Glaswerk uit Leerdam voor iedereen
Before Article
glasfabriek Royal Leerdam

Royal Leerdam heeft Leerdam zijn naam van glasstad gegeven. De oudste glazenserie stamt uit 1936, maar Royal Leerdam gaat zeker met zijn tijd mee.

Wie? Kevin Vollebregt
Wat? Brand Ambassador Royal Leerdam

Wat is typisch Royal Leerdam?

‘We zijn het enige glazenmerk dat nog in Nederland geproduceerd wordt en daar zijn we trots op. We gaan voor de lange termijn: bij ons hoeven horecaondernemers niet bang te zijn dat een serie niet meer te verkrijgen is. Onze Gilde-reeks bestaat al sinds 1936. Destijds ontworpen voor de horeca en de gewone huisvrouw, die dankzij de vorm onder andere makkelijk met de theedoek onder in het glas kon komen, is het nog steeds een graag gebruikt glas in het café op de hoek. Onze Bouquet-reeks, uit 1980, is een andere klassieker. We staan bekend om onze dunne glazen, gemaakt door machines die vroeger ook gloeilampen fabriceerden. Tegelijkertijd kunnen onze glazen tegen een stootje, laten ze de wijn goed naar voren komen en ze zijn betaalbaar. Royal Leerdam is voor iedereen. Ook typisch Royal Leerdam: alle zestien glazenseries hebben een eigen kleur doos. “Even een paar rode dozen bestellen” – wel zo makkelijk voor horecaondernemers.’

Wat zijn de trends op glazengebied?

‘Waar we vroeger veel bezig waren met een mooi ontwerp, kijken we nu meer naar de functionaliteit – past het in de vaatwasser? – en vooral naar of een glas rechtdoet aan de drank die erin geschonken wordt. Het gaat er niet alleen meer om of een glas er mooi uitziet. We vragen ons nu veel meer af: werkt het? Drinkt het lekker, kan de wijn er goed in ademen? Dat is een groot verschil. Onze Experts’ Collection is hier een mooi voorbeeld van. Toch is de vorm nog steeds belangrijk. Onze lijn Royal Leerdam Finesse staat voor elegante glazen met een dunne mondrand voor een fijn mondgevoel.’

Jullie zijn in 2003 overgenomen door de Amerikaanse glasproducent Libbey. Wat merkt de klant daarvan?

‘In eerste instantie zouden de Royal Leerdam-glazen Libbey gaan heten, maar dat werd in de markt niet begrepen. Royal Leerdam is het bekendste glasmerk van Nederland; het omgooien van de naam wekte  veel verwarring op. Dus dragen onze bekende gekleurde dozen gewoon het Royal Leerdam-logo. Royal Leerdam richt zich vooral op de traditionele horeca als restaurants, wijnbars,  hotels en catering in het midden- en hoogsegment. Ons merk Libbey is meer gericht op de betere cocktailbars en hotelbars.’

Wat kenmerkt Royal Leerdam anno nu?

‘We blijven onszelf vernieuwen. Dit jaar lanceren we een nieuwe oven, die een van de duurzaamste ter wereld is. Glasovens staan altijd aan. Zou je ze stilzetten, dan stolt het glas, waardoor je de oven niet meer kunt gebruiken. Bovendien kost het enorm veel energie om ze weer aan te zetten. Werkende ovens verbruiken natuurlijk ook veel energie. De nieuwe L1-oven zal veel energiezuiniger zijn en daarmee ook lager in CO2-emissie. We willen bijdragen aan een duurzame wereld en meegaan met onze tijd. Met de tijd meegaan betekent niet alleen letten op duurzaamheid, maar ook op de wensen en trends in de markt. Daarom lanceert Royal Leerdam Finesse eind dit jaar de Gracili-serie, waarvan de glazen een been hebben van zes millimeter in plaats van acht. Eerder kon dat niet, dankzij nieuwe technieken is het nu mogelijk. Verder hebben we vorig jaar het AnDer bierglas ontworpen, in samenwerking met twee mensen uit het biervak. Dat is onderdeel van onze serie Specials, dat bestaat uit glazen voor speciale dranken als whisky, cognac en martini. De markt van sterke dranken en bieren is booming, daar spelen we graag op in.’

Wat maakt glas bijzonder?

‘Glas in vloeibare vorm is zo mooi om te zien, mooier nog dan in vaste vorm. Het is gewoon een prachtig ambacht en echt vakwerk, dat 24/7 doorgaat. Als ik ‘s avonds thuis kom van een buitenlandse beurs, denk ik weleens aan onze fabriek, waar mensen op dat moment nog steeds glas aan het maken zijn. Dat fascineert me.’