The Avocado Show: toekomstplannen en ambities
Before Article

The Avocado Show: toekomstplannen en ambities

De dag nadat marketeer Ron Simpson in de pijp een biertje dronk met zijn compagnon om hun jongensdroom te bespreken, maakten ze direct de moodboards van hun toekomstige zaak. Een van de betere chefs van het land (Jaimie van Heije) bood aan om naar de horeca kengetallen te kijken en werd op culinair niveau verantwoordelijk voor hun te starten zaak. Hij vond het concept direct briljant. Bij toeval hadden ze een bezichtiging staan bij een pand in de Pijp, die hebben ze dezelfde ochtend nog overgenomen. Zo startte het succesconcept The Avocado Show in Amsterdam.

Wie: Ron Simpson (Mede eigenaar, 33)
Wat: The Avocado Show/The Backstage & eigenaar 24K Agency

Welke groeikansen zie je?

‘Wij willen de licentie in Nederland zelf houden en onze positie in Amsterdam verder uitbouwen en uitspelen, maar internationaal gaan we licenseren. We gaan er geen interne concurrentiestrijd van maken. We maken hiervoor van onze huidige business een ultieme playground waarin je elke vorm die we voor de avocadoshow kunnen bekijken kunt zien. Ik noem als voorbeeld even ‘The Backstage’, daar verkopen we bijvoorbeeld kitchen tools en lifestyle artikelen waar mensen voor binnenkomen. Maar op deze playground  werken we ook oplossingen uit voor take-away of een eventueel countermodel. En niet minder belangrijk werken we uit hoe we content gaan schieten. Wij vinden het belangrijk dat iedereen business to business kan komen kijken in Amsterdam, zodat we vanuit Amsterdam de internationale business zakelijk slimmer kunnen maken en kunnen inspireren.’

Ondertussen klopt er iemand op de voordeur die de oudroze bank in The Backstage (de ruimte waar gasten moeten wachten, die ontwikkeld is om herrie op straat in de buurt te voorkomen, voordat ze aan tafel kunnen) tof vindt. Ze wil er even op zitten omdat ze deze misschien wil kopen voor in huis. Ron ontvangt haar met open armen. Hij geeft aan dat de bank om de hoek te koop is bij een woonwinkel waar hij mee samenwerkt en vertelt dat hij de hele dag dit soort vragen beantwoordt. ‘Ik ben blij met elke persoon die reageert op ons concept, in welke vorm dan ook.’

Naast een horecazaak ook nog de merchanise artikelen. Los dat iemand vast wel een telefoonhoesje of kopje met avocado’s koopt, maar what’s in it for you?

‘We zijn van ‘we hebben een horecazaak geopend in de pijp’ gegaan naar ‘we hebben een merk gebouwd’. We zijn nu een merk en onder dat merk valt horeca. En de missie van ons is heel makkelijk, we want to become the nr1 avocado brand in the world. We merken dat de avocado een hele beleving is voor mensen en dat zij dat in elke vorm super leuk vinden. Ons restaurant is Disneyland voor avocado’s.  Eigenlijk wilden we gewoon een one-stop-shop, waarbij gasten die van avocado’s houden artikelen kunnen kopen die daarbij passen. De winkel is nu nog niet open omdat we in de ontdekkingsfase zitten. Er is gewoon een sentiment dat de avocado, de palmboom, de ananas en de flamingo bij elkaar zet. Ook de koppeling met marmer zit hoog op de trend. Daarmee leren we vanuit de horeca wat we straks online moeten aanbieden. De ene zaak verkoopt t-shirts de andere bandana’s. Wij proberen antwoord te krijgen op de vraag, wat willen mensen die langskomen in ons restaurant? En nog belangrijker, wat willen mensen die van avocado’s houden online? Heb je dan genoeg aan alleen maar avocadospullen? Of moet je op het sentiment gaan zitten?’

avocado

Nog even over het contentplatform. Hoe belangrijk gaat dit worden in het licentiemodel dat je momenteel ontwikkelt?

