GOOGLE: FOOD CARE(S)
Before Article
Google

GOOGLE: FOOD CARE(S)

Na zijn middelbare hotelschool vertrok Stijn Kuppens in 1995 de wijde wereld in. In eerste instantie vijf maanden naar Engeland, waar hij uiteindelijk maar liefst 13 jaar verbleef. In Londen werkte hij als F&B-supervisor in het Ritz en daar ligt volgens hem de belangrijkste basis van zijn hospitalty en food bestaan vanwege events voor de koninklijke familie aldaar, voor Clinton en andere top vip-evenementen. Na een telefoontje van de One & Only Royal Mirage Dubai, één van de topresorts in de wereld,  met de vraag of hij daar wilde komen werken greep hij de kans en werd hij verantwoordelijk voor 23 F&B-outlets in dit resort. Ook vinkte hij Mandarin Oriental nog af op zijn cv, hiervoor opende hij een nieuw resort op een eiland aan de zuid Chinese zee. Kwam uiteindelijk toch weer in Londen terecht en werkt nu alweer vier jaar als Food Services Manager EMEA voor Google. Bij Google geloven ze dat ‘Food at the heart is of Googles culture’. We nemen je mee in zijn visie op food én in de werkwijze van Google.

Wie: Stijn Kuppens (42)
Wat: Food Services Manager EMEA
Maaltijden per dag: 175.000 wereldwijd

Stijn Google

Voordat we overgaan op je functie bij Google. Waarom kwam je uiteindelijk toch weer terug in Londen?

‘Mandarin Oriental heeft mij naar Londen gehaald om een restaurant te openen samen met Heston Blumenthal. Een waanzinnige uitdaging. We kregen in die periode twee Michelinsterren en kwamen binnen op de zevende plek, de hoogste nieuwe binnenkomer, in de St. Pellegrino top 50. Voor mij dé Champions League in the business.’

En toen dus Google?

‘Na drie jaar werd ik toch weer gepolst voor een andere positie in een ander bedrijf en dat was Google. Ik ging mee in het recruitmentproces, dat ruim drie maanden duurde en veelal digitaal plaatsvond. De twee keer dat ik Google Londen bezocht, bleek ik de enige te zijn die in pak liep. Dat bleek toch meer bij de hospitalityachtergrond die ik heb te passen. Twee weken geleden liep ik bij mijn kantoor in Parijs rond in korte broek en slippers omdat het zo warm was. Bij meetings die ik via Google Hangout heb zien mijn gesprekspartners toch de onderkant niet.’

Wat houdt je functie precies in?

‘Ik ben verantwoordelijk voor ons foodprogramma in 17 landen in drie verschillende continenten.’

Lig je daar wel eens wakker van?

‘Soms wel. Denk aan aanslagen zoals onlangs in Parijs en de effecten daarvan op levens van collega’s. Maar het gebeurt overal ter wereld, in mijn functie heb ik nu eenmaal veel raakvlakken over de hele wereld.’

Op welke manier delen jullie de inzichten op het gebied van gezonde voeding binnen de organisatie?

‘Google food is in principe een team met 32 Googlers, waarvan 60 procent het global program team vormt. En binnen dat team hebben we een expert op het gebied van microkitchens en catering, een expert in nutrition en bijvoorbeeld in fooddesign. Deze personen werken weer heel veel samen met partners zoals The Cultural Institute of America, Stanford, Harvard en Yale. Voor ons corporate foodprogram in 56 landen houdt dit concreet in dat we een soort franchisemodel hebben ontworpen, waarin we heel duidelijke richtlijnen hebben opgesteld voor onze foodpartners. Zij brengen dit tot leven op hun ‘lokale’ gebied.’

En waar vinden Googlers deze informatie? Jullie zijn toch voornamelijk online georiënteerd?

‘Voor Googlers hebben we een intern online platform dat ‘Go Food’ heet. Hier valt alles te vinden over Google Food. Inmiddels is Google Food intern uitgegroeid tot een merk. Collega’s weten wat de achterliggende gedachten zijn van dit programma en wat dit voor hen betekent. Daarnaast hebben we een online tool ‘go eat’ dat gebaseerd is op jouw persoonlijke allergieën of gevoeligheden. In deze tool kun je alle productinformatie vinden omtrent alle producten en menu’s die we bij Google wereldwijd aanbieden. Hiermee proberen we in zekere mate bij te dragen aan de kennis omtrent gezonde voeding van onze medewerkers.’

Iedereen heeft een mening over wat gezonde voeding betekent. Wat is jullie visie?

‘Onze visie op gezondheid en vitaliteit is dat mensen hun eigen keuze moeten kunnen maken. Wij proberen hen daar zo veel als mogelijk mee te helpen middels richtlijnen op het gebied van nutrition en portion control (kleinere porties). Daaromheen proberen we middels menulabeling en foodtransparantie zo helder mogelijk te zijn over wat we in de Cafés aanbieden. Wij hebben uiteindelijk vooral onze focus op de achterkant gelegd in onze formules. Hiermee weten onze Cafés overal ter wereld wat de richtlijnen van het aanbod is waarbinnen zij zelf in gerechten mogen variëren. Voorbeelden van deze richtlijnen zijn: geen antibiotica in vleesproducten. Hiermee kunnen googlers nog wel, indien ze willen, vlees eten maar eten ze kwalitatief beter vlees en door middel van portion control, uiteindelijk hopelijk ook minder. Van onze hoofdgerechten moet er altijd minimaal één vegan zijn, minimaal één vis of witvlees. Wij maken geen recepten, dus elke locatie heeft de vrijheid om daarbinnen zelf te kiezen. Iedereen maakt uiteindelijk zijn of haar eigen keuze, maar wel binnen onze richtlijnen. Dat wil niet zeggen dat we bijvoorbeeld geen biefstuk meer serveren, maar in ieder geval niet meer dan één keer in de week. Voeding is in de afgelopen jaren zo iets persoonlijks geworden, dat respecteren wij.’

