Before Article
bresc ethnic food

Ethnic food – een optelsom van alle ‘verre’ keukens met hun eigen specerijen en gebruiken – hebben de Nederlandse keuken al flink beïnvloed. Want Nederlanders zijn een tolerant volk, ook op het gebied van eten. Toch zien we hierin nog steeds ontwikkelingen. Gijs Vermeulen, culinary advisor bij Bresc Produits Culinaires, signaleerde de volgende ‘etnische’ trends.

1. Hoe heter, hoe beter

De Zuid-Amerikaanse keuken is al tijden booming, maar onze smaakpapillen zijn ondertussen wel gewend aan de milde pepers. We willen meer: uitgesproken en pikant mag het zijn. We zijn afgestapt van de subtiele Franse keuken, we willen próeven. In de Aziatische keuken zijn specerijen als gember en sereh dan ook in trek – en chili is al helemaal niet meer weg te denken. Alleen ‘chili’ voldoet al niet meer als benaming: we voegen guajillo, habanero of jalapeño toe aan onze saus. Gedroogd als ‘chipotle’ of in vers versneden vorm. Hoe heter, hoe beter.

2. De Arabische keuken is here to stay

Ras-el-hanout neemt inmiddels een vaste plek in de kruidenkast in en de Maghreb-lijn van Bresc is al vijf jaar een succes. Dat is te danken aan het feit dat Nederlanders openstaan voor nieuwe smaken en we al zo lang profiteren van wat de verschillende culturen in Nederland toevoegen aan onze keuken. Bovendien werkt de Arabische keuken ook graag met zoete specerijen als kardemom en kaneel, vaste ingrediënten in onze vertrouwde speculaas. Ook groenten en peulvruchten spelen een grote rol, en dat blijft zo.

3. Oost-Europa komt eraan

Knollen, kool, worst: de Oost-Europese keuken is je reinste comfort food en letterlijk en figuurlijk aan een stevige opmars bezig. De traditionele keuken aldaar houdt van ouderwetse smaakmakers als ui, knoflook en paprika. Véél paprika – vers en in poedervorm. Op straat is van alles te krijgen: stoofpotsoepen met veel groente en worst die op allerlei manieren is klaargemaakt. Old school streetfood dat barst van de smaak. Het duurt niet lang voordat ook wij deze keuken zullen omarmen.

4. Herkomst maakt het verschil

We willen weten waar kruiden vandaan komen en het verhaal achter het product kennen. Niet voor niets lanceerde Bresc recent de ‘ajo de Andalucía’, een Spaanse knoflookpuree. Dat past bij deze trend. Door internet en de globalisering weten mensen veel beter dan vroeger wat er te koop is in de wereld en wáár het te koop is. Ze willen ontdekken en gaan op onderzoek naar de smaken die ze op vakantie hebben geproefd. Het moet vooral authentiek zijn. Doe daar je voordeel mee!

Dit blog is een partnerbijdrage van Bresc.