‘Vijf jaar geleden was ik een roepende in de woestijn’
Before Article

‘Vijf jaar geleden was ik een roepende in de woestijn’

Wie: Jack Abendanon
Wat: eigenaar van Bier Authentiek

Wat is speciaalbier eigenlijk precies?

‘Heel kort door de bocht: alles wat geen pils is. Jarenlang heerste er in Nederland een mono-pilscultuur, tot er in de jaren ’90 een interesse ontstond voor andere bieren, met andere smaken. Kleine brouwers speelden daar op in met meestal bovengistende bieren – die brouw je bij kamertemperatuur dus daar heb je geen grote koelinstallaties voor nodig. Speciaalbier is niet te vergelijken met pils, dat altijd min of meer hetzelfde smaakt en aan specifieke eisen moet voldoen. Er wordt nu ook wel gesproken over craft beer, hoewel dat niet precies hetzelfde is als speciaalbier. Craft beer wordt gebrouwen door onafhankelijke brouwers die op authentieke, onverdunde wijze bier maken, eerlijk zijn over de ingrediënten en jaarlijks niet meer dan een miljoen hectoliter produceren. De kleine brouwers willen zich op deze manier onderscheiden van de grote (pils)brouwers die ook speciaalbier op de markt brengen.’

Hoe is Bier Authentiek ontstaan?

 

‘Ik heb jarenlang bij Heineken gewerkt en zag in die tijd de trend van speciaalbier aankomen. Waar pils hetzelfde moet smaken, is er een ontzettende verscheidenheid in speciaalbieren. Donker, zoet, bitter, met een hoog of een laag alcoholpercentage: die diversiteit aan smaken is zo leuk. Ik wist dat ik niet de enige was die dat vond en wilde me er verder in verdiepen. Met Bier Authentiek wil ik een zo breed mogelijk publiek kennis laten maken met al die bieren op een voor hen makkelijke plek, zoals de supermarkt of het café om de hoek. Vijf jaar geleden was ik een roepende in de woestijn. Ik zie me nog bij Albert Heijn aankomen met mijn biertjes; ze stonden er nog niet echt voor open. Maar zes maanden later zagen ze het licht.’

En hoe gaat het nu?


‘Op dit moment vertegenwoordigen we tien brouwers uit Nederland, Duitsland, Engeland en België, met in totaal zo’n zestig bieren. Alle types en smaken komen maar één keer voor, we hebben geen doublures. Daar kiezen we bewust voor. We helpen retailers met het vermarkten van de bieren door ze goede informatie te geven en ze de types en smaken bier aan te raden die in hun assortiment passen. Daarnaast organiseren we proeverijen bij supermarkten en slijterijen.’

Hoe komt het toch dat de Belgen zo goed zijn in speciaalbier?


‘Ze hebben eeuwenlange kennis en ervaring met speciaalbier. In België heeft nooit een monocultuur bestaan. Het land staat bol van de historie en de tradities als het om bier brouwen gaat. De Belgische brouwers hebben een enorme reputatie.’

Wat zijn jouw persoonlijke favorieten?


‘Ik ben een groot voorstander van uitgesproken smaken. IPA’s drink ik dus graag – de Jopen Mooie Nel is een mooi voorbeeld –, maar ook zure bieren als Boon Oude Geuze of een foederbier als Petrus Aged Pale. En ik hou van zware donkere bieren, Quadrupels zoals Rochefort 10. Als ze dan ook nog op hout gelagerd zijn, is het helemaal een feestje.’

Wat zijn de laatste trends?


‘Mensen willen nieuwe smaken blijven proberen, waarbij het niet bitter genoeg kan zijn. Ook zie ik dat bieren met veel smaak en weinig alcohol populair zijn, de zogenaamde Session bieren met een alcoholpercentage tussen 3,5 en 5%. Wij willen ons assortiment met meer zure bieren uitbreiden, dan hebben we alles afgedekt. En ik hoorde laatst van een Engelse brouwer over een Earl Grey Lager – hoe leuk is dat!’

Dit is een partnerbijdrage van Bier Authentiek.