Kun je manieren geven waarop jullie Googlers helpen gezondere keuzes te maken?

‘Wij maken bijvoorbeeld, in samenwerking met Yale, veelal gebruik van behavioral science. Voorbeelden daarvan zijn de ijskasten waarin de gezonde keuzes zichtbaar zijn, de ongezondere keuzes zoals cola liggen in dezelfde ijskast maar zien niet zichtbaar vanwege een sticker die over deze ongezondere varianten is geplakt. Hiermee stimuleren we de keuze voor water. Ook hebben we wel snoeprepen, deze liggen uit het zicht en we faciliteren alleen in de mini-varianten. Zo maken we ‘the better choice the easiest’. De gezondere notenrepen liggen wel in het zicht in onze micro-kitchens. Deze keukens hebben we naast onze Cafés om Googlers te hydrateren, maar ook ter bevordering voor Googlers om bij elkaar te komen en samen te werken.’

 

Hoe zorgen jullie ervoor dat alle locaties dezelfde visie en uitstraling heeft?

‘Wij werken veel samen met partners die binnen hun vakgebied de beste zijn. Zo maken we deel uit van het een team real estate en workspaces en houden we ons daarbinnen ook bezig met duurzaamheid. Niet elke locatie hoeft er hetzelfde uit te zien, elke locatie heeft namelijk zijn eigen lokale karakter dan we graag terug willen zien en diversiteit van locaties juichen wij alleen maar toe. Maar voor elke locatie geldt wel dat zuurstof en duurzaamheid  hoog in het vaandel staan in de ontwikkeling van een nieuwe locatie.’

In welke mate draagt jullie Google Food Program bij aan een hogere productiviteit van jullie medewerkers?

‘Dit is niet de reden dat wij dit doen, daarnaast wordt dit niet gemeten. We hebben een onderzoek onder alle Googlers om erachter te komen wat belangrijk is voor onze medewerkers. Voor deze groep, vooral millennials, blijkt food een bijzonder belangrijk aspect.’

Wat is dan de belangrijkste doelstelling van jullie programma?

‘Wij supporten Googlers met het programma om op korte en of lange termijn op hun best te zijn. Daarnaast vinden wij het belangrijk om op deze manier bij te dragen aan de cultuur en de werkomgeving. Ook is de support richting Google teams om specifieke resultaten te halen wel belangrijk, maar ligt de focus daarbij meer op het behouden van gezond en gelukkig toptalent. Een voorbeeld van het behalen van specifieke teamresultaten is bijvoorbeeld ons datacentrum in Finland. Zij opereren onder hele specifieke omstandigheden, in de winter bijvoorbeeld. Daar heeft het dan geen zin om alleen maar sla neer te zetten. Zij krijgen dan een aangepast menu dat hen als team in staat stelt de beste resultaten als mogelijk te halen.’

Hebben Googlers invloed op het aanbod in de Cafés?

‘Wij halen inzichten met betrekking tot wensen van Googlers uit een onderzoek dat we jaarlijks uitvoeren. Op deze manier monitoren we of de wensen van collega’s in lijn liggen met het aanbod van onze locaties. Daarnaast hebben we natuurlijk ook inzicht in de online google foodresultaten wereldwijd, waarmee we zien dat er veel hits zijn op Aziatische en mediterrane foodtrends en deze op onze manier weer kunnen verwerken in ons aanbod.’

Op het werk leren jullie je collega’s dus om betere keuzes te maken. Hoe beïnvloeden jullie deze visie buiten kantoor?

‘Ons onderzoek gaf ons het inzicht dat 80 procent van de Googlers op kantoor gezonder eet dan thuis. Een manier om dat te beïnvloeden is een ‘teaching kitchen program’. Er zijn dus veel mogelijkheden voor hen om tijdens kantooruren te leren koken. We hebben nu 7 flagship teaching kitchens in de wereld. En we zijn nu bezig met het ontwikkelen van open kitchen programs. Dit houdt in dat je dus geen extra keukens nodig hebt, maar in de bestaande keukens in de Cafés in daluren terecht kunt. Zo leren ze ook buiten kantooruren om betere beslissingen te maken op het gebied voor voeding, wat ook hun families ten goede komt.’

 

Ook duurzaamheid is voor jullie van belang. Kun je voorbeelden geven die jullie hanteren in de inkoop/keuken?

‘Waste prevention staat hoog op de lijst. We kijken hiervoor naar de hoeveelheid productieafval, voordat eten bij Googlers terechtkomt. Dat geeft ons weer data waarmee onze locaties betere keuzes kunnen maken in de menu’s.  Als je bijvoorbeeld een zeebaars inkoopt maar niet in staat bent deze van kop tot staart te verwerken, dan is dat niet duurzaam. Al ons productieafval wordt gewogen en op basis daarvan wordt gekeken of gerechten aangepast moeten worden. Daarnaast hanteren we kleinere porties van alles, waardoor er minder in de prullenbak verdwijnt. En om de foodprint uiteindelijk zo klein mogelijk te houden koken we met producten uit het seizoen.’

Tenslotte, heb je voor vakgenoten nog tips?

‘Jazeker. Stay loyal to your brand. Onderhandel nooit of te nimmer over de kwaliteit van je producten, ga nooit voor een alternatief. Never compromise on quality.’