Klassieke snackbargerechten in gezond jasje bij SNCKBR Eindhoven
Before Article

Klassieke snackbargerechten in gezond jasje bij SNCKBR Eindhoven

Bij SNCKBR wordt met duurzame ingrediënten comfort food geserveerd dat ‘finger licking good’ is, maar eveneens matig in vet en vrij van geraffineerde suikers. Op de uitgebreide menukaart kun je door middel van een legenda zien welke gerechten gluten- of lactosevrij zijn. Na twee vestigingen in Amsterdam is recent een restaurant geopend aan de Willemstraat in Eindhoven. Is Brabant klaar voor guilt free snacken?

Naam: Demi Mertens
Zaak: SNCKBR Eindhoven
Couverts: 62 (plus diner/feestjes op aanvraag in de ruimte beneden)

‘SNCKBR gaat terug naar de oorsprong van een snackbar’, aldus Demi Mertens, bedrijfsleider bij SNCKBR in Eindhoven. ‘Een plaats om te eten en te drinken, maar dan anno 2018. In een gezond jasje dus. SNCKBR is een casual dining-concept dat de klassieke snackbargerechten bereidt op een gezondere manier en hierbij ook nog oog heeft voor de vegetariërs, veganisten en mensen die last hebben van bepaalde allergenen zoals gluten- en lactose-intolerantie.

De oprichters wilden een grote variëteit aan gerechten bieden. Vegetarisch en veganistisch, maar ook een heerlijk stukje vlees of een guilty pleasure. Op deze manier kan de echte fit girl hier ook terecht met een echte man die graag een stukje vlees lust.

Wat kun je vertellen over het ontstaan van SNCKBR?

‘Hoewel de naam anders doet vermoeden, zijn we allesbehalve een snackbar. SNCKBR is een casual dining-concept met een toegankelijk en gezond assortiment. Een plek om samen te komen en waar het niet enkel draait om het assortiment. We koken op de wat wij denken meest gezonde manier, gebruiken zo min mogelijk E-nummers en hebben een grote keuze voor vegetariërs en veganisten. Dat compenseren we met bijvoorbeeld de Butchers Choice voor de échte mannen en de kipsalon, onze variant op de kapsalon.’

Er zijn al twee Amsterdamse vestigingen en jij bent nu verantwoordelijk voor een locatie buiten de Randstad. Was het Bourgondische Brabant wel klaar voor deze levensstijl?

‘Het is het resultaat van een samenwerking tussen de initiatiefnemers en twee lokale ondernemers. Een concept als SNCKBR was er nog niet in Eindhoven, dat bood dus kansen. Tegelijkertijd was het ook spannend hoe het zou worden ontvangen. Gelukkig zijn de reacties heel positief, al is een duidelijke uitleg over ons concept en de menukaart wel een pre. In de kelder hebben we een cocktailbar met zestien veganistische cocktails, dat trekt met name op vrijdag en zaterdag veel publiek.’

Welke doelgroep trekken jullie aan?

‘De grootste groep gasten zit in de leeftijdscategorie 25-35 jaar en is ‘open minded’. De vegetarische en veganistische levensstijlen zijn een trend. Opvallend is dat ouderen ook durven te komen. Zij grappen ‘kom maar op met al die groenten’, maar reageren heel positief. De mond-tot-mondreclame gaat heel snel en daar hebben we veel profijt van. Via social media richten we ons heel bewust op jongeren. Vooral via de kanalen Instagram en Facebook proberen we onze doelgroep te bereiken. Dit belangrijke onderdeel heeft nu aandacht en is in goede handen bij specialisten. Wij hebben daarvan echt heel veel profijt. Zo hebben we bijvoorbeeld Burger & Beer. Iedere maandag serveren we een SNCKBR-burger, zoete aardappel-friet en een biertje voor maar 10 euro. Op dinsdag is het ‘Ginsdag’ en kost een gin-tonic 5 euro. Twee initiatieven waarmee we terechtkomen in het hart van de doelgroep. Dat heeft een positief effect.’

Wat is het thema dat op dit moment speelt in je zaak?

