Hoe Talentino Mestreech meer haalt uit zorg én horeca
Before Article

Hoe Talentino Mestreech meer haalt uit zorg én horeca

Een respectvolle benadering voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking leidt tot een goed draaiend restaurant. Ontdek het concept van Talentino Mestreech.

Wie: Philippe Gijselaers
Wat: Bedrijfsleider Talentino Mestreech
Couverts: 60 binnen en 40 buiten
Website: Talentino Mestreech

Bij Talentino Mestreech kunnen gasten terecht voor verse lunch, diner tot high tea in een prachtig voormalig klooster. Daarnaast fungeert het restaurant als een ontmoetingsplek voor bewoners uit de buurt. Gasten kunnen gebruik maken van de ruimten binnen en bovendien van het fraaie terras op de sfeervolle binnenplaats.

Bovenstaande omschrijving duidt op een ambachtelijk en toegankelijk restaurant, maar dit is niet wat Talentino Mestreech uniek maakt. Onder het motto ‘in ieder mens schuilt talent’ helpt het restaurant mensen met een beperking om hun culinaire talenten ontplooien. Het concept was eerder al een succes bij zusterbedrijf Talentino Mergroate en ook Bakkerij Tebannet.

Talentino Mestreech is net als Restaurant Talentino en Bakkerij Tebannet onderdeel van Culinair Talent. Wat is het voornaamste doel van deze concepten?

‘Culinair Talent is het dagbestedingsconcept van Zorgbureau Talent. Jongvolwassenen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking krijgen bij ons de ruimte om op een zinvolle manier hun bijdrage te leveren aan de maatschappij. Onder leiding van vakprofessionals leren ze alles over de verschillende vakken: of het nu gaat om keuken of bediening in een van de restaurants of om een bakker bij Tebannet.’

Talentino Mestreech

Maar het zijn ook gewoon bedrijven?

‘Naast de insteek van zorg is er inderdaad ook de commerciële insteek. Maar dat gaat prima samen. We trekken onze eigen bouillon, werken met vers speltbrood uit onze bakkerij en serveren mooie garnituren. Na ruim een jaar zitten we elke donderdag, vrijdag en zaterdag standaard bijna vol. Het leuke is dat onze gasten ontzettend divers zijn. Er komen jonge mensen, gezinnen, maar ook bedrijven. We zijn gevestigd in een voormalig klooster en hebben drie prachtige stijlkamers, waarin we groepen tot 30 personen serveren, naast de á la carte. Bij ons zijn er ook bedrijfsdoelen en voeren we functioneringsgesprekken. Talentino is een echt restaurant, maar we houden daarbij rekening met de zorg voor onze talenten.’

Hoe ziet dat eruit?

‘Zo werken we met aangepaste werktijden: van maandag tot en met zaterdag is de keuken open van 10.00-22.00 uur. Op zondag hebben de talenten weekend. Momenteel begeleiden we in Maastricht 40 tot 60 talenten. Sommige werken een dagdeel andere meerdere dagdelen, afhankelijk van de indicatie. Zij worden in kleine groepjes begeleid door onze professionals.’

Horecakennis is één, de kennis om te begeleiden twee. Is er geen zorgachtergrond nodig?

‘We werken samen professionals uit zowel de zorg- als horecawereld. Ik heb zelf de koksopleiding gevolgd en daarna in de zorg gewerkt. Dan krijg je automatisch kennis van beide werelden mee. Verder kijken we naar de goede mix. Onze vakmensen volgen ook een cursus van Zorgbureau Talent in oplossingsgericht werken. Zorg en horeca hebben meer overeenkomsten dan je wellicht in eerste instantie denkt. In een ziekenhuis wil je ook dat de zuster je op een persoonlijke manier behandelt en op je gemak stelt. In een restaurant gebeurt dat natuurlijk op een andere manier, maar de uitgangspunten zijn hetzelfde. Het gaat om waardering, welkom voelen en begrepen voelen met als hoofddoel in ons restaurant culinaire genieten.’

Op de website van Talentino Mestreech lezen we dat oplossingsgericht werken erkenning en waardering biedt aan het talent. En zo op een positieve manier ontwikkeling stimuleert.  Het lijkt me dat een begeleider daarom wel over specifieke vaardigheden moet beschikken?

‘Doorzettingsvermogen, humor en geduld. Je krijgt 1001 vragen en talenten voeren 10 handelingen tegelijk uit. Soms word je dubbel belast. De kracht is dan ook om het overzicht te behouden met een extra portie geduld! Wij spreken dan ook over twee klanten: enerzijds een klant met zorgvraag, anderzijds een klant die culinair wil genieten. Om aan beide vragen te kunnen voldoen, moet je stevig in je schoenen staan. Uiteindelijk krijg je er veel voor terug. Talenten ontwikkelen zich en klanten genieten culinair en komen terug.’

In de horeca is er grote vraag naar goed personeel. Is een initiatief als dat van jullie de oplossing?

‘Er wordt nog veel op de massa gericht. Maar als je aandacht in het individu steekt, ontstaat er enthousiasme en maakt een medewerker stappen. Dat is overal zo. Onze talenten hebben weliswaar een lichamelijke beperking, een verstoorde motoriek of zijn licht verstandelijk gehandicapt; maar tellen volledig mee. Het is niet erg dat ze soms verlegen zijn en een beetje dichtklappen bij de gast aan tafel. We denken echt in mogelijkheden.’

Hoe stimuleer je hen verder?

‘Onze talenten zijn gebaat bij structuur, daarom werken we heel gestructureerd. In de keuken werken we met klappers waarop recepturen en stappen staan uitgelegd. Die blijven we net zo lang herhalen tot een talent ze onder de knie heeft. Daarna kunnen ze meer zelfstandig aan het werk. Dat werkt ontzettend goed. Ieder bedrijf wat start heeft te maken met een gunfactor, maar inmiddels is er een vaste gastenkring ontstaan. Dat gebeurt niet zomaar.’

In de keuken werken jullie met producten uit de streek van kleinschalige regionale leveranciers. Waarom is dat?

‘Dat is een bewuste keuze. Wij vinden het belangrijk om elkaar te ondersteunen, om mensen die je kent producten te laten leveren. Bijkomend voordeel is dat ze ook echte ambassadeurs zijn geworden van ons restaurant. Maar uiteindelijk moet je je ook gewoon bewijzen.’