Pim Degen van de Texelse Bierbrouwerij: ‘Gasten willen variatie in bier’
Before Article

Pim Degen van de Texelse Bierbrouwerij: ‘Gasten willen variatie in bier’

Speciaalbier is razend populair. Dat komt doordat gasten steeds meer open staan voor nieuwe smaken. Wat maakt speciaalbier zo bijzonder? Pim Degen van Texelse Bierbrouwerij over de ontwikkeling van nieuwe bieren en specifiek over Texels Skuumkoppe, een van de bieren die het predicaat ‘beste bier van Nederland’ mag dragen.

Wie? Pim Degen
Wat? General Sales Manager Texelse Bierbrouwerij

Jullie brouwen uitsluitend speciaalbier?
‘Inderdaad. We brouwen op ambachtelijke wijze bieren met hoge gisting, geen pils. We willen de natuur zoveel mogelijk haar gang laten gaan. Het brouwen doen we met gerst en tarwe van het eiland. De esters – zuren en alcoholen – die vrijkomen tijdens het gistproces geven het bier een zachte, romige smaak.  Het zijn toegankelijke speciaalbieren, waardoor ze een breed publiek aanspreken. Ons Texels Skuumkoppe is het bekendste voorbeeld. De speciaal- en seizoensbieren van Texels spelen in op andere smaken, maar blijven toegankelijk van smaak.’

Hoe belangrijk is bier voor de horeca?
‘Bier is beleving en daarom erg belangrijk voor de horeca. Natuurlijk is bier ook interessant vanwege  het volume en de marge die het opbrengt. Voor speciaalbier is momenteel veel belangstelling. De consumptie ervan groeit sterk. Afgelopen zestien jaar zijn we samen met andere brouwerijen bezig geweest om speciaalbier in ons land op de kaart te zetten. Samen zijn we succesvol geweest. Pils zorgt nog steeds voor het grootste volume, maar speciaalbier is terug van weggeweest en behoort tot de categorieën met de hardste groei.’

Terug van weggeweest?
‘Tot de zeventiende eeuw dronken we uitsluitend ondergistende bieren. Daar kwam pils voor in de plaats. Pils is wat cleaner, strak en lichter van smaak. Daardoor was het wat toegankelijker. Maar nu zien we dat overal ter wereld weer veranderen. De vraag naar en het aanbod van speciaalbieren groeit sterk. En er is meer ruimte voor speciaalbieren die spannend en toch toegankelijk zijn. Gasten wensen meer variatie, ze vinden het leuk om nieuwe smaken te proberen. Denk aan seizoensbieren die afgestemd zijn op het weer: de Texels Bock en Noorderwiend zijn bijvoorbeeld wat voller van smaak, terwijl Springtij en Wit verfrissend zijn. Elk bier heeft een eigen identiteit en dat spreekt mensen aan.’

Elk bier heeft een eigen identiteit. Betekent dat ook dat je elk bier op z’n eigen manier serveert?
‘Dat klopt. De temperatuur waarop de smaak optimaal is, verschilt per bier. Hoe meer alcohol het bier bevat, hoe hoger de temperatuur moet zijn waarop je het serveert. Zo komt Texels Bock het beste tot zijn recht bij een temperatuur van 8º Celsius, voor Texels Skuumkoppe  is dat 6º Celsius en voor Texels Noorderwiend 10º Celsius. Regelmatig nodigen we ondernemers uit in ons proeflokaal, in de voormalige zuivelfabriek van Oudeschild. We laten ze kennismaken met de verschillende biersmaken, maar geven ook praktische tips. Bijvoorbeeld hoe je een bier het beste serveert.’

Hoe ontwikkelen jullie nieuwe bieren?
‘Het begint allemaal met inspiratie. Het hele team is erbij betrokken. Sommige nieuwe bieren komen tot stand doordat een van de collega’s in het buitenland een bijzonder biertje heeft geproefd. Maar we kunnen ook een signaal uit de markt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan foodpairing. Bieren en gerechten kunnen elkaar versterken.’

Texels bier is matig geprijsd in de speciaalbiermarkt. Een bewuste keuze?
‘We willen dat horecaondernemers een gezonde marge pakken op hun verkoop. We hebben een eerlijk prijsniveau. Daarnaast vinden we dat iedereen moet kunnen genieten van onze producten, dus willen we niet te hoog gepositioneerd staan in de markt. Dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit, wordt bewezen door het feit dat we afgelopen jaar met Texels Skuumkoppe Goud hebben gewonnen bij de Dutch Beer Challenge.’

Dit artikel is een partnerbijdrage van Texelse Bierbrouwerij.