Tips van toppers voor een succesvol terrasseizoen
Before Article

Tips van toppers voor een succesvol terrasseizoen

De eerste mooie dagen van het jaar hebben zich voorgedaan en het terrasseizoen staat voor de deur. De gasten zijn er klaar voor, maar ben jij als ondernemer dat ook? Wij helpen je met deze tips van toppers.

Vakblad Misset Horeca stelt ieder jaar een top 100 samen met daarin de beste terrassen van Nederland. Wat doen deze ondernemers goed en wat kun jij van ze leren? Vijf tips van de toppers uit deze lijst.

1. Details zijn essentieel
Het is bekend dat de gast tegenwoordig voor meer dan alleen een kop koffie of een stukje appeltaart je terras bezoekt. Het gaat om de beleving die je creëert. Bij Brasserie Staverden in Staverden, de nummer 1 in de Misset Horeca Terras Top 100 van 2017, zijn ze van mening dat de kleine details het verschil maken tussen een goed terras en het beste terras. Let op rondslingerende papiertjes en zorg voor schone asbakken en een verzorgde look van je terras. Met deze details maak je het onderscheid.

2. Creëer dynamiek
Een trend die je de laatste tijd vaak terug ziet komen, is het ‘mixen’ van meubilair. Combineer houten tafels bijvoorbeeld met retrostoelen of gebruik verschillende kleuren door elkaar. Bij De Werf in Veere, nummer 2 in de lijst van 2017, zijn ze voorstander van dynamiek op het terras: ‘We hebben op bepaalde plekken banken en loungemeubilair gemixt met ‘normale’ stoelen en tafels. Hierdoor loopt het eten en drinken meer door elkaar, wat resulteert in een prettige sfeer.’

Foto: Unsplash

3. Zorg voor beleving aan tafel
Foodfotografie is hot. Een restaurantbezoek is pas geslaagd als er een ‘Instagrammable’ foto en/of video van gemaakt is. Nummer 3, The Harbour Club in Rotterdam, staat bekend als een bruisend terras waar écht iets te beleven is. ‘Hier is bedienen meer dan alleen maar eten aan tafel brengen. De show eromheen is belangrijk.’ Speel in op deze behoefte en zorg ervoor dat je gast het echte wow-effect ervaart.

4. Opleiden van personeel
Het is algemeen bekend dat kwalitatief goed personeel de afgelopen jaren moeilijk te vinden is. Medewerkers zijn het visitekaartje van jouw onderneming en spelen een belangrijke rol in de beleving van de gast. Slechte service is een van de grootste ergernissen in de Nederlandse horeca. Probeer daarom je personeel binnen je onderneming te houden door opleidingen aan te bieden op het gebied van gastvrijheid, servicegerichtheid en beleving. Hiermee weet je zowel de gast als de medewerker aan je te binden.

5. Maak een plan
Maak aan het begin van ieder seizoen een plan met je team. Tijdens een teamoverleg zorg je ervoor dat je medewerkers de juiste motivatie krijgen en een duidelijk beeld hebben van de resultaten die jij van hen verwacht. Zorg dat ze plezier hebben in hun werk en dit ook uitstralen. Wanneer alle neuzen dezelfde kant op staan, creëer je zowel voor de medewerker als voor de gast een prettigere sfeer. Een win-winsituatie!

Op de website van de Misset Horeca Terras Top 100 kun je terecht voor (meer) tips van ondernemers.