Frans van Hall: meer omzet en gasten door kruisbestuiving
Before Article

Frans van Hall: meer omzet en gasten door kruisbestuiving

Wat krijg je als je een cateringbedrijf combineert met een restaurant en evenementenlocatie? Een verdere groei in de omzet. Frans van Hall vertelt over zijn succesvolle horecaconcept de HALL Burgerei & Zakenlui.

Wie? Frans van Hall (42)
Wat? Mede-eigenaar de HALL Burgerei & Zakenlui, Buurman & Buurman en Lange Tafels
Waar? Woerden
Aantal medewerkers? 15 in vaste dienst

Frans van Hall werkte jarenlang in de IT, maar besloot zijn passie te volgen. Zeven jaar geleden werd hij horecaondernemer. Hij startte succesvolle concepten op als Buurman & Buurman (versmaaltijden) en Lange Tafels in het Gras (offroad catering), waarmee hij inmiddels ook in België actief is. En vorig jaar opende hij met de HALL | Burgerei & Zakenlui een opvallend nieuw horecaconcept in Woerden met veel vers en producten met een verhaal.

Er zijn ondernemers die gaan voor de geijkte locaties. Jij voor het voormalig Intechniumgebouw. Waarom deze keuze?

‘Ik zocht naar een fysieke locatie voor mijn cateringbedrijf, een zichtlocatie. Toen kwam dit project toevallig op mijn pad. De hoofdhuurder vertrok en vastgoedondernemer Frank van der Heijden legde het idee aan mij voor om hier wat te gaan doen. Als ik toch ‘broodjes’ serveerde, kon ik net zo goed wat tafeltjes en stoelen neerzetten. En er waren ook nog drie vergaderzalen. Zo groeide het concept uit tot wat het nu is.’

Waarom dan dit Intechnium?

‘Het is een markant bedrijfsverzamelgebouw, waar ook ontzettend veel technische cursussen worden gegeven. En dat aan de rand ligt van industrieterrein Middelland. Dat betekent dat al die medewerkers en cursisten onze doelgroep zijn. Daarnaast liggen we hier net naast de A12, in het centrum van Nederland en hebben 250 parkeerplaatsen voor de deur. Dat maakt ons de ideale lunch- en vergaderlocatie voor mensen uit de rest van Nederland. De gelegenheden in de Randstad raken langzamerhand vol. Woerden is een mooie uitvalsbasis.’

Ik hoor je praten over meerdere doelgroepen. Die zullen ook allemaal een andere behoefte hebben?

‘We zijn een ontmoetingsplek voor iedereen, ook voor particulieren. Dat is de kern van ons concept. Vrijdagochtend zit er hier dertig man achter de laptop te werken met een kopje koffie. Mensen dit haast hebben, kunnen tot en met de middag in ons versloket zelf hun maaltijden samenstellen. Heb je wat meer tijd, dan kun je in onze urban bistro uitgebreider genieten van bijvoorbeeld onze mooie burgers en eiergerechten. ‘s Avonds serveren we de dagelijks wisselende daghap en bezorgen we ‘overwerkmaaltijden’ bij bedrijven. En inmiddels zijn we bezig met een zesde vergaderzaal.’

En dat terwijl je met drie vergaderzalen startte…

‘Ja, dat is echt de kracht van de ligging. We krijgen ook ontzettend veel aanvragen voor zakelijke evenementen in de weekenden. Maar helaas hebben we nu alleen een vergunning voor opening tijdens kantoortijden. Het zou fijn zijn als we langer open mochten, zodat we ook deze kansen binnenhalen. Zo zetten we ook Woerden op de kaart.’

De HALL is catering, restaurant, thuismaaltijd en vergaderlocatie ineen. Waar ligt het zwaartepunt?

‘Het restaurant krijgt ontzettend goede recensies, maar de catering levert nog altijd het meeste op. De zichtbaarheid van de HALL zorgt voor kruisbestuiving. Voor sommige bedrijven zijn we een bedrijfsrestaurant 2.0. Sinds we hier zitten, bezorgen we ook steeds meer lunch en ‘overwerkmaaltijden’ in de buurt.’

