3x bijzondere koffiebars
Before Article

3x bijzondere koffiebars

In Nederland is koffie nog steeds de meest gedronken drank. Op de wereldranglijst van de International Coffee Organization staan wij op de vijfde plek. Nederlanders houden van koffie. Koffie staat bekend als slimme margepakker, met een brutowinstmarge van rond de 90 procent. Dit maakt koffie tot een onmisbare succesfactor binnen de horeca, mits je dit goed aanpakt! Voor je eerste portie inspiratie in 2018 selecteerde wij drie bijzondere koffiebars wereldwijd. 

3x bijzondere koffiebars

Groundwork 

Groundwork maakt hun koffie zelf. Ze hebben een eerlijke en duurzame relatie met hun koffieboeren en hun brouwproces is duurzaam. De energie waarmee ze de koffiebonen roosteren is afkomstig van zonnepanelen en de koffieverpakkingen zijn gemaakt van duurzame materialen. De koffiebars zitten rond LA en Portland en daarnaast distribueren ze hun koffie door heel de Verenigde Staten. Groundwork is hierbij het voorbeeld van de trend om steeds duurzamer te eten en drinken. En deze trend zet onverminderd door. Er wordt een kwart meer aan duurzaam voedsel dan voorheen besteed. Koffie en thee hebben hierin een aandeel van 24 procent. Binnen foodservice is met name de omzet van duurzame koffie en thee toegenomen.

Corner Perk Cafe, Bluffton, Verenigde staten

Koffie drinken zonder dat je hoeft te betalen? Hier kan het! Het idee ontstond in 2010 toen een tevreden gast 100 euro betaalde voor alle andere gasten die er koffie kwamen drinken. De eigenaar deelde dit idee en zo werd het traditie. Bij dit bijzondere concept is dus de keuze aan jou of je wilt geven of nemen!

Truth Coffee, Kaapstad, Zuid-Afrika

Truth Coffee is door de Daily Telegraph uitgeroepen tot nummer een van de beste koffiezaak ter wereld. De oprichters van Truth Coffee zien koffie als een religie en willen Kaapstad redden van te waterige brouwsels. Het interieur is in de ‘steampunk’ stijl, een stijl met veel metaal, fantasie en elementen van sciencefiction. De hele entourage doet je versteld staan en laat een indruk achter die je niet snel vergeet.

Dat je door middel van je presentatie onderscheidend kan zijn schreven wij al eerder. Maar wist je dat de verwachting van smaak van de koffie beïnvloed wordt door de kop of mok waarin de drank wordt geserveerd? Koffie in een smalle kop lijkt aromatisch, koffie uit een lage kop bitter en intens. Van een wijde mok wordt verwacht dat de koffie zoet smaakt.