Before Article

Op de barricade voor spannende gerechten

Begin 1900 gestart als een kleine thee- en specerijenwinkel in Göteborg, is Santa Maria (voorheen Nordfalks) nu het grootste Scandinavische bedrijf dat gespecialiseerd is in kruiden. Met als missie ‘No more boring meals’ richten ze zich vooral op de TexMex-keuken, barbecuegerechten en kruiden voor dagelijks gebruik.

Wie? Mariëlle Vos

Wat? marketingassistent en community manager bij Santa Maria

No more boring meals. Hoezo? Eten we zo saai?

‘Iedereen vervalt al snel in routines. We werken, eten en slapen, en dan weer opnieuw. Dat eten gebeurt ook vaak op dezelfde manier. Uit onderzoek blijkt dat particulieren gemiddeld tien maaltijden in hun repertoire hebben. Daarmee vul je nog niet eens twee weken. Weinig variatie dus, waardoor maaltijden tot vaste prik verworden in plaats van een speciaal moment van de dag. Heel jammer. Wij willen juist van elk diner een feestje maken. Met het hele gezin genieten van TexMex-gerechten, met lekkere sausjes, schalen vol kleurrijk eten en spannend gekruide bijgerechten. Samen iets nieuws uitproberen, specerijen proeven die je nog niet kende, ervaringen uitwisselen, je horizon verbreden, aan een mooi gedekte tafel zitten: dat geeft zoveel meer sfeer dan even de vertrouwde pot naar binnen schuiven. Wij willen inspiratie geven om de sleur te doorbreken. No more boring meals!

Hoe spannend zijn jullie producten dan?

‘Onze sauzen komen uit Amerika, zijn gemaakt van verse, lokaal geteelde ingrediënten en geschikt voor vlees, vis en groenten. Breed inzetbaar dus. Daarnaast gaan we voor combinaties die net iets anders zijn dan je gewend bent. Op onze site vind je recepten met een onverwachte twist. Fajita kan bijvoorbeeld ook heel goed op de barbecue! Of probeer eens pulled pork in een wrap in plaats van op een broodje. De traditionele barbecue met vooral saté is uit; kwalitatief vlees of goede vis in een marinade is in. Dat kost iets meer tijd, maar de smaak is zoveel beter.’

Jullie zijn zelfs met een foodtruck naar IJsland gereden om jullie missie uit te dragen. Hoe zat dat?

‘Er kwam ons ter ore dat een team van vulkanologen onderzoek deed naar de Heklavulkaan in IJsland, ver van de bewoonde wereld. Fysiek inspannend werk in een desolate omgeving, waarbij ze vrienden en familie moesten missen én de middelen om een heerlijke maaltijd te bereiden. Op zo’n plek wordt eten meer een levensbehoefte dan iets om van te genieten. Als er ergens sprake was van een saaie maaltijd, dan was het daar wel. Dat konden we niet laten gebeuren! Als ludieke actie zijn we met een foodtruck naar ze toe gereden. Nogal een uitdaging in dat moeilijk begaanbare landschap; soms hadden we hulp nodig van een helikopter. Alle moeite was het zeker waard: onze wraps vielen enorm in de smaak na al het eentonige eten van daarvoor. Het team vond het een “heerlijke verrassing”. Precies wat we met onze producten willen bereiken.’

Hoe doet de professionele keuken zijn voordeel met jullie producten?

‘Sinds de jaren negentig heeft Santa Maria de TexMex-markt aangeboord, en met succes. In Zweden bestaat zelfs ‘vrijdag tacodag’. Zo ver is het in Nederland nog niet, maar Mexicaans eten heeft sindsdien behoorlijk aan populariteit gewonnen. Dat is ook te zien aan het grote aantal Mexicaanse restaurants, die op hun beurt weer meehelpen aan het verder inburgeren van de TexMex-keuken. Met onze producten bieden we inspiratie, variatie en een goede marge. Het gebruiksgemak van onze kruidenmolens en kant-en-klare kruidenmixen is groot, wat veel (voor)bereidingstijd scheelt. Dat horen we vaak terug van koks. In de toekomst willen we meer doen met hun feedback om onze dienstverlening en het assortiment te optimaliseren.’