‘We hebben nu een sterk team in zowel de bediening als de keuken. Onze filosofie moeten we dagelijks uitleggen, ook aan medewerkers. Dat heb ik de afgelopen maanden ervaren en geleerd. Je moet SNCKBR begrijpen en voelen, en je moet openstaan voor nieuwe dingen. Daarover hebben we het ook met mensen die hier willen komen werken. Goed en gemotiveerd horecapersoneel met de nodige ervaring is altijd een uitdaging om te vinden, maar ik kan zeggen dat we daar goed in zijn geslaagd.’

Wat is je lievelingsgerecht op jullie menukaart?

‘Mijn guilty pleasure is de kipsalon, onze gezonde variant op de kapsalon. Overigens te veel voor mij alleen, maar goed te delen. Deze bestaat uit friet van zoete aardappel, kippendijen ijsbergsla, cheddarkaas, jalapeno en chipotle mayo. Daarnaast ben ik fan van onze bloemkoolpizza. Met een bodem die voor 60 procent bestaat uit bloemkool en voor 40 procent uit spelt. Je kunt daarbij een keuze maken uit vier toppings: The Love Triangle (zalm), Geit & Vijg, Vezza (veganistisch) en Chicken.’

Wat is je grootste eyeopener geweest sinds het openen van deze zaak?

‘We zijn in Eindhoven halsoverkop gestart. Ook nog eens midden in de bouwvak en dat is voor de horeca niet de beste periode. Daardoor was het zoeken naar rust. We hebben de nodige personeelsmutaties gehad en dat kost eveneens veel tijd en energie. Voor mij was de functie als bedrijfsleider nieuw, dus ook ik moest voor mezelf nog rust creëren. Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om rust uit te stralen, ook al is het misschien op dat moment niet zo. Het team kopieert dit vanzelf en dan loopt alles op rolletjes.’

Wat is je grootste mislukking?

‘Er zijn geen mislukkingen. Ik merk wel dat initiatieven die het in Amsterdam goed doen, niet automatisch ook een succes zijn in Eindhoven. We willen ons meer gaan richten op de lokale markt en daarbij rekening houden met regionale verschillen. Wat ons helpt, is dat Eindhoven als stad booming is en dat er steeds meer ‘hippe’ zaken worden geopend. Het publiek gaat hierdoor steeds meer openstaan voor concepten die in het zuiden nieuw zijn.’

Waar zou je nog een zaak willen openen en waarom?

‘Mijn functie als bedrijfsleider is een nieuwe. Voorlopig kan ik me dus nog prima uitleven in Eindhoven. Voor mijn gevoel heb ik er nog niet alles uit heb gehaald en blijf ik hier nog lekker zitten.’

Wat is je motto?

‘Ik heb geen quote die ik dagelijks gebruik, maar ik vind het wel heel belangrijk om dicht bij mezelf te blijven. Dat verwacht ik ook van onze medewerkers. Wij kiezen heel bewust voor een informele benadering aan de voorkant. Wees jezelf en durf een praatje te maken met je gasten. Zorg ervoor dat je een indruk achterlaat en dat mensen ook terugkomen voor jou en niet alleen voor het eten.’

Hoe duurzaam zijn jullie?

‘Ik durf te stellen dat we redelijk duurzaam zijn. We werken zo min mogelijk met plastic, hebben bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar toiletpapier. Waar mogelijk gebruiken we biologische producten en we hebben veel vegetarische gerechten. Voor in de zaak staat onze eigen groentewinkel, waar de koks dagelijks verse producten vandaan halen.’

Wat zou je doen als je geen bedrijfsleider van deze zaak was?

‘Dan zou ik waarschijnlijk in een andere horecazaak werken. Ik ben in mijn studententijd een echte jobhopper geweest, heb bijbaantjes gehad in veel verschillende zaken. Altijd in de bediening overigens, niet in de keuken. Na mijn studie heb ik ook nog een aantal kantoorbaantjes gehad, maar toen SNCKBR op mijn pad kwam heb ik dit met beide handen aangegrepen. Tot op heden heb ik zeker geen spijt gehad van mijn keuze!’