Er is een ware smaakrevolutie gaande in het alcoholarme speciaalbier
Before Article

Er is een ware smaakrevolutie gaande in het alcoholarme speciaalbier

Niet alleen is het aanbod in alcoholvrij en –arm bier de laatste tijd behoorlijk uitgebreid, ook de smaak is behoorlijk verbeterd. En dat geldt ook voor speciaalbier. Bier Authentiek, distributeur van speciaalbieren, vulde daarom zijn assortiment aan met twee alcoholarme speciaalbieren.

Wie: Jack Abendanon
Wat: eigenaar van Bier Authentiek

Waarom is alcoholvrij bier zo populair?
‘De markt voor bier met een laag of zonder alcoholpercentage is niet nieuw. Midden jaren ’90 van de vorige eeuw was alcoholarm bier ook heel populair. Dat was vooral ingegeven door Veilig Verkeer Nederland en het inzicht dat alcohol en verkeer echt niet samen gingen. Je had toen vooral Bavaria Malt en Buckler als alcoholarme alternatieven voor pils. Dat waren bieren met een graanachtige smaak, waarin de mout nogal overheerste. Niet heel lekker als je ze vergelijkt met de bieren van nu. Toen Buckler omviel, stortte niet lang daarna de hele maltbiermarkt in. Het was toen niet meer ‘stoer’ om alcoholvrij bier te drinken. Mensen dronken liever gewoon iets fris dan iets wat je met alcohol associeerde.’

En nu?
‘Vandaag de dag zijn we veel meer bezig met verantwoord leven, en daar past minder of geen alcohol ook in. De technieken zijn sinds de jaren ’90 mede dankzij Heineken enorm verbeterd als het gaat om het evenaren van de smaak van alcoholisch bier. Dat zie je ook aan het assortiment bier in de supermarkt: er is veel meer keus. Als ondernemer moet je daar wel in mee gaan en een alcoholvrij of –arm alternatief bieden in het bierschap. Of zelfs een apart schap hebben voor dit soort bieren zoals je in sommige supermarkten al ziet. Zeker als je weet dat de alcoholvrije biermarkt het afgelopen jaar is gegroeid met 44 procent! Ook daarbinnen wil de klant kunnen kiezen. Daarom voert Bier Authentiek twee soorten alcoholarme bieren: IPA en blond.’

Want die keuze is er dus ook binnen het speciaalbier?
‘Zeker, daar is een ware smaakrevolutie gaande. Een zuurtje, een zoetje, licht of donker: met speciaalbier valt natuurlijk sowieso al veel te variëren qua smaak, en dat geldt ook voor alcoholarme varianten. Juist die diversiteit in smaken biedt kansen voor bieren die laag in alcohol zijn. Je had natuurlijk al de Session-bieren, met een alcoholpercentage van ongeveer 3,5%. Ontwikkeld door Craftbeer Brouwers die op vrijdagmiddag graag een biertje van eigen makelij dronken zonder dat ze meteen aan het hele zware bier hoefden – een soort overgangsbier van de middag naar de avond. Life’s a Beach van het Haarlemse Jopen is er een mooi voorbeeld van. Een IPA – normaal gesproken toch een wat zwaarder bier – maar dan fruitig en met maar 3,3% alcohol.’

En dan zijn er nu SportZot en Jopen Non IPA in jullie assortiment bijgekomen. Hoe bijzonder is dat?
Brugse brouwerij De Halve Maan SportZot heeft ontwikkeld, een alcoholarm bier op basis van hun Brugse Zot, mag je gerust innoverend noemen. Het is het eerste blonde, bovengistende bier, dat een alcoholpercentage van slechts 0,4% heeft. Ze hebben de alcohol eruit gefilterd en aromatische hop toegevoegd, met als resultaat een smaakvol biertje met bitterheid en toetsen van citrus. Niet alleen geschikt voor sporters, ook gewoon heel lekker voor liefhebbers van speciaalbier. Jopen Non IPA is gemaakt met een speciale gistsoort die nauwelijks suikers omzet in alcohol. Door de toevoeging van veel hop is het een lekker fruitig bier geworden, met een Haarlems tintje. In de middeleeuwen moest elk Haarlems bier namelijk gebrouwen worden met gerst, tarwe en haver.’

Zie je nog andere trends voorbijkomen?
‘Het mag bitterder en voller van smaak, zie ik. En er is, zoals zo vaak, een tegentrend te bemerken: een groeiende groep mensen drinkt graag bier dat juist hoog in alcohol is, met een alcoholpercentage van meer dan 10%. En dan niet een paar achter elkaar, maar eentje bij de openhaard of na het eten. Want ook hier geldt dat mensen over het algemeen minder alcohol drinken. En als ze het dan wel drinken, dan graag iets speciaals. Speciaalbier blijft onverminderd populair.’

Dit artikel is een partnerbijdrage van Bier Authentiek.