Omgaan met personeel: 4 basistips
Before Article
The Colour Kitchen

Omgaan met personeel: 4 basistips

Gemotiveerde medewerkers zorgen voor tevreden gasten, en dus voor een bloeiend bedrijf.  Hoe je meer haalt uit je personeelsbeleid? Laat je inspireren door deze basistips uit de serie Horeca kengetallen.

Denk multifunctioneel op rustige dagen

Twee vliegen in één klap. Bjorn Massop van Hotel Villa Ruimzicht plant op rustige dagen één gastheer minder in. Zonder dat er veel extra druk komt op de andere medewerkers in de bediening en keuken. ‘Koks lopen mee met het uitlopen van gerechten en geven uitleg aan tafel. Dit zorgt voor een betere ervaring voor de gast en bespaart het restaurantpersoneel meters lopen.’
Lees meer tips van Bjorn:

Te veel uren laten werken is gevaarlijk

Volgens ervaren horeca-ondernemer Peter Lute is het belangrijk om contractueel het aantal uren van je medewerkers vast te leggen, ze te registreren en te compenseren. ‘Een team dat 70 uur per week maakt, zal dit niet lang volhouden.’ Maar er zijn ook financiële nadelen. ‘Stel dat je je bedrijf gaat verkopen, en de koper ziet dat het resultaat is behaald met een team dat 70 uur per week werkt, dan is je bedrijf zelf niks waard.’
Lees meer tips van Peter Lute: 

Stel je niet op als een popster

Als je je medewerkers op scherp wilt zetten en ze wilt motiveren, helpt het volgens Alain Alders (Landgoed Duin & Kruidberg) niet als je je als tierende popster opstelt. ‘Je verdient het geld alleen wanneer je collega’s lekker in hun vel zitten. Bij ons is het vooral de ruimte voor gezelligheid, de radio die aanstaat, die ervoor zorgt dat mensen het hier naar hun zin hebben. Ik laat me heel soms echt gelden en alleen als ik het echt nodig vind. Alleen dan heeft het effect.’
Lees meer tips van Alain: 

Zet je medewerkers in als kwaliteitsteam

De manier om medewerker betrokken te krijgen én de kwaliteit binnen je bedrijf te verbeteren? Lammert de Vries van Hotel de Wereld laat zijn medewerkers dineren en vraagt ze vervolgens een beoordelingsformulier in te vullen. ‘Zij zien hele andere dingen dan je gasten en dat is enorm waardevol.’
Lees meer tips van Lammert de Vries: