‘Kindercocktails zijn een stoere toevoeging aan je kaart’
Before Article
Arno van Eijmeren kindercocktails

‘Kindercocktails zijn een stoere toevoeging aan je kaart’

Het assortiment dranken voor kinderen is volgens Arno van Eijmeren van Barrelproof Company in Rotterdam nog te vaak standaard. ‘Een gemiste kans, aangezien ruim 15 procent van de restaurantbezoekers een gezin met kinderen is.’ De ondernemer zet onder de naam Liquid Monsters kindercocktails in de markt. ‘Het is een stoere toevoeging op je kaart.’

Naam: Arno van Eijmeren
Bedrijven: Barrelproof en Liquid Maniacs
Personeel: 10 fulltimers (voornamelijk bartenders)

Arno van Eijmeren heeft in Rotterdam een winkel voor sterke dranken (Barrelproof) en verzorgt met Liquid Maniacs (cocktail)activiteiten in opdracht van derden. ‘We werken veel voor drankenmerken en foodcateraars en we trainen horecapersoneel. We staan op beurzen en daar serveren we vaak alcoholvrije varianten.’

Zijn ambities om aan de slag te gaan met kindercocktails, worden aangewakkerd als een zakelijke relatie hem vraagt een cocktailbar te plaatsen om de dertiende verjaardag van zijn zoon te vieren. Met als thema James Bond.

Jij zag een gat in de markt?

‘We hebben met ons bedrijf al heel veel dingen gedaan, maar dit was toch wel een uitdaging. En dan met name wat betreft smaakgebruik. Neem gember, erg populair in cocktails, maar niet direct een geliefde kindersmaak. We hebben de kinderen uiteindelijk zelf hun smaken laten kiezen en dranken laten maken. De reacties van de ouders was toch vooral dat ze zoiets misten. Weer eens wat anders dan thuis achter de iPad of de computer zitten.’

Arno van Eijmeren kindercocktails

En jij miste zoiets (dus) ook?

‘In mijn optiek is het assortiment voor kinderen in de meeste horecagelegenheden toch vrij standaard. Ik veroordeel de basisfrisdranken en -sappen niet, maar ik denk wel dat er veel te winnen is. Uit onderzoek blijkt dat een zesde van de gasten in de horeca komt eten met kinderen. En meestal zijn de kids dan degene die bepalen waar dat is. Dan kom je al snel terecht in een eetcafé, met een standaard aanbod. Bij de wat meer vooraanstaande bedrijven staan huisgemaakte ijstheeën op de kaart. Een mooie upgrade, en heel eenvoudig te realiseren.’

Gezondheid zal de rode draad zijn. Waaraan moet een goede kindercocktail (verder) voldoen?

‘Je kunt niet iets maken dat gezond is, maar niet lekker. Maar ik realiseer me ook dat lekker maar niet gezond eveneens geen geslaagde combinatie is. Toch is smaak het allerbelangrijkst. Verder is het uiteraard belangrijk dat de cocktail er gaaf uitziet, het oog wil ook wat. Maar wel met alleen garneringen die eetbaar zijn. Nogmaals: ik zal nooit zeggen dat er iets mis is met cola, maar dat kan heel goed om af te toppen. Voor het bruisje bijvoorbeeld. Het is tijd voor de volgende stap en andere producten.’

Kun je wat meer vertellen over die producten?

‘Start met kijken naar het suikergehalte en ga testen. Het smaakpallet van kinderen is continu in ontwikkeling. Munt vinden ze lekker, omdat deze smaak associeert met tanden poetsen. Kinderen drinken thee, daaraan zijn smaken verbonden. En kijk naar wat ze graag eten. Fruitige en bloemige smaken zijn populair, en durf te spelen met de zoet-zuurbalans. We kennen allemaal de gezichtsuitdrukking van een kind dat voor het eerst een citroen eet. Daarmee moet je spelen. Kan een grapefruit bijvoorbeeld wel? Kies voor het pure product en durf de rand op te zoeken.’

kindercocktails

En dan stoer wegzetten op de drankenkaart?

‘De Liquid Monsters-smaken die wij hebben ontwikkeld in samenwerking met Sligro, worden in het assortiment opgenomen als kindercocktails. Door ‘monstertjes’ te gebruiken, voegen we een grappig element toe. Maar je kunt ze bijvoorbeeld ook als stoere limonades of fresh lemonades op de kaart zetten.’

Kun je hieraan ook nog een duurzaam element toevoegen?

‘Goed kijken naar de volumes, niet meer maken dan nodig. Bewust omgaan met de presentatie. Wij gebruiken nooit plastic rietjes, maar papier, bamboe of – zelfs – pasta. En zoals gezegd alleen garneringen toevoegen die eetbaar zijn.’

Alcoholvrij is bezig aan een enorme opmars. Dit is toch ook heel goed te gebruiken voor volwassen gasten?

‘Ik vind het absoluut een toevoeging aan het assortiment voor volwassenen. De uitdaging is sowieso om voor iedere cocktail een alcoholvrij alternatief te hebben. De mocktail moet standaard op de kaart staan. Dat past bij deze tijd en de hang naar gezondheid.’

kindercocktails

Kan ik hier als ondernemer mee aan de slag gaan zonder dat ik daarvoor gespecialiseerd personeel nodig heb?

‘Als je een goede thee of cappuccino kunt zetten, dan heb je ook tijd voor het serveren van cocktails en verse limonades. Er zijn prachtige en smakelijke gedestilleerde waters op de markt die uitermate geschikt zijn voor (alcoholvrije) cocktails. Datzelfde geldt voor de grote range aan beschikbare limonadesiropen.’

Wat zijn de mogelijkheden voor foodpairing?

‘Cocktails laten zich in basis wat lastiger combineren met eten. Meestal zijn de gerechten leidend en niet de dranken en dat maakt het ingewikkelder. Zoek in die gevallen naar de verbindende factor. Recent hebben we samen met restaurant In de keuken van Floris in Rotterdam een pairing gedaan met koffielikeuren. In iedere gang kwam een likeur terug in het gerecht en in de cocktail. Echt heel tof. Serveer je cocktails bij het eten, kies dan voor kleine glazen.’

Welke ontwikkelingen signaleer jij op het gebied van cocktails?

‘Allereerst de populariteit van de klassiekers. Terug naar de basis. Een margarita met een mooie tequila bijvoorbeeld. Of een classic cocktail, maar dan met een persoonlijke twist van de maker. Naast de nog steeds populaire gin-tonic zie je de opkomst van Aperol Spritz (in de zomer). Heel goed in varianten op de kaart te zetten, waardoor je een Spritz Menu kunt aanbieden. Een derde ontwikkeling is de toenemende vraag naar mixdranken. Dan bedoel ik niet de gin-tonic, die kennen we inmiddels allemaal, maar mixen met dranken als vermouth en likeuren. Met als verbindende factor dat ze laag in alcoholpercentage zijn. Tot slot merken wij dat steeds meer ondernemers het onder de knie hebben. Ze hebben cocktailarrangementen als alternatief voor wijnen. Proeverijen en workshops bieden goede commerciële kansen. Met limonades voor een groep zwangere vriendinnen bijvoorbeeld.’

Wat is de kracht van een goede cocktail?

‘Dat je er nog één wilt bestellen als je ‘m op hebt. Dat geldt niet alleen voor een cocktail, maar voor ieder drankje. Dit betekent dat het lekker moet zijn en dat je gasten ermee verrast. Zorg ervoor dat je verwachtingen overtreft.’