlijk wel Harry’s. Maar als één van de opties. Tussen de hotels is verder alleen een historische link. The Dutch was vroeger de residence van Hotel Beaumont. Gasten gaven regelmatig aan dat ze daar toch een beetje het idee hadden dat ze in een bijgebouw verbleven. Toen we in het hoofdgebouw 12 kamers bijbouwden en de kamers in de residence toe waren aan een renovatie, kwamen we op het idee om de residence volledig los te koppelen van Beaumont en hier een nieuw concept te openen.’

Wat is het thema waar je nu druk mee bent?

‘Van de zomer gaan we Harry’s verbouwen. De voornaamste reden: wij vinden dat een grootstedelijke brasserie een bar hoort te hebben. En die hebben we nu niet. Als je dan toch gaat verbouwen, kun je het beter in één keer goed doen. Zo vervangen we direct ook de keuken uit 2004 en krijgen we een volledig nieuw interieur. Studio Linse, onder meer ook verantwoordelijk voor het interieur van Restaurant Rijks, helpt ons daarbij. Zodat we met een tijdloos interieur straks weer jaren vooruit kunnen.’

‘Daarnaast definiëren we op dit moment de kernwaarden van het totale bedrijf opnieuw. Elk merk is uniek, maar de waarden zijn overkoepelend hetzelfde. Ongeacht de plek willen we  een connectie maken met onze gast, een betekenisvolle en persoonlijke service bieden.’

Wat voor ondernemer ben je?

‘Een vraag die je natuurlijk het beste bij medewerkers kunt neerleggen. Maar als ik voor mezelf en mijn broer Christophe spreek, dan leggen we graag de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort. Je krijgt bij ons veel vrijheid en ruimte om jezelf te ontwikkelen. Met 115 medewerkers in totaal zijn we voor lokale begrippen een behoorlijke organisatie, maar als je het vergelijkt met landelijke ketens, dan voelt het bij onze merken een stuk kleinschaliger. We zijn ambitieus en willen iedere dag weer een klein beetje beter worden. Een informele bedrijfscultuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde.’

Wat was voor jou een eye-opener?

‘Voordat ik in 2010 in het bedrijf stapte, werkte ik 4,5 jaar in New York. Ik dacht: ik kom uit een horecafamilie en ik weet het allemaal wel. Maar het was echt wennen. De lat daar lag hoger dan ik ooit had kunnen denken. Die markt is zo ontzettend competitief, waardoor elk detail wel onder het licht moést worden gehouden. Gelukkig had ik een goede mentor. Hij leerde me – met vallen en opstaan – omgaan met het niveau en liet zien hoe je een team vormt en kneedt. Ik kreeg de ruimte om fouten te maken, omdat ik daarvan het meeste leerde. Dat geef ik mijn medewerkers ook mee.’

Hoe duurzaam ben je?

‘We hebben een verantwoordelijkheid te nemen in deze wereld en dat doen we ook. In de hotels vertaalt zich dat bijvoorbeeld in bepaalde certificeringen; sommige bedrijven met wie we samenwerken stellen dat ook als voorwaarde. Duurzaamheid in Harry’s gaat het vooral over wat er op het bord ligt. Traditioneel zijn we gewend een gerecht te verzinnen en dan pas een leverancier te bellen. In onze ogen hoort dat andersom te zijn: eerst zoeken naar wat er van het land beschikbaar is en nu de beste kwaliteit heeft, en op basis daarvan een mooi gerecht creëren. We zijn momenteel bezig met een pilot: we gaan 2500 vierkante meter grond pachten en in samenwerking met een lokale boer onze eigen groente en fruit verbouwen.’

Wat had je gedaan als je geen eigenaar van Twin Peaks Hospitality was?

‘Mijn broer en ik hadden weliswaar managementervaring, maar nog geen ondernemerservaring toen we in het bedrijf stapten. Maar ik denk dat ik anders ook wel ondernemer zou zijn geworden. Misschien was ik wel iets gestart met vrienden in New York. Daar had ik het erg goed naar mijn zin. Hetzelfde geldt nu voor Maastricht. De vrijheid, zelf invloed kunnen uitoefenen en samenwerken met een team; dat vind ik zo leuk aan ondernemen.’