Het succes van water in de horeca
Before Article
Water

Het succes van water in de horeca

Bewuster en gezonder leven is niet alleen terug te zien in voeding, maar tegenwoordig zeker ook in drank. Men zoekt naar alternatieven, wil minder suiker tot zich nemen en dus worden frisdranken zoals cola en sinas steeds vaker vervangen door water. Eén glas frisdrank vervangen door één glas water per dag, vermindert de kans op obesitas zelfs met 15 procent. Maar (kraan)water drinken op het terras, is dat niet een beetje saai en gaat dit niet ten koste van je omzet?

Businessmodel

Natuurlijk is er het businessmodel: een karaf kraanwater serveer je gratis, maar voor mineraalwater kun je geld vragen. Vergeleken met frisdrank is de marge van mineraalwater per eenheid ook veel interessanter. Maar het is niet alleen een financiële beslissing. Ook als je het puur vanuit de vraag van gasten benadert, is water voor een horecaondernemer interessanter. We zien namelijk een hele duidelijke trend: de vraag naar mineraalwater neemt niet alleen toe bij consumenten thuis, maar ook specifiek in de horeca.

Best practise

Ikea begon er ruim twee jaar geleden al aan; ze vervingen al hun frisdranken met fruitwater, dat 50 procent minder suiker bevatte. Ook verschillende supermarktketens zijn druk bezig met het omlaag brengen van het suikergehalte in verschillende producten. Mensen vervangen frisdrank en alcoholische dranken steeds vaker voor alternatieven met minder of geen calorieën en suiker. Maar geldt dat ook voor het terras?

Saai imago

Mineraalwater biedt horecaondernemers een hoog rendement, daarmee is de verkoop van deze drank niet perse negatief voor deze doelgroep. Als een gast water bestelt, geef dan niet meteen de doorsnee variant. Vraag eerst naar behoefte. ‘Plat, bruisend, lichtbruisend óf met een verfrissend vleugje smaak?’. 67 procent van de volwassenen geeft namelijk aan het ‘saai’ te vinden om de hele dag water te drinken. Maak dus, dankzij het benoemen van deze verschillende opties, het drinken van water minder saai. En met deze vijf onderscheidende fresh lemonades helpen we water zeker ook van het dit imago af.

Water

Margemakers

Naast mineraalwater, of het nu met bubbels of met een fruitsmaak is, zijn er nog andere vervangers voor frisdrank. Denk maar eens aan ice tea. En dan bedoelen we niet ice tea met prik, maar echt ‘koude thee’. Je maakt dit heel makkelijk met theezakjes, die je normaal gebruikt voor warme thee, in een grote karaf. Voeg er ijsklontjes en wat fruit aan toe, en voilà. Je hebt hiervoor ook geen speciale ingrediënten nodig, dus het is zo klaar en kost je (bijna) geen extra moeite!

Ook fruitsappen en smoothies doen het goed, en hier heb je natuurlijk eindeloze opties in. Gebruik seizoensfruit en wissel af in smaakcombinaties. Niet alleen fruit kan in een smoothie of sapje, je kunt ook nog beter aansluiten bij de trend door groene drankjes te maken. Verse groenten- en fruitshakes zitten boordevol gezonde vitamines. Ze geven je een energieboost en zijn te maken in iedere smaak. Lekker tussendoor, bij de lunch of als dessert. Probeer bijvoorbeeld eens combinaties met spinazie, of gebruik kokswater in plaats van melk. Zoeter maken kan door honing, agavesiroop of ahornsiroop.

Ontwikkel je kennis over water

Probeer op de toenemende gezondere drankenvraag in te spelen door meer te weten te komen over water. Je kunt je team bijvoorbeeld een training laten volgen in het aanprijzen van water en gezondere alternatieven aan tafel. Mineraalwater is zeker niet altijd hetzelfde, het ligt bijvoorbeeld aan de hoeveelheid mineralen hoe sterk de smaak is. Dit wordt bepaald door de reis die het grondwater heeft afgelegd. Wist je dat licht bruisend water idealiter wordt geserveerd aan het begin van de maaltijd? Dit zorgt namelijk voor het opwekken van de eetlust. Meer kennis van water, verkoopt dus ook meer.