Maar dat is toch voornamelijk de zakelijke doelgroep. Hoe zit het met de particulieren die je ook wilt bedienen?

‘Op dit moment is het inderdaad zo dat de meeste omzet uit zakelijk komt, maar particulier wordt steeds belangrijker. Nogmaals: we zijn een ontmoetingsplek voor iedereen. Om meer particulieren te trekken, organiseren we een keer per maand een thema-avond. Zo organiseren we 24 februari Winterdip met stamppot en een mooie rib roast. Wanneer mensen hier eenmaal binnen zijn geweest, ontdekken ze pas wat er bij ons allemaal mogelijk is en de unieke sfeer van dit pand.’

Het is ook een vangnet dat je niet afhankelijk bent van een ‘tak van sport’.

‘Het is natuurlijk wel zo dat je veel bordjes in de lucht moet houden. Maar we groeien al zeven jaar op rij. Vorig jaar zijn we bijna 20 procent gegroeid en afgelopen januari zaten we op 200 procent van onze omzetbegroting.’

Hoe bereik je dat?

‘Door scherp te blijven en continu te verbeteren en innoveren. Je kunt niet anders: de horeca is een enorm gezellige branche, maar met aan de bar kletsen verdien je geen geld. In de horeca zijn de marges dun. We zijn nu met onze softwarepartner bezig met een nieuwe managementtool voor de workflow en ook onze salesorganisatie actiever aan het maken. Je kunt niet meer werken met een krabbel op de achterkant van een bierviltje. Daar zijn we veel te groot voor geworden. Verder is relevant blijven onze hoofddoelstelling.’

En hoe blijf je relevant?

‘Voor gasten. Voor medewerkers. En medewerkers voor gasten. Je blijft alleen relevant door kritisch te blijven kijken naar hoe het gaat en rond te kijken in andere horecagelegenheden. We lezen kritisch mee op beoordelingssites en pakken feedback actief op. We vragen er ook naar aan tafel. Door je kwetsbaar en toegankelijk op te stellen, zijn mensen eerder geneigd een eerlijk antwoord te geven op de vraag.’

Het klinkt alsof je dit werk al jaren doet, terwijl je pas op je 35ste de horecawereld betrad.

‘Je leert het meeste door te doen en dichtbij jezelf te blijven. Ik ben een mensenmens, commercieel ingesteld en weet hoe ik de juiste poppetjes op de juiste plek moet zetten. Mijn vrouw Patricia is ontzettend goed in alle concepten vertalen in marketinguitingen. Het team op de vloer en in de keuken staat op het moment erg goed, dat bevestigen onze gasten ook. Maar dan ben ik er weer: het kan altijd beter. Het is vooral belangrijk dat er een stevige organisatie staat. Door mijn achtergrond in commerciële economie en IT is dat voor mij geen onbekende wereld. Verder ben ik erg blij dat ik Frank van der Heijden achter me heb staan. hij heeft zijn netwerk opengesteld en is een goede sparringpartner. Hij denkt buiten de kaders.’

Bij de financiering van je concept dacht jij ook buiten de kaders: je koos voor crowdfunding. Waarom deze weg?

‘Banken waren twee jaar geleden niet bereid om geld te lenen. En crowdfunding is een middel om al vanaf de start ambassadeurs te creëren. Natuurlijk kost het ons nog steeds rente en zijn hier ook risico’s aan verbonden. Maar voor ons werkte het. Binnen 2 maanden hadden we al 100.000 euro opgehaald. 50 procent daarvan verstrekken we in foodvouchers met een rendement van 20 procent.’

Daar heb je hulp bij gehad?

‘Nee, op internet vind je veel. We hebben het zelf uitgezocht en bedacht. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je een goede boekhouder achter je hebt staan.’

Terug naar het nu: welke plannen heb je nog?

‘We gaan nu fase 2 in. De komende tijd gaan we kijken of we samenwerkingen kunnen opzetten met bedrijven in de regio. En we willen ons nog meer focussen op particulieren. Het restaurant is zo goed dat het net zoveel aandacht verdient als de catering. En uit de evenementen kunnen we ook meer halen. We zijn nog maar net begonnen.’