De ondernemerslessen van een frietexpert
Before Article

De ondernemerslessen van een frietexpert

Café en friterie Par Hasard is geen snackbar, maar een bourgondische eetgelegenheid, gebaseerd op de Belgische en Limburgse frietkot. We spraken eigenaar Xander Hasaart in juli 2016 al over hoe je van friet een wistgevend business model maakt. Hoe staat Xander er nu voor? Welke ondernemerslessen heeft hij geleerd?

Naam: Xander Hasaart
Zaak: Eigenaar Par Hasard
Waar: Drie vestigingen in Amsterdam, één in Scheveningen en één in Almere
Website: Cafeparhasard.nl

Wat is er veranderd sinds de vorige keer dat we je spraken?

“Ten tijde van het vorige interview had ik net de vestiging in de Yada Yada Markt in Zaandam geopend. Later kwam daar nog een foodhall in Amersfoort bij. Maar op beide locaties zijn we inmiddels weer gestopt. Aan het eind van de dag bleken we daar gewoon geen goede kassa te hebben. In zo’n foodhall eten mensen overal iets, dus ze besteedden bij ons relatief weinig. Als we in een van de Amsterdamse vestigingen honderd gasten hebben, draaien we zo 3.000 euro omzet. Maar in zo’n foodhall leveren honderd gasten misschien 300 euro op.”

Maar er zijn ook nieuwe vestigingen bijgekomen, toch?

“Dat klopt. Begin vorig jaar hebben we onze eerste franchisevestiging geopend, in Almere. Ook zijn we in Amsterdam-Zuidoost Bullewijck by Par Hasard gestart. Deze formule wijkt af van de andere vestigingen. We richten ons daar vooral op de zakelijke klant, met lunchgerechten, broodjes en huisgemaakte soepen. Want in deze tijd van bewust eten is een lunchroom met friet als hoofdmoot gedoemd te mislukken.”

Was het altijd al je opzet om een hele keten te beginnen?

“Nee, dat is eigenlijk toevallig zo gelopen. De eerste zomer aan de Ceintuurbaan kampte ik met een enorme omzetdaling, want ik had geen terras. Toen kreeg ik de kans om op de Scheveningse pier een frietkot te openen. Omdat daar de piek in zomer zou liggen, leek het me een goede manier om voor balans te zorgen. Overigens loopt het nu in Scheveningen zomer en winter goed. En dankzij een verbouwing hebben we aan de Ceintuurbaan een groter terras kunnen realiseren, dus ook daar is de omzet nu jaarrond stabiel.”

Wat is de belangrijkste les die je de afgelopen jaren geleerd hebt?

“Dat je niet te licht moet denken over uitbreiding. De rol van de locatie is echt heel groot, overal is een ander publiek. In Almere wordt Par Hasard ervaren als chique tent, een plek waar je naartoe gaat wanneer je iets te vieren hebt. In Amsterdam worden we gezien als een gezellig buurtcafé. Terwijl we in beide vestigingen precies hetzelfde assortiment hebben en precies dezelfde prijzen.”

Wat is, afgezien van de goede friet, het geheim van jullie succes?

“Het begint inderdaad met de kwaliteit van de friet, die moet continu hoog zijn. Daar stoppen we veel tijd en aandacht in. Maar daarnaast onderscheiden we ons doordat we wijn, bier, champagne en gin-tonic bij de friet serveren. Dat bourgondische, gezellige aspect is voor ons heel belangrijk. Het is ook precies waarom ik zulke goede herinneringen heb aan de Belgische frietkot uit mijn jeugd.”