Karin Smits (De Luytervelde) boort na kwarteeuw een nieuwe markt aan
Before Article
De Luytervelde

Karin Smits (De Luytervelde) boort na kwarteeuw een nieuwe markt aan

Dit jaar staat Karin Smits (50) precies vijfentwintig jaar aan het roer van restaurant De Luytervelde in Eindhoven. Stond De Luytervelde tot voor kort bekend als een echt zakenrestaurant, nu is dat langzaam aan het veranderen.

Wie? Karin SmitsKarin Smits
Wat? Eigenaar De Luytervelde
Waar? Eindhoven
Aantal couverts? 50 tot 60 per dagdeel
Website? deluytervelde.nl

Vijfentwintig jaar aan het roer, gefeliciteerd! Wat is je geheim?

‘Ik zou het niet weten. Ik ben destijds gewoon in het diepe gesprongen, zonder duidelijk plan of doel voor ogen. Wat ik van vaste gasten hoor, is dat ze het fijn vinden dat ik betrouwbaarheid en ervaring uitstraal. Ze weten dat ze iedereen met een gerust hart kunnen meenemen, of ze nu zakelijk of privé komen eten. Wij zorgen dat iedereen hier tevreden de deur uitstapt en zetten indien nodig graag een stapje extra. Onlangs nog, toen verzuchtte iemand: ‘Ik heb toch zo’n zin in kip, patat en appelmoes!’ Geen probleem, dan regelen we dat. Je moet niet vergeten dat zakenmensen soms vaker buiten de deur eten dan thuis. Dat maken we dan graag zo aangenaam mogelijk voor ze.’ 

Richten jullie je vooral op de zakelijke markt?

‘We hebben inderdaad veel zakelijke gasten, maar dat is nooit een bewuste keuze geweest. Het is zo gegroeid, met Eindhoven Airport en Philips op een steenworp afstand. Vorig jaar stonden we zelfs in de top 10 van beste zakenrestaurants van het Financieel Dagblad. Geweldig! Ook dat is ons gewoon overkomen. Maar de laatste tijd proberen we de focus meer te verleggen naar de particuliere markt.’

De Luytervelde

Wat is daarvoor de reden?

‘Vóór de crisis kon het allemaal niet op in de zakelijke markt, maar die tijd is voorbij. Ik besloot daarom om eens mee te doen met zo’n kortingsactie van een supermarktketen. Dat heeft heel goed uitgepakt: we kregen prima recensies en steeds meer naamsbekendheid. Zelf moesten we wel even omschakelen. Zakelijke gasten willen hun eten graag zo snel mogelijk op tafel, daar was onze keuken helemaal op ingespeeld. Maar particulieren zijn natuurlijk een avondje uit en willen langer genieten. De verhouding zakelijk-particulier is nu ongeveer fiftyfifty. Ik ben er erg trots op dat het na bijna vijfentwintig jaar nog gelukt is om een heel nieuwe markt aan te boren.’

Is de sfeer in het restaurant veranderd?

‘De gasten zijn nu wat meer gemêleerd, het is niet meer alleen driedelig grijs. Dat komt de sfeer wel ten goede. Maar die sfeer is altijd goed geweest hoor, nooit formeel of opgedirkt. Er komen grote CEO’s bij ons eten, maar haantjesgedrag tolereer ik niet. Ik denk dat ik daar makkelijker iets van kan zeggen omdat ik een vrouw ben. Uiteindelijk merk je ook dat iedereen het fijn vindt om te ontspannen, gewoon zichzelf te zijn en een fijne middag of avond te hebben.’