‘Zowel naar onze gasten als onze licentiehouders wordt dit mega belangrijk. Stel je opent The Avocado Show in Antwerpen, dan krijg je van ons training op het gebied van content, pr en eigenlijk alles wat je nodig hebt als ondernemer om succesvol te zijn. Dat kan online via het platform én face to face bij ons op onze playground. Ze moeten voelen welke kennis en kracht wij hebben, niet alleen de ondernemers, maar ook de gasten. Het online platform snijdt dus aan twee kanten. Meeliften op ons netwerk, that’s the power. Ik wil dat er bij jouw Avocado Show in Antwerpen ook rijen voor de deur staan.’

Wat wordt de rol van spelers als Uber Eats, Foodora of Deliveroo?

‘We hebben met een speciaal daarvoor opgericht (tijdelijk) restaurant een testcase gedraaid met alle grote spelers. Daarmee zijn we op alle mogelijkheden en problemen gestuit die ik niet wilde leren onder de vlag van The Avocado Show. En voor ons is het gewoon heel simpel, de markt voor ons aanbod in Amsterdam is heel groot. Maar delivery speelt daarnaast ook in ons persoonlijke leven ook een grote rol, het is geïntegreerd in mijn behoeftesysteem. Het is basic, je moet altijd ,wanneer je de behoefte hebt, goed eten kunnen bestellen. Iedereen wil een higher quality of life, dat krijg je alleen als je je tijd beter besteedt dus waarom zou ik nog ergens boodschappen gaan doen en gaan koken en hetzelfde geld besteden terwijl ik ook ergens snel iets van goede kwaliteit kan halen? Op de lessen die we vanuit ons tijdelijke restaurant hebben geleerd hebben we onze strategie gebaseerd. Overal in Amsterdam en altijd kunnen bestellen, zonder al te lang te hoeven wachten op je avocadogerecht met de beleving die je daarbij mag verwachten. De dekking van de juiste radius is dus van enorm belang. We kijken momenteel naar een externe keuken waaruit we kunnen gaan bezorgen, wat direct een oplossing kan zijn voor cateringaanvragen, het kan een prep-keuken zijn waardoor je minder stress krijgt in de keuken van het restaurant. Er zijn veel voordelen te noemen. De aanbieders spelen gewoon heel slim in op de behoeften van de consument. Ze geven je de mogelijkheid om mee te liften op hun bereik, logistiek en personeel. Daar moet je als ondernemer voor betalen. Anders dan de socialdeals van deze wereld, dat model vind ik niet bij eten passen.’

Hoe meten jullie met deze immense drukte eigenlijk de gasttevredenheid?

‘We hebben een soort van graadmeter ontwikkeld, zeker ook bij nieuwe gerechten om te voelen of ze aanslaan. Als we iets nieuws doen of we willen iets veranderen, dan kijken we vooral naar de reactie van de gasten. Men komt aanlopen en de deurhost kijkt, vinden ze het leuk en beginnen ze te lachen als ze aankomen. Maken ze foto’s van de buitenkant? Daarin halen we 90 procent ratio. En daarna is het voor ons van belang of ze gaan lachen als de gerechten eraan komen en of ze hun telefoon pakken en foto’s van de gerechten maken en of er uiteindelijk eten blijft liggen. We streven daar bijna op 100 procent af. De toekomstige investering in packaging is daarom in de toekomst met bezorging super belangrijk, ook thuis willen we het stukje beleving en impact creëren.’

Op welke manier heeft je marketingkennis bijgedragen aan het succes van The Avocado Show?

