Albert Hotzky: het geheim van een goed horecaconcept
Before Article
Alberto's

Albert Hotzky: het geheim van een goed horecaconcept

Albert Hotzky bouwt aan een keten van mooie restaurants. Omdat hij het zelf leuk vindt, maar vooral ook als nalatenschap voor zijn vrouw en kinderen. Nadat hij de dood in de ogen keek, volgt hij zijn passie.

Wie? Albert HotzkyAlberto's Hotzky
Wat? Horeca-ondernemer
Zaken? Alberto’s Italian, Babbelbeach en De Babbel, en binnenkort Beers and Steaks (BAS) Pizza by Alberto’s

 

Hotzky volgde een economische opleiding, maar belandde vervolgens in de horeca. Hij runde een pannenkoekenschip en lunchroom in Zwolle, waarna hij werd gevraagd een Italiaans restaurant te ontwikkelen. Daar was hij zo enthousiast over dat hij besloot een Italiaanse catering te openen. Daarbij runde hij een zaak in Barneveld. Door een hersentumor kon hij niet anders dan zaken afstoten, maar inmiddels groeit zijn bedrijf in razend tempo weer door.

In een eerder interview (Business in Barneveld) gaf je aan dat je geen kok of gastheer bent, maar een ondernemer met passie voor de keuken. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

‘Ik onderneem binnen de horeca. Ik heb bijvoorbeeld wel feeling met de keuken, houd me bijvoorbeeld ook bezig met receptuurontwikkeling. Als ik kook, kan ik mijn hoofd leegmaken. Maar ik ben geen chef-kok. Dan zou de kaart binnen een week een paar keer wisselen. Ik wil te snel wat anders. Ik heb altijd nieuwe ideeën.’

Is dat tekenend voor de ondernemer Albert Hotzky? Hoe zie je jouw stijl terug in je concepten?

‘Tsja, hoe moet ik dat uitleggen? Daarin draait het verrassend genoeg om eenvoud en rust. Ik houd van pure, onbewerkte producten. Daarom ben ik ook zo’n fan van de Italiaanse keuken. En mensen die mij kennen zeggen vaak dat er een bepaalde rust in mijn zaken heerst.’

Hoe creëer je die rust?

‘Als wij een nieuw concept bouwen, hebben we geen vloerplan. We laten een hele lading hout bezorgen. En samen met John Bosch, een goede vriend van mij, gaan we aan de slag met de inrichting. Hij weet precies hoe ik het wil. We maken geen gebruik van een interieurarchitect. Omdat we het zelf beter denken te weten. Maar het is natuurlijk ook gewoon budgetvriendelijker.’

Het klinkt allemaal zo makkelijk: een concept openen.

‘Als de basis overal hetzelfde is, valt het wel mee. Overal werken we met goede producten en een toegankelijke sfeer. Ik kan morgen ook auto’s gaan verkopen. Zolang ik maar kan blijven sleutelen en verbeteren.’

Pardon? Je had net zo goed autoverkoper kunnen worden?

‘Bij wijze van spreken. Het is altijd belangrijk dat je concept klopt, bij jou past en niet ‘massa’ is. Bij elke nieuwe zaak begin ik eerst met een marktonderzoek. Neem bijvoorbeeld Alberto’s Italian. In Nijkerk waren er elf andere Italiaanse restaurants. Toen stelde ik me de vraag: hoeveel van die elf verkopen pizza met shoarma? Dat waren er ook elf. Vervolgens stelde ik de vraag: hoe is de situatie in de binnenstad? Daar bleek bijna 80 procent een vergelijkbare kaart te hebben. Met Alberto’s Italian zou ik me dus in Nijkerk kunnen onderscheiden. En dat is vervolgens ook gebleken.’

En dat geldt ook voor je andere zaken?

‘Samen met Sligro ben ik bezig met een nieuw concept, dat Bear & Steaks (BAS) gaat heten. Mensen kunnen daar terecht voor speciaalbier, grill en smoker, whikey en sigaren. De locatie houd ik nog even voor me, maar dit concept is er zeker onderscheidend. Het concept moeten we nog lanceren. We richten ons in ieder geval op het segment midden tot hoog en op een informele sfeer.’

We zouden bijna vergeten dat dit allemaal helemaal niet zo vanzelfsprekend is… In 2006 werd een tumor in je hersenen werd geconstateerd, waar je in de afgelopen tien jaar tot twee keer toe aan werd geopereerd.

‘Ja, ik heb in totaal 31 uur onder het mes gelegen en was genoodzaakt mijn eerste Italiaanse restaurant te verkopen. Maar toen ik redelijk hersteld was, wilde ik het toch maar weer eens proberen. Twee jaar geleden organiseerden we een Walking Dinner in de Babbel en dat ging goed. Dat was mijn test, en ik slaagde. Vervolgens openden we Alberto’s Italian en Babbelbeach aan het Veluwemeer.’

En je bent nog niet klaar met nieuwe concepten openen?

‘Haha, ik heb mijn vrouw moeten beloven dat ik dat niet meer doe en het iets rustiger aan doe. Al heb ik nog Pizza bij Alberto’s in de pijplijn zitten. Ik wil eerder proberen met Alberto’s Italian en straks met BAS een landelijke formule op te zetten. De focus ligt de komende tijd op multiplyen: meer verdieping van concepten in plaats van verbreding.’

Hoe belangrijk is de rol van een leverancier daarin? 

‘Het klinkt misschien gek, maar ik vind de producten niet de belangrijkste pijler in de keuze voor een leverancier. Ik ga hoe dan ook altijd op zoek naar de mooiste producten. Ik vind continuïteit veel belangrijker, de klik die ik met de mensen heb. In dit geval was ik nog geen klant bij mijn huidige leverancier toen ze aangaven vertrouwen te hebben in het concept van BAS. Dat sprak me aan. Als ik met BAS een landelijke formule wil neerzetten, zijn zij een waardevolle partner.’