Wat drinken we in 2018: dit zijn de trends
Before Article
Dranktrends cocktail

Wat drinken we in 2018: dit zijn de trends

Consumenten drinken bewuster dan ooit en de ontwikkelingen op het gebied van alcoholvrije dranken, cocktails en premiumization gaan sneller dan ooit. Wat drinken we in 2018/2019? Dit zijn de (internationale) dranktrends volgens de trend-forecasters van HBMEO in Amsterdam.

NOLO
Dé drankentrend van 2018 is NOLO-alcohol: no of low alcohol. Gezondheid wordt steeds belangrijker en zorgt ervoor dat mensen bewuster gaan eten en drinken. ‘Tegenwoordig is het stoerder om te zeggen dat je een week niet hebt gedronken dan dat je een kater hebt’, aldus Vincent van Dijk van HBMEO. ‘Alcohol wordt de komende jaren steeds meer gezien als ‘het nieuwe roken’. Iets bestellen dat alcoholvrij is, is niet meer iets waarvoor jij je hoeft te schamen. Deze dranken krijgen een belangrijke plek op de barkaart.’ Komende zomer is het dan ook volstrekt normaal om een alcoholvrije gin-tonic te bestellen. ‘Een trend uit Zuid-Amerika die de hele wereld verovert.’

On demand softdrinks
Door de toenemende vraag naar alcoholvrij zien we steeds meer boutique softdrinks en andere premium mixers. ‘On demand samengesteld’, aldus Van Dijk. ‘Op basis van jouw persoonlijke voorkeuren wordt ter plekke een softdrink bereid.’

Elke trend heeft volgens Van Dijk een contra-beweging en die zal hier dus ook ontstaan. De pro alcohol-beweging die juist de spirits viert, zich uitspreekt vóór het drinken van alcohol en dit ziet als een lifestyle. Hierbij geldt wel dat kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Dranktrends cocktail

Cocktails (to go)
Cocktails en longdrinks maken een grote opmars. ‘Bartenders zijn de nieuwe chefs geworden en de Nederlandse cocktail-scene groeit gestaag. Dé cocktail van 2018 wordt de Milano-Torino. Eenvoudig, maar juist door de perfecte balans tussen bitter en zoet heel geliefd. Met Campari uit Milaan en Vermouth uit Turijn, ijs in het glas en een schijfje sinaasappel. Een andere trend is groenten in het glas als vervanger van sap van fruit. Gezonder en verrassender. Ook koffiecocktails breken dit jaar definitief door. Eveneens populair: circulaire cocktails. Met garnering die is gemaakt van gebruikte groenten- of fruitschil, zonder gebruik van wegwerprietjes, servetjes en parapluutjes en met natuurlijke en huisgemaakte producten.’

Aan boord van vliegtuigen en internationale treinen en op andere plekken onderweg gaan de komende jaren steeds meer cocktailboxen opduiken. ‘Waarmee je in een handomdraai een perfect cocktail kunt bereiden zonder dat je een opleiding tot bartender hebt moeten volgen. Gewoon door de juiste hoeveelheden en de juiste kwalitatieve ingrediënten te combineren.’

Glocal
Local wordt glocal: lokale helden reizen tegenwoordig de hele wereld over. ‘We leven in een periode van internationalisering en dat zien we ook terug in het glas. Van Afrikaanse dranken tot cocktails met een Aziatische twist. We zien steeds meer groenten, ter vervanging van fruit. Manzanilla, de dame onder de sherry, zorgt voor hernieuwde belangstelling voor deze versterkte wijn. Chardonnay maakt een grote comeback en we willen worden verrast met nieuwe flesformaten, wijn uit onbekende regio’s en nichewijnen.’

Afrika is het nieuwe Azië
Waar afgelopen jaren Azië sterk in opkomst was, zien we nu dat Afrika het continent is waar de inspiratie vandaan komt. Wat dacht je van umqombothi, een bier gemaakt van mais, of honingwijn, vergiste wijn met honing, of palmwijn, een alcoholische drank gemaakt van het sap van palmbomen. ‘Afrika is als vakantiebestemming dit jaar enorm in trek en dat zorgt ervoor dat steeds meer mensen de verrassende smaken van dit continent leren kennen en waarderen.’

Het trendrapport dranken 2018/2019 is een initiatief van HBMEO. Wil je meer informatie over de bovengenoemde trends, volg dan deze link.