Alles over overtuigingskracht en de invloeden van ‘influencers’
Before Article

Alles over overtuigingskracht en de invloeden van ‘influencers’

In de horeca worden er vaak eerst foto’s van gerechten gemaakt voordat er ook maar een hap wordt genomen. Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest worden overspoeld met ‘foodfoto’s. Herkenbaar, maar hoe speel je hier als horecaondernemer op in? Foodbrigade zocht het voor je uit!

De kracht van overtuigen

De rol die influencers spelen in onze samenleving is bekend en wordt steeds groter. Zo’n 88% van de consumenten laat zich beïnvloeden door recensies en commentaren van andere consumenten. Wie zijn invloedrijke influencers en hoe kan het dat zij in staat zijn om de reputatie te verhogen? Influencers zijn individuen die de kracht hebben om aankoopbeslissingen te beïnvloeden door kennis, positie of relatie. Door de komst van internet heeft iedereen een stem gekregen en kan iedereen met elkaar in contact komen. De impact van een consument wordt steeds groter. Stel je voor wat voor impact een influencer kan hebben op je reputatie.

Hoe herken je een invloedrijke influencer?

  • Ze beïnvloeden volgers en andere volgers
  • Veroorzaken en leiden nieuwe trends
  • Beïnvloeden interesses binnen een community en verspreiden informatie

Wat het voor jouw restaurant kan betekenen:

Een geliefde gast zal je restaurant volgen op Social media en als jij een vast klantenbestand hebt zal je daar vast genoeg traffic op genereren, maar ooit gedacht aan influencers inzetten voor de klandizie van je restaurant? De content die zij creëren is niet alleen reclame voor het eten, maar geven ook de indruk van hoe de gast een etablissement beleeft. Waarom zou je influencers uitnodigen? Ze hebben niet zo’n verfijnd smaakpalet als professionele ‘food’ recenten en zullen de smaken in eten niet met hoogstaande culinaire begrippen kunnen definiëren. Nadeel? Nee. Juist dáárom zou je influencers uit moeten nodigen. Ze lijken op de alledaagse restaurantbezoeker en weten door middel van hun schrijfstijl en foto’s andere mensen enthousiast te maken. Dit zorgt ervoor dat ze zo’n grote invloed hebben op waar en wat we willen eten.

Welke influencer past het beste bij jou?

  • Soort content: de content van de influencer moet bij je restaurant passen
  • Aantal volgers: hoe populair is de volger? Vanaf duizend volgers spreek je van een invloedmarge
  • Populariteit content: het aantal volgers zegt veel, maar niet alles. Wat is de intereactiemargre? Vanaf >300 likes per publicatie is dit hoog en heeft het zin om een influencer te contacten.

Contact maken

Ga eens in gesprek met een influencer of organiseer een diner met meerdere influencers die bij jou passen en bekijk wat je voor elkaar kan betekenen. Hoe kan jij van meerwaarde zijn voor de influencer? Ga samen brainstormen en bedenk unieke manieren hoe je samen creatieve content kan maken. Een van de voordelen van contact leggen met influencers is dat zij, door hun persoonlijke twist, content maken die niet op advertenties lijken. Geef ze de vrijheid in hoe ze de content vorm willen geven, dit zorgt ervoor dat je restaurant geloofwaardig blijft.