De drie stappen naar een duurzaam kopje koffie
Before Article

De drie stappen naar een duurzaam kopje koffie

Zeven op de tien gasten vinden duurzaamheid belangrijk bij de keuze voor een restaurant, blijkt uit onderzoek. Dat geldt ook voor koffie. Wat is dat nou precies, een duurzaam kopje koffie? illy, door The Etisphere Institute meerdere jaren op rij uitgeroepen tot één van ’s werelds meest ethische bedrijven, legt dat uit.

Een eerlijke prijs

Duurzame koffie is eerlijke koffie. Het is het resultaat van een bestendige en directe relatie tussen boer en horeca, waarbij de boer een eerlijke prijs krijgt voor zijn bonen. Uit de duurzaamheidsmeter 2016 van Horecava blijkt dat bijna een kwart van de ondernemers dit belangrijk vindt, mede omdat het zorgt voor een betere kwaliteit van de koffiebonen en kwaliteit op deze manier boven kwantiteit gaat. Een juiste beloning houdt rekening met de (internationale) marktwaarde. illy betaalt daarnaast nog eens dertig procent extra aan zijn boeren voor de productiekosten en het waarborgen van de kwaliteit.

Respect voor het milieu

Van het veld via de fabriek tot het restaurant: een duurzaam kopje koffie is in alle opzichten milieuvriendelijk gemaakt. Met bonen afkomstig van koffieplanten die niet of nauwelijks met chemicaliën in aanraking komen en in de schaduw van inheemse bomen groeien, op plantages die ecologisch bewerkt worden. In fabrieken waar men let op het waterverbruik, gebruikmaakt van hernieuwbare elektriciteit en zonnepanelen, warmte terugwint en fossiele brandstoffen waar mogelijk vermijdt. En dan is er nog het verpakkingsmateriaal: duurzame koffie komt in recyclebare blikken of capsules.

De overdracht van kennis

Zonder goede kennis geen kwaliteit. illy riep in 1999 de Università del Caffè in het leven, waar landbouwkundigen koffietelers leren om op milieuvriendelijke wijze te telen. Het delen en vergaren van kennis is dankzij de uitwisseling ervan al een verduurzaming op zich, en zorgt ervoor  dat telers hun professionele en maatschappelijke positie versterken. Ook barista’s kunnen niet zonder goede achtergrondinformatie over koffiebereidingen, herkomst, productieprocessen en de controles die de koffiebonen ondergaan. Voor hun eigen ontwikkeling natuurlijk, maar zeker ook om hun passie voor koffie via ‘koffieverhalen’ over te dragen aan hun gasten.

Dit is een partnerbijdrage van illy.