Restaurantmarketing: welk social kanaal voor welk doel?
Before Article

Restaurantmarketing: welk social kanaal voor welk doel?

Als horeca-ondernemer heb je tegenwoordig de keuze uit tal van social media om je zaak te promoten en met je doelgroep in contact te komen. Grote kans dat je al op Facebook en Instagram actief bent, maar denk bijvoorbeeld ook aan WhatsApp. Let op: niet elk bericht past op elk kanaal. Hieronder in vogelvlucht de verschillende kanalen waar je op kunt inzetten, en hoe.

WhatsApp – reserveren

WhatsApp is het meest gebruikte social medium in ons land. Toch zijn er nog weinig ondernemers die hiervan gebruikmaken. Toegegeven, het is misschien wat lastig om dit in je dagelijkse werk in te passen. Je kunt moeilijk de hele dag door met bestaande en potentiële gasten appen. Maar je kunt gasten bijvoorbeeld wel via WhatsApp laten reserveren, of vragen laten stellen. Dat stukje extra service maakt net het verschil.

Facebook – band opbouwen, promoten en reserveren

Na WhatsApp het meest gebruike social medium van ons land. Zonde dus om hier niks te doen. Facebook kun je door de combinatie beeld, video en tekst ook heel veelzijdig inzetten. Je kunt een band opbouwen met gasten door een blik achter de schermen te geven: je team, hoe je werkt, je restaurant zelf. Maar je kunt ook je nieuwe menu of een event onder de aandacht brengen. Via Facebook kom je snel en voordelig onder de aandacht van heel veel mensen. Een nieuwe trend is ook om gasten via Facebook te laten reserveren. Dan maak je het hen nóg makkelijker.

Instagram – een blik achter de schermen

Bij Instagram draait het om zien en gezien worden. Om prachtige foto’s en video’s. Dit social medium is vergeleken met Facebook nóg meer een blik achter de schermen. Je medewerkers aan het werk, mooie foodfotografie. Meer gericht op inspiratie dan op het promoten van acties (al lenen de stories zich hier perfect voor). Het is hét middel om je restaurant toegankelijk te maken en te laten zien wat je gasten aantreffen als ze bij jou komen eten. En om potentiële medewerkers te overtuigen. Met Instagram vertel je het verhaal van je zaak.

Bekijk ook: 5 handige apps om Instagram voor jouw zaak te laten werken.

Pinterest – inspireren + websitebezoekers trekken

Ook bij Pinterest draait het vooral om beeld, maar dan vooral om te inspireren. ‘Pinners’ gebruiken Pinterest om inspiratie op te doen. Ze verzamelen pins van mooie gerechten, prachtige designs en noem het maar op. Hoe aansprekender het beeld, hoe eerder het ze verleidt om het gerecht of je interieur eens in het echt te komen bekijken. Maar Pinterest kan er vooral voor zorgen dat meer mensen doorklikken naar je website (met alle positieve gevolgen die dat oplevert). Lees meer over Pinterest.

LinkedIn – inspelen op zakelijke kansen

LinkedIn is in de eerste plaats een zakelijk kanaal. Waar mensen met zakelijke verwachtingen actief zijn. Het heeft weinig zin om hier je nieuwe menukaart te presenteren. Tenzij je een mooie deal hebt voor een zakelijke doelgroep: catering of een zakenlunch. Ben je daarentegen op zoek naar nieuwe medewerkers, of een mooie samenwerking met andere ondernemers, dan is LinkedIn de juiste plek.