‘We hebben drie waves bedacht. De eerste was een introductie met als doel om zo lang mogelijk op de organische golf mee te gaan. Hoe lang kun je geen geld uitgeven en zo je populariteit, je viraliteit en het momentum bespelen? Dat duurt denk ik nog drie maanden. De tweede wave is het neerzetten van de huisstijl gecombineerd met wie zijn we echt en wat kunnen we, mijn persoonlijke favoriet. We hebben eerst de avocado in het algemeen aangepakt en dit vervolgens toegespitst op onszelf, onze gerechten en onze producten. Dat ga je bijvoorbeeld merken in onze fotografiestijl, maar ook in de producten die we aan het ontwikkelen zijn en in het contentvideoplatform dat we gaan lanceren. De derde wave is getarget uitrollen in de buitenland. We gaan dus de lokale ondernemer helpen om dezelfde organische wave te pakken.  We hebben onze online resultaten geanalyseerd en momenteel echt al serieuze doelgroepen in verschillende landen.’

Hoe belangrijk zijn bloggers en vloggers in deze fase voor jullie?

‘We hebben nog nooit iemand uitgenodigd. Ik denk dat zij vooral in de eerste fase wel belangrijk zijn geweest. Echter vonden wij het interessanter om ons te richten op buitenlandse platformen. We hebben natuurlijk een eerste grote mediawave gehad, maar het is natuurlijk nog mooier als je het daarna nog lokaal tof kunt houden in bijvoorbeeld New York, Parijs of Melbourne. Het interessante daaraan is dat deze bloggers die daar wonen content maken. Dus hebben we een challenge bedacht. Je bent welkom maar de voorwaarde is wel dat je tien goede foto’s of een kwalitatieve video rechtenvrij inlevert. We willen eigenlijk alle foto’s hebben die ooit van onze zaak is gemaakt. Deze posten wij weer, maar de blogger ook. We hebben daardoor meer dan één jaar aan user generated content. Het is allemaal highlevel, gelinkt aan kwalitatief goede mensen én het kost ons bijna niets.’

Wanneer je iets over avocado’s leest gaat het vaak gepaard met berichten over milieu of duurzaamheid. Hoe gaan jullie om met dit sentiment?

‘Ik wil geen discussie beginnen, ik wil hem winnen. Alle negatieve sentimenten die er zijn omtrent avocado’s ken ik al. Wij zijn een documentaire aan het maken die overal uitleg over geeft, niet alleen mooie woorden, maar echt zelf uitgezocht. Kortom ik weet wat de problemen zijn en ik weet ook wat er wel of niet van klopt. Ik weet wat wij er allemaal aan doen om dat niet in ons DNA te krijgen. En ik weet ook hoe we dat kunnen laten zien, maar ik wil het eerst zelf zien voordat ik daar op reageer. Het moet 100 procent eerlijk zijn en 100 procent goed, dan sta ik er ook lachend achter. Dus ga ik zelf naar Chili, naar Peru, Mexico, Noord Afrika en Spanje om bij onze partners te kijken en het te ervaren. We hebben driehonderd vragen gehad via social media en ze allemaal uiteraard netjes beantwoord. Het verhaal is compleet op papier, maar beelden zeggen meer dan duizend woorden so stay tuned.’

Tenslotte, wat is je belangrijkste tip aan andere horecaprofessionals?

‘Het is eigenlijk simpel. Ik kreeg ooit de tip van mijn oude baas ‘to go where the people are’. Als je een mono-concept wil ontwikkelen, bedenk dan iets wat heel veel mensen al leuk vinden óf wat heel veel mensen instantly leuk gaan vinden. Maar zorg er ook zelf voor dat je het fantastisch vindt en dat je heel trots bent op het niveau en de manier waarop je het neerzet. Dat straalt er aan alle kanten vanaf, op campagneniveau kon je dat vroeger verbergen, maar nu alles up-close and personal is, val je door de mand. En wees uiteraard niet bang om te praten in de taal van je doelgroep. Wij hebben bijvoorbeeld veel YouTube-volk en die willen ook video’s zien. Die gaan we dan dus ook gewoon maken.’