Before Article

Waarom water en horeca een goede match zijn

‘Water kan de positieve beleving juist versterken.’ Nederland drinkt steeds meer water en dat heeft ook positieve gevolgen voor de horeca, meent Rutger van Dijk van Spa NL.

Wie? Rutger van Dijk
Wat? Sales director out-of-home Spa Nederland

Spa heeft een missie: Nederland aan het water helpen. Dat is niet alleen vanuit commerciële motieven?

‘Als je jong bent, bestaat zo’n 75 procent van het lichaam uit water. Hoe ouder je bent, hoe lager dit percentage is. Om je lichaam goed te laten functioneren, is het belangrijk om voldoende water te drinken. Voor de opname van voedsel en vertering, afvoer van afvalstoffen, reguleren van de lichaamstemperatuur en als bron van energie. Kortom, water is belangrijk. Ongeacht of het om kraanwater, bronwater of mineraalwater gaat.’

Maar er is verschil tussen de verschillende watersoorten.

‘Kraanwater gaat een aantal chemische en microbiologische behandelingen door om het drinkbaar te maken. Bronwater – de term zegt het al – komt uit een erkende bron. Het verschil tussen bronwater en mineraalwater zit ‘m in de minerale samenstelling en het feit dat mineraalwater direct aan de bron gebotteld moet worden. Anders dan bij bronwater is de minerale samenstelling verplicht stabiel. Het betekent bijvoorbeeld dat de kwaliteit van een flesje Spa Blauw over tien jaar hetzelfde is als nu.’

Hoe krijg je Nederland aan het mineraalwater?

‘Gelukkig wil de Nederlandse consument dat zelf. De belangrijkste ontwikkeling in de afgelopen drie jaar is dat consumenten minder frisdrank drinken en op zoek zijn naar verantwoorde alternatieven met minder of geen calorieën. Mineraalwater is zo’n uitstekend alternatief. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt bovendien dat mensen weten dat ze meer water moeten drinken en dat ze dat ook willen. Het ook doen, is echter nog een stap verder.’

Mensen willen dat je de drempel verlaagt?

‘Ze zoeken variatie en willen niet alleen plat of bruisend mineraalwater drinken. Daarom hebben we drie jaar geleden Spa Touch Of ontwikkeld: Spa Bruisend met een vleugje smaak. In de supermarkten en On the Go verkrijgbaar in de smaken Lemon, Blackcurrant, Grapefruit, Peach, Apple en Mint. Inmiddels zijn de smaken Lemon en Grapefruit ook in de horeca verkrijgbaar, exclusief bij Sligro.’

Waarom zou je als horecaondernemer dit product serveren?

‘Als horecaondernemer luister je naar je gast. Met name consumenten in de groep 20-35 jaar vragen steeds meer naar mineraalwater. Dan heb ik het over een trend die alleen maar toeneemt. Het is geen hype. Daarnaast is mineraalwater ook margetechnisch zeer interessant voor een horecaondernemer. Per eenheid is de bruto marge veel hoger dan vergeleken met frisdrank.

Maar zie je ook concreet dat er meer water besteld wordt in de horeca?

‘Zeker. In cafés en restaurants zien we een stijgende trend. Maar ook in hotels. Mineraalwater heeft daar een iets andere functie en wordt meer begeleidend gebruikt bij wijnen en spijzen.’

Spa Bruisend met een vleugje smaak is een hardloper in de supermarkten. Waarom introduceren jullie dan niet direct alle smaken in de horeca?

‘We willen het succes stapje voor stapje verder uitbouwen. Het heeft ook een praktische reden: een koelkast is niet van elastiek. We willen het foodprofessionals zo gemakkelijk mogelijk maken ons product te proberen.’

Is succes in de supermarkten een garantie voor succes in de horeca?

‘Natuurlijk zijn er verschillen. Zo is een consument in de supermarkt makkelijker te verleiden tot het maken van een nieuwe keuze uit het schap. Als je op een terras gaat zitten, ben je toch eerder gewend een drankje te bestellen dat je altijd bestelt. Als ondernemer zul je je gast moeten enthousiasmeren en daar gaat wat tijd overheen.’

En hoe doe je dat?

‘Door hem of haar mee te nemen in het verhaal. Door actief te communiceren. Het is niet voor niets zo dat mensen steeds meer mineraalwater drinken: het is verantwoord en verfrissend. Het is een maatschappelijk verhaal: wereldwijd neemt de vraag naar gezonde producten toe. Bovendien is er vaak ook een mooi herkomstverhaal te vertellen om de beleving te versterken. Zo is Spa een van de grootste beschermde natuurgebieden van Europa, een gebied ter grootte van 26.000 voetbalvelden. Waar door de unieke ligging gemiddeld anderhalf tot twee keer zoveel regen valt als in de rest van België. Elke regendruppel legt een reis af door meerdere grondlagen, die allemaal hun eigen filterende werking hebben. Een gast kun je meenemen in die reis. Met de puurste natuur krijgen wij het zuiverste mineraalwater.’

Hoe helpt Spa horecaondernemers