‘Mensen die rondlopen met coppa’s gin-tonic, dat ziet er gaaf uit’
Before Article

‘Mensen die rondlopen met coppa’s gin-tonic, dat ziet er gaaf uit’

Cocktails kunnen een publiekstrekker zijn voor je zaak. Helemaal als je meegaat met de nieuwste trends. Chong Chu, co-founder van de Foodhallen in Rotterdam en Amsterdam, vertelt hoe mixers bijdragen aan het succes van de Foodhallen.

Wie? Chong Chu
Wat? Co-founder van de Foodhallen Amsterdam en Rotterdam

Hoe zijn de Foodhallen begonnen?
‘Vier jaar geleden startten we met de Foodhallen. Los van elkaar bezochten mijn vrienden en ik grote foodmarkets in het buitenland: concepten waar je onder één dak van alles kunt eten en drinken en waar het altijd gezellig is. We vroegen ons af waarom dat er nog niet was in Nederland. Dus zeiden we tegen elkaar: “waarom doen wij dat niet!?”. En zo is het begonnen. Na anderhalf jaar konden we van start.’

Waar moeten de stands aan voldoen?
‘De Foodhallen is een sociaal concept waar delen een hele belangrijke factor is. Wat wij heel belangrijk vinden, en meegeven aan ondernemers, is sharing is caring. Zorg ervoor dat je gerecht te delen is. Je kan best losse broodjes verkopen, want mensen komen daar niet voor hele maaltijden. Maar ze moeten ook niet na één standje weggaan, ze moeten de hele dag willen blijven. Van elkaars gerechten willen proeven.’

Hoe belangrijk zijn drankjes voor jullie?
‘Een drankje maakt het toch allemaal net wat gezelliger. Als je mensen ziet rondlopen met coppa’s gin-tonic dan ziet dat er gaaf uit, iedereen vindt dat leuk. En we komen daardoor vaak op social media, wat voor ons erg belangrijk is. We willen ook dat mensen niet alleen komen voor het eten, maar ook om te borrelen aan onze centrale bar. Als je dan geen goede drankjes hebt, is dat een gemiste kans. Een goed drankje valt of staat bij een goede mix. Kies voor een hoge kwaliteit mixer, dan is je drankje altijd goed.’

Hoe kiezen jullie de mixers?
‘Het grootste deel van onze mixers komt bij Fever-Tree vandaan. Het loont om bij één merk te blijven. Als je met één leverancier samenwerkt, is de kwaliteit van je drankje altijd gelijk. Bovendien kun je   van hun expertise leren, dat helpt je eigen zaak vooruit. Wij werken ook veel met hen samen op events. Wat fijn is, zijn de verschillende mixers. De Indian Tonic is bij veel mensen bekend, maar ze hebben nog veel meer. Het is heel leuk om die juist te serveren. We hebben een hele brede range: ginger ale, ginger beer, lemonade. Noem maar op.’

Zien jullie nieuwe cocktailtrends?
‘De klassiekers zoals gin-tonics blijven altijd populair, maar er komen wel trends bij. Mensen willen steeds vaker mixers met natuurlijke producten, of biologische mixers. Daar is veel vraag naar. En als iemand om een tonic light vraagt, dan moet je die ook in huis hebben. Mensen vinden natuurlijke ingrediënten steeds belangrijker. En ik denk dat die interesse voorlopig blijft groeien. We bieden nu frisdrank aan die biologisch is. Als je daar een paar jaar geleden mee was gekomen, had niemand het gekocht. Tegenwoordig zit dat vast in het assortiment.’

Heb je tips voor vakgenoten?
‘Als je als horecaondernemer groot wil worden, dan moet je aan de ene kant zorgen dat je wat producten op de kaart hebt die safe zijn, waarvan je weet dat ze goed gaan lopen. Aan de andere kant vraagt de markt steeds meer dat je iets doet wat nieuw is en opvalt, zodat je eruit springt ten opzichte van anderen. Ik heb daar nu een mooi voorbeeld van gegeven aan de hand van mixdrankjes. De juiste balans vinden, daar gaat het om.’

Dit artikel is een partnerbijdrage van Wonderful Drinks.