De kracht van Pinterest: met deze tips kun jij vandaag beginnen
Before Article
Pinterest

De kracht van Pinterest: met deze tips kun jij vandaag beginnen

Pinterest is een social medium dat fungeert als prikbord. Als gebruiker kun je op je eigen ‘moodboards’ afbeeldingen ‘pinnen’ (verzamelen). In Nederland zijn zo’n 3 miljoen mensen – vooral vrouwen – actieve gebruikers, waarvan 587.000 dagelijks. Hoe jij Pinterest zakelijk kunt inzetten.

Pinterest is Twitter gepasseerd in populariteit. Uit het onderzoek ‘Social media in Nederland 2018’ blijkt dat het onlineprikbord inmiddels door 3 miljoen Nederlanders wordt gebruikt. Van dat aantal zijn 587.000 mensen dagelijks actief. Vorig jaar telde Pinterest volgens het onderzoek nog 2,4 miljoen accounts.

Het grootste deel van de ‘pinners’ is vrouw (ruim 70 procent). De grootste groepen gebruikers zijn tussen de 20 en 39 jaar (30 procent) en 40 en 61 jaar (21 procent), hoger opgeleid en in het bezit van een bovenmodaal inkomen.

Bij Pinterest draait het om beeld. De meeste ‘pinners’ gebruiken het sociale medium vooral om ideeën op te doen. Een van die ideeën kan een avond of middag uit eten, een borrel of een citytrip (met overnachting in jouw hotel) zijn. Zo’n 2/3 van de actieve gebruikers wordt door Pinterest geïnspireerd eens per week of vaker iets nieuws te proberen. Daar komt bij dat Eten & drinken tot de topcategorieën behoort. Dit alles maakt Pinterest uitermate geschikt voor jou als ondernemer in de horeca. Tips om er vandaag nog mee aan de slag te gaan.

Maak een zakelijk account aan
Als je kiest voor een zakelijk account, ben je niet verplicht om twee namen (voor- en achternaam) in te voeren, maar volstaat één naam. Handig als je bedrijfsnaam uit één woord bestaat. Bovendien heb je toegang tot de Pinterest-statistieken en kun je, mocht je dat willen, adverteren.

Pinterest draait om beeld, horeca draait om beeld
Fraai opgemaakte gerechten, schitterende hotelkamers, designvolle hotelbars…ze lenen zich allemaal voor de meest mooie foto’s. De pinners, jouw potentiële gasten, zullen ze met belangstelling volgen én ‘repinnen’. En dan is het ook nog eens zo dat Eten & Drinken één van de topcategorieën is op Pinterest.

Maak het persoonlijk
Mensen willen geen machine volgen, maar een bedrijf met een gezicht. Laat daarom (ook) zien wie de mensen achter je zaak zijn. Geef je account een persoonlijke touch.

Goed voor de online vindbaarheid van je bedrijf
Hoewel Pinterest vooral een social media-kanaal is, wordt het steeds meer gebruikt als zoekmachine. Met jouw account kun je dus werken aan een betere onlinepropositie. Zorg dat jouw afbeeldingen de woorden bevatten waarop jij wilt worden gevonden en een link hebben naar jouw website, en profiteer vervolgens van het feit dat mensen jouw foto ‘repinnen’. Ongeveer 80 procent van alle foto’s op Pinterest zijn gedeelde foto’s. Gratis reclame dus!

Zorg voor een Pinterest-button op jouw website
Foto’s op Pinterest zorgen voor aandacht voor jouw bedrijf. Je kunt dit stimuleren door op je eigen website een button te plaatsen die het mogelijk maakt om de afbeeldingen op de site van jouw zaak met één klik te delen. Extra mooie reclame, omdat de foto’s dan door ‘fans’ worden verspreid (en niet door jezelf).

Geen betere ‘advertentie’ dan een foto op Pinterest
Een van de kenmerken van sociale media is het vlugge karakter. Jouw tweet verdrinkt in de grote Twitter-vijver en jouw posting op Facebook lijkt onvindbaar in het grote aanbod. De pins op Pinterest zijn ook met velen, maar het grote voordeel is dat deze veel langer actief zijn. Ook en vooral vanwege de steeds sterker wordende zoekfunctie. In combinatie met het grote percentage aan ‘repins’, zorgt dit voor (extra) traffic naar jouw site.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen
Nog een social medium erbij, waar haal ik de tijd vandaan. Geen tijd is geen prioriteit. Maak vandaag nog jouw account aan, dat is gratis, en deel je eerste ‘pins’. Je zult zien dat het reacties oplevert en dat het leidt tot meer enthousiasme. Succes!

Voor deze tips is ook gebruikgemaakt van de websites Marketingfacts.nl, Dutchcowboys.nl en Tribal.nl.