Instagram als marketingtool voor je restaurant: 5 tips
Before Article

Instagram als marketingtool voor je restaurant: 5 tips

Nieuwe gasten bereiken en bestaande gasten blijven boeien? Dan laat je ongetwijfeld alles van je restaurant al zien op Instagram, maar misschien kun je er wel meer uithalen dan je nu doet. Daarom zet Foodbrigade wat tips voor je op een rij.

Vijf tips waarmee je meer uit Instagram haalt:

Zoek veelgebruikte hashtags

Je kunt nog zo’n mooie foto van je gerecht posten, maar je hebt er niks aan als niemand ‘m ziet. De snelste manier om aan meer volgers en views te komen is de juiste hashtags te plaatsen in je bericht of als reactie daaronder. Google maar eens op termen als ‘beste hashtags Instagram’. Daar vind je sites met de populairste hashtags van dit moment. Pas wel op dat je het aantal hashtags niet overdrijft. Er zijn onderzoeken die zeggen dat je met 4 of 5 hashtags de meeste reacties en likes krijgt. Maar hiermee kun je experimenteren.

Gebruik ‘nichehashtags’

Bij veelgebruikte hastahgs is de kans wel kleiner dat je bovenaan in de zoekresultaten terugkomt. Kies daarom voor een deel ook Nederlandse hashtags, en het liefst ook vaste hashtags die specifiek voor jouw restaurant gelden. Dan kunnen je vaste gasten en fans altijd snel jouw laatste post vinden.  

Gebruik story’s op de goede manier

Een story is een foto of video van maximaal tien seconden die voor 24 uur zichtbaar is. Daarna verdwijnt hij automatisch van je profiel. Een story mag ruw en onbewerkt zijn en is nog meer geschikt om snel kijkje achter de schermen te geven. Of als je bericht aan tijd gebonden is. Nog enkele plaatsen vrij voor vanavond of een last-minute actie? Slim om dit te laten weten aan je volgers, maar een ‘vast’ bericht is morgen gedateerd. Handig: even snel een story maken met hashtag en locatie. Dan is de kans groter dat je terugkomt in de uitgelichte story’s op Instagram. En dat die lege tafels toch nog gevuld worden. Een snelle manier om een story te maken: klik op het camera-icoon linksbovenin.

Tip: zet een poll in je story

Je kunt tegenwoordig een poll in je story plaatsen. Daarmee betrek je je volgers bijvoorbeeld  bij de nieuwe menukaart of het gerecht van de maand. Fotootje van je nieuwe gerechten, vraag ‘Welke wil jij op de kaart?’ en typ de antwoorden eronder. Voordeel: gasten komen natuurlijk eerder naar je restaurant als hun keuze op de kaart staat.

Post: verwijs naar link in profiel

Links in de beschrijvingen of bijschriften van je posts zijn niet klikbaar. Daarom lees je vaak ‘link in bio’. Op je profielomschrijving kun je namelijk wel een link plaatsen. Verwijs daar bijvoorbeeld door naar het contactformulier op je website.

Voor de basis: lees nog eens de Instagramtips die we eerder gaven. Hier of hier.