Starten met crowdfunding: deze tips helpen je op weg
Before Article
keuken Hoftrammm Den Haag

Starten met crowdfunding: deze tips helpen je op weg

Bobby van Galen is inmiddels vier jaar actief met zijn rijdende restaurant Hoftrammm in Den Haag. De bank wilde zijn plan niet financieren en wees hem op de mogelijkheid van crowdfunding. ‘Ze hadden het op veel manieren doorberekend en oordeelden dat het niet haalbaar was. Ik dacht: het kan wel.’

Tijdens een wereldreis doet Bobby van Galen zijn idee op voor het tramrestaurant. In het buitenland zijn het culinaire blikvangers en staan gasten in de rij. Dat moet in Nederland toch ook kunnen, oordeelt de ondernemer. Maar niet met hulp van een bank en/of een investeerder, zo blijkt.

Bobby van Galen Hoftramm Den Haag

En dus kiest hij – na uitvoerige research, want het fenomeen is hem onbekend – voor crowdfunding. Via Crowdaboutnow wordt dankzij 177 investeerders ruim een ton euro opgehaald, meer dan voldoende om te starten.

Heb jij crowdfundingplannen? Doen, zo is de mening van Bobby, die speciaal voor Foodbrigade zijn bevingen en ervaringen deelt.

1) Doen
‘De bank had mijn ondernemersplan meerdere malen doorgerekend en constateerde dat het niet levensvatbaar was. Ik was er echter van overtuigd dat het wel mogelijk was. Ze wees mij op de mogelijkheid van crowdfunding. Die overtuiging heeft er ook toe geleid dat ik Pierre Wind als chef aan me heb kunnen binden. Hij zag mijn passie en mijn enthousiasme en dat heeft hem over de streep getrokken. Die absolute overtuiging was tegelijkertijd ook mijn valkuil. Ik wist absoluut niet waar ik aan begon. Ik sta en stond – zeker toen – open voor ieders mening, maar hield uiteindelijk vast aan mijn eigen ideeën. Waar nodig, stuurde ik een beetje bij. Als ik een mening of advies echt op zijn plaats vond.’

2) Volhouden
‘Je moet mensen ervan overtuigen om in jou en je plan te investeren. Ik vond dat ik het beste idee ooit had, maar dat enthousiasme werd – zeker in het begin – maar door weinig mensen gedeeld. Drie of vier keer een gesprek met dezelfde personen is meer regel dan uitzondering. En steeds moet jij jouw verhaal met dezelfde positiviteit vertellen. Dat vraagt om doorzettingsvermogen.’

3) Vertrouwen (in jezelf)
‘Ik sprak op uitnodiging voor een groep ondernemers/investeerders. Een groep die feitelijk zou bestaan uit zo’n twintig personen, bleek op de avond van mijn presentatie slechts zes man groot. Ik baalde er enorm van, maar uiteindelijk zat er wel één tussen die serieus geïnteresseerd was en een flinke investering heeft gedaan. Een eyeopener voor mij.’

4) Deelnemers zijn ambassadeurs
De crowdfunders zijn mijn ambassadeurs gebleken. Zij waren mijn eerste gasten, hielpen bij het bekend maken van het concept en introduceerden mij in hun netwerken. Maar ze zorgden er ook voor dat ik scherp bleef, wezen mij op taalfouten op de website en hadden tips als het ging om de dienstverlening. De betrokkenheid was enorm.’

5) Steun van thuis
‘Mijn stabiele thuissituatie is echt een van de voorwaarden voor het succes geweest. Ik ben – zeker in de eerste fase – meer bij mogelijke investeerders en deelnemers geweest dan bij mijn vrouw. Zij was het die zei dat ik ervoor moest gaan en die privé de taken op zich heeft genomen. Onder andere de zorg voor onze twee kinderen.’

Op Foodbrigade publiceerden we de afgelopen periode meerdere artikelen over crowdfunding. Je kunt ze bekijken via deze link.