Basics: zo zoom je in op de juiste kandidaat
Before Article

Basics: zo zoom je in op de juiste kandidaat

Je wilt met je vacature de juiste kandidaat aanspreken? Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar de manier waarop je je vacature promoot speelt een belangrijke rol. Hieronder een aantal manieren waarmee je de kans vergroot dat je de kandidaat aanspreekt die bij jouw bedrijf past (anders dan met salaris en andere arbeidsvoorwaarden). 

Bedenk wie je zoekt

Kopieer niet blind vacatures die je op internet vindt. Wie je zoekt is wat anders dan wat je zoekt. Je weet dat je een zelfstandig werkend kok of uitbreiding van je zwarte brigade zoekt, maar denk vooraf al een stap verder. Wat voor type persoon past binnen je organisatie? Met wat voor achtergrond, wat voor mentaliteit, wat voor drijfveren, wat voor behoeften en interesses en noem het maar op. Dit is allemaal van belang voor hoe je vacature eruit gaan zien. Want vervolgens bedenk je hoe jouw vacaturetekst hierop inspeelt. Daarin staat niet wat jij eist, maar benoem je vooral waarom jullie zo’n goede match zijn (‘Typisch jij?’). In een goede vacaturetekst komt samen wie jij bent, wat je zoekt én wie je zoekt.

Bedenk wat je laat zien

Zoek je studenten voor in de bediening? Foto’s van een jong team zullen andere jongeren aanspreken. En met beelden van een divers team trek je ook de aandacht van kandidaten met iets meer ervaring. Maar let op dat het beeld altijd aansluit bij de werkelijkheid. Is dat niet zo, dan ontstaat er een mismatch en haakt je nieuwe medewerkers al snel teleurgesteld af. Dus laat niet alleen maar verse bereidingen zien, terwijl je in de keuken eigenlijk veel meer gebruikmaakt van convenience. Of beelden van chefs druk in de weer met outdoor cooking, terwijl je als kok bij jou eigenlijk je keuken nooit uitkomt.

Bedenk aan wie je het laat zien

Natuurlijk wil je met je vacaturetekst niet discrimineren, maar je wilt wél je droomkandidaat aanspreken. Dat kan wanneer je promoot via social media. Daarmee bepaal je namelijk precies wie je advertentie te zien krijgt. Via Facebook bijvoorbeeld kun je filteren op onder meer leeftijd, woongebied, geslacht en interesses. Handig als je bijvoorbeeld een jongere of juist ervaren kracht zoekt uit de buurt. Of je een nieuwe medewerker zoekt die ook in zijn vrije tijd inspiratie zoekt om nog beter te worden in zijn of haar werk. Want zo’n iemand volgt social media pagina’s die hem hierbij helpen.

Meer weten over hoe je online medewerkers werft? Lees ook deze blog.