Aan de slag: zo vlog je op Facebook en Instagram
Before Article

Aan de slag: zo vlog je op Facebook en Instagram

Vorige week las je alles over de online trend van 2018: vloggend personeel. Een enthousiaste gastvrouw of gepassioneerde chef die jouw gasten online meeneemt achter de schermen. Het is niet alleen een perfecte manier om letterlijk een kijkje in je keuken te bieden, maar geeft de zaak ook een gezicht. Hoe je zelf aan de slag gaat nu het team enthousiast is en de eerste ideeën op papier staan? Elk medium heeft een eigen benadering. Houd hier rekening mee:

Vloggen op Facebook: de basis

De lengte

Facebook is een vluchtig medium met dagelijks honderden berichten in de timelines. Het is daarom belangrijk dat de vlogs niet te lang duren. Dan kijken volgers de video niet af en zijn ze minder snel geneigd een volgende vlog aan te klikken. Beperk de lengte van de video’s tot zo’n 2 à 3 minuten. Beter elke week een korte vlog, dan eens per maand een lange. Zo blijf je wekelijks top of mind bij volgers.

Waar je ‘m plaatst

Upload de vlogs altijd op Facebook zelf en plaats deze niet door vanuit YouTube. Facebook geeft namelijk de voorkeur aan content op hun eigen kanaal. Ze tonen deze zelfs aan meer mensen. Zo wordt je dus meer zichtbaar.

Inspiratie

Hoe je nog meer zorgt voor meer views? Vraag bijvoorbeeld volgers naar ideeën voor de volgende vlogs. Dan bekijken ze de video eerder om te zien of hun idee terugkomt. Ook teasen naar een gebeurtenis in de vlog is een effectieve manier. Benieuwd naar ons nieuwste gerecht? Wat Jan deze week allemaal beleefde? Je raadt nooit wie er afgelopen dinsdag over de vloer kwam! Allemaal teasers die gegarandeerd meer views opleveren. En wie weet meer gasten.

Vloggen op Instagram: de basis

Ben je naast Facebook ook actief op Instagram? Zorg er dan voor dat gasten een reden hebben jouw zaak op beide kanalen te volgen. Plaats niet simpelweg dezelfde content door, maar creëer uniek materiaal. Zo versterken de kanalen elkaar en is de kans op resultaat groter.

Wat je plaatst

Werk op Instagram bijvoorbeeld met een preview. De maximale duur van een video op het medium is namelijk slechts één minuut. Te kort voor een volledige vlog. Maak daarom een preview van 30 seconden. Een korte samenvatting van de vlog waarin je verwijst naar de Facebookpagina voor de volledige versie.

De mogelijkheden

Het grote voordeel van Instagram is de stories functie. Via stories (camera-icoontje links bovenin de app) plaats je foto’s en korte video’s die 24 uur zichtbaar blijven. Deze functie zet je maximaal in door gasten te betrekken bij dagelijkse gebeurtenissen. Plaats bijvoorbeeld een krat met ingrediënten en vraag via een poll welk gerecht het wordt. Of neem simpelweg een foto van een lege tafel met de vraag wie het laatste viertje reserveert.

Bonustip

Belangrijk: voeg altijd een locatie toe. Zowel in stories als in foto’s. De kans is dan aanwezig dat Instagram jouw verhaal uitlicht en zo het aantal kijkers verveelvoudigd.