Van filterkoffie tot Arabica-koffiebonen: vier ontwikkelingen in koffieland
Before Article

Van filterkoffie tot Arabica-koffiebonen: vier ontwikkelingen in koffieland

Alleen de oliehandel is groter dan die in koffie. Niet zo gek dus dat koffie drinken, bereiden en serveren onderhevig is aan trends. Trends die we niet alleen zien in de koffiebars, maar ook in de reguliere horeca. Jesse van der Ark, barista en kwaliteitsadviseur bij illy, licht ze graag toe.

De consument weet wat hij wil

Dat is goede koffie. Met de toegenomen kwaliteit van thuiskoffies en de komst van betaalbare thuiszetmachines zijn mensen inmiddels wel wat gewend – en dus leggen ze de lat ook hoger als ze buitenshuis koffie drinken. Maar wat is goed? Waar oudere generaties opgroeiden met koffiemelanges van Robusta-bonen, wil de klant van nu graag het liefst 100% Arabica-koffie. Meer nuance, meer smaak; en daar heeft de koffieliefhebber anno 2017 ook best wat geld voor over.

Het belang van een goede barista(opleiding)

Toch blijft koffie in de horeca vaak nog een ondergeschoven kindje. Jammer en onterecht: de grootste margepakker in de horeca is vaak het eerste of het laatste wat gasten in een horecagelegenheid nemen (en soms het eerste én het laatste) en kan het verblijf van de gast maken of breken. Dat maakt koffie tot een onmisbare succesfactor binnen de horeca. Heel belangrijk dus om mensen in dienst te hebben die de koffie goed weten te bereiden. Koffiebars hebben vaak wel hun eigen opleiding, restaurants – begrijpelijkerwijs – niet. Gelukkig kunnen zij terecht bij de kwaliteitsadviseurs van de grote koffiemerken. De barista’s van illy geven graag uitleg over het goede gebruik van machines en bonen die de beste koffie oplevert – inbegrepen bij de service!

Terug van weggeweest…

Filterkoffie is terug! Voor gasten die de espresso toch wel een straf bakkie vinden, is de mildere filterkoffie een heerlijk fruitig alternatief, en veel horecazaken springen daar graag op in. Zeker omdat je filterkoffie aan tafel kunt bereiden, wat een extra contactmoment betekent. Het kost wat meer tijd, maar dan heb je ook wat. Experimenteren met andere zetmethodes en recepten is sowieso een slimme manier om een bredere doelgroep aan te spreken. En het geeft ook veel meer gelegenheid tot foodpairing.

Liever goed dan uitgesproken

De afgelopen jaren zagen we de opkomst en groei van de micro roasters en speciality coffee bars. Een positieve trend, want dat betekent dat er meer vraag naar kwaliteit is. Toch vallen gasten tegenwoordig vaak terug op de vertrouwde grote merken voor de constante kwaliteit van een basiskoffie, die met de grootste zorg is geselecteerd en gemelangeerd. Direct ingekocht bij de boer – zoals illy garandeert – en gemaakt van een selectie van de beste bonen. Wat overigens niet wil zeggen dat gasten dat anders-dan-anders kopje koffie links laten liggen – ze weten de speciality coffee bars nog steeds te vinden –, maar het is een goede aanvulling naast de kwalitatieve basiskoffie.

Dit is een partnerbijdrage van illy.