Creatieve oplossingen om je restaurant ook tijdens de lunch vol te krijgen
Before Article

Creatieve oplossingen om je restaurant ook tijdens de lunch vol te krijgen

Veel lege plekken tijdens de lunch en daarnaast last van onnodige verspilling? Met deze vier voorbeelden helpen wij jou om ook in de middaguren je zaak gevuld te krijgen.

Van eetplaats naar werkplaats

Een flexibele werkplek, iets wat anno 2018 voor heel veel ZZP’ers en ondernemers bekend klinkt. Thuiswerken zorgt voor te veel afleiding, maar op een rustige locatie werken waar ook nog sterke WiFi en goede koffie is, daar zegt deze groep zeker geen nee tegen. Wil je een deel van je horecaonderneming inrichten voor zakelijke werkers? Denk dan goed na over eventuele prijzen. Wil je ze een dagtarief laten betalen voor hun werkplek of maak je een ‘totaalpakket’ met lunch en drank erbij? Wees hier creatief in en begin klein, zodat je het idee steeds verder kunt uitwerken! Waar je in ieder geval rekening mee moet houden, is de ruimte. Zorg dat deze efficiënt is ingericht met georganiseerde bureaus en/of tafels.

All day menu

De traditionele eetmomenten verdwijnen. Ontbijt, lunch en diner maken plaats voor gemiddeld zo’n zeven tot negen eetmomenten per dag. Consumenten willen dus zelf bepalen wanneer ze wat eten. Heeft een gast om 16.00 uur nog zin in scrambled eggs of een lekker bakje granola? Waarom niet! Met weinig extra moeite geef je net dat beetje extra en zo vermijd je teleurstelling wanneer ze bijvoorbeeld net te laat zijn om iets van de ontbijtkaart te bestellen. Dit is ook de insteek van Coffee & Coconut in Amsterdam. Naast het all day breakfast spelen ze  met verschillende salades en daily deli’s, die tot aan het diner te bestellen zijn, in op de behoeften van de gasten.

Een unieke lunch-app

De lunchdip was ook bij Sijf in Rotterdam duidelijk te zien, maar daar bedachten ze iets slims voor. Met hun nieuw ontwikkelde app kunnen gasten voortaan vooraf bestellen, waardoor het eten binnen vier minuten op tafel staat wanneer de gast zijn drankje heeft besteld. Het bedrijf richt zich hiermee vooral op de zakelijke gasten die weinig tijd hebben. Met het vooraf bestellen winnen ze namelijk enorm veel tijd én zorgen ze ervoor dat deze groep alsnog bij hen komt eten. De app van Sijf is uniek en heeft naast geld ook veel moeite en tijd gekost.

De voordelen van technologie

Als vliegtuigmaatschappijen, hotels en zelfs pretparken kunnen spelen met hun prijs op basis van drukte, waarom kunnen horecaondernemers dat dan niet? Een vraag die voor veel mensen nog steeds een raadsel is, maar waar Marcel van Wolferen een oplossing voor heeft bedacht. Vorig jaar kwam hij met Fuuting, een app die je helpt om je marketing nog beter te maken. Dit concept is niet alleen gericht op meer klanten door middel van korting, maar richt zich vooral op verleiding en ook op minder voedselverspilling. Heb je iets wat anders moet worden weggegooid? Via Fuuting zet je er voor bepaalde tijd of (dal)periode een korting op. Een andere, soortgelijke optie is Het Laatste Tafeltje, een vrijblijvende app waar jij als ondernemer geannuleerde reserveringen last minute kunt aanbieden met eventuele kortingen. Een simpele en snelle optie! Om die annuleringen helemaal tegen te gaan, zijn er ook reserveringssystemen die dat voorkomen. De app van Formitable laat gasten namelijk aanbetalen en helpt je daarnaast met het optimaliseren van je planning en tafelindeling, allemaal met behulp van een algoritme.