De oplossing van het personeelstekort ligt in het buitenland
Before Article

De oplossing van het personeelstekort ligt in het buitenland

Het personeelstekort opvullen door over de grens te kijken. Dat is hoe Merijn Corneel Koops de horeca weer wil laten bloeien. Met zijn bedrijf The Work Embassy haalt hij talentvol horecapersoneel uit Europa naar Nederland.  

Naam: Merijn Corneel Koops (25)
Bedrijf: The Work Embassy
Bezig sinds: februari 2018

Al tijdens zijn afstudeeropdracht deed Merijn onderzoek naar het personeelstekort en bedacht hij de oplossing om dit tekort weer aan te vullen. Na zelf als kok buitenlandervaring opgedaan te hebben, besloot hij zijn oplossing in februari 2018 uit te voeren: The Work Embassy. Een gat in de markt, maar volgens Merijn gewoon een simpele optelsom. ‘Ik zag in het buitenland enorm veel talent dat nieuwe uitdagingen zocht. Tegelijkertijd staat de Nederlandse horeca te springen om nieuwe krachten, maar kijken ze nog niet over de grens.’

Hoe serieus is het personeelstekort in jouw ogen?

‘Heel serieus. Er zijn al verschillende zaken die de deuren hebben moeten sluiten of die maar een dag in de week dicht zijn gegaan. Dat is enorm jammer, maar op zich een logisch oorzaak-gevolg. Restaurants en cafés schieten namelijk als paddenstoelen uit de grond, mensen hebben meer te besteden, het sociale leven verplaatst zich steeds meer naar buiten en de gemiddelde millennial wil steeds meer uit eten. Alleen het aanbod van mensen die in de horeca willen werken groeit niet mee. Afgelopen jaar studeerden er net zoveel mensen af van een horecaopleiding als in de jaren daarvoor. Dus het vak is echt niet minder populair geworden.’

Wat kunnen ondernemers zelf doen?

‘Investeer meer in het behoud van personeel in plaats van nieuw personeel. Horecapersoneel kan op dit moment overal een baan krijgen, dus als ondernemer moet je er voor waken dat je personeel vertrekt naar een andere zaak. Creëer goede arbeidsvoorwaarden. Gezelligheid, af en toe een uitje of een borrel. Maar geef hen ook de vrijheid om zelf te bepalen hoe ze hun werk inrichten. Millennials spreek je tegenwoordig niet meer aan met een positie met vijf dagen werken. Ze willen meer vrijheid. Bijvoorbeeld afwisselen met een collega. Zij vier dagen, de ander drie dagen. Je hebt sowieso een extra collega nodig om aan die zeven dagen te komen, dus waarom niet op deze manier?’

Wat adviseer je ondernemers nog meer?

‘Vergeet je social media kanalen niet. Bedenk dat je als restaurant een merk kan worden voor je gasten en zorg dat je werknemers ambassadeurs worden. Dat ze trots zijn om bij je te mogen werken. Laat je personeel dan ook zien op je Facebook- en Instagrampagina. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk.’

Hoe is The Work Embassy het antwoord op het personeelstekort?

‘Restaurateurs hebben vaak niet de tijd om naast hun werk ook nog recruiter of marketeer te spelen. En beseffen vaak ook dat hun kandidaten niet meer in de traditionele vacaturebanken zoeken. Hoe kom je dan aan nieuw personeel? Met The Work Embassy recruit ik via social media als Instagram en Facebook kandidaten uit Europa. Ik merk dat veel horeca-ondernemers nog niet hadden gedacht aan de opties over de grens. Sommigen vinden het zelfs wat spannend. Maar ik zie naast de taal en andere cultuur niet zoveel verschil tussen een buitenlandse kandidaat en een Nederlandse. Beiden hebben een enorme passie voor de horeca. Ik ga voor de ondernemer op zoek, selecteer, faciliteer gesprekken, koop vliegtickets, help zoeken naar woonruimte, regel een fiets en ga zo maar door. Het enige wat de ondernemer hoeft te doen, is de kandidaat inwerken.’

Wat kenmerkt de kandidaten die reageren op je oproep?

‘De meeste sollicitanten hebben al gewoon een baan en zoeken een nieuwe buitenlandervaring. Voor mijn afstudeeronderzoek deed ik onderzoek naar de landen met de hoogste werkloosheidsgraad. In eerste instantie verwachtte ik dat juist die mensen zouden solliciteren, maar dat was niet het geval. De tien kandidaten die ik nu aan een baan heb geholpen, zochten puur een nieuwe uitdaging. Het liefst in het buitenland. Dat betekent echter niet dat ze tijdelijk naar Nederland komen. Zo is er een Italiaanse kok die zijn vriendin over wil laten komen en een ander is bezig met officiële staatsburgerpapieren. Dat is heel leuk om te zien.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Dat er echt een community is ontstaan. Ik heb nu tien talenten naar Nederland gehaald. Zij komen uit heel Europa: van Hongarije en Roemenië tot Cyprus, Portugal en Italië. Acht koks en twee serveerders. Met z’n allen zitten we in een WhatsApp-groep, waarin van alles wordt gedeeld. Van hun eerste keer in de keuken tot de overheerlijke stukken vlees die door hen zijn bereid. Het mooie vind ik dat ze ook echt met elkaar afspreken om een biertje te drinken, zonder dat ik daar iets voor moet organiseren.’

En wat is je grootste leerpunt tot nu toe?

‘Een kandidaat die op het allerlaatste moment afhaakte. Ik had de vliegtickets al betaald. Dat was echt even balen, vooral ook omdat ik niets meer achter de hand had. Ik heb daarvan wel geleerd dat ik altijd een backup-plan moet hebben. Oftewel: ik wijs nu niet de rest af als ik en de restaurateur denken dat we een match hebben. Pas als de kandidaat aan het werk is in het restaurant, bedank ik de anderen voor hun interesse.’

Van wie leerde je het meest?

‘Van mijn business coach Louise Ross. Zij hielp mij op weg in de wirwar van het runnen van een bedrijf; iets waar ik totaal nog geen ervaring mee had. Zij leerde mij dat ik ‘gewoon moest gaan’. Dat klinkt heel logisch, maar dat was best moeilijk. Ik denk er al snel veel te lang over na en terwijl ik dat deed, kwam ik eigenlijk niet vaak veel verder. Neem de stap, zoek contacten met buitenlandse koksopleidingen en zet advertenties op. Stap voor stap gewoon gaan. Dat hielp mij enorm.’

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

‘Ik ben nog maar kort bezig, maar ik wil graag uitbreiden met The Work Embassy. Dat is binnen The Work Embassy al gebeurd. Ik krijg ondersteuning van Jort Slangen en Leonardo Claasen. Samen richten we ons nu nog vooral op Utrecht, maar wij willen eigenlijk alle horeca-ondernemers in Nederland op weg helpen. Daarnaast heb ik ook contact met ondernemers in België, die ook kampen met personeelstekort. Wie weet wat daaruit komt. Ook lijkt het mij leuk om hetzelfde te doen voor Nederlands personeel. Dat we bijvoorbeeld juist Nederlandse koks helpen met een uitwisseling naar het buitenland. Ik denk dat we samen enorm veel van elkaar kunnen leren.’

Benieuwd hoe je vandaag nog meer kunt doen om je team verder te ontwikkelen? Kom naar ZiN Inspiratielab en volg een training op maat.

Foto: Frisse Mosterd Asmara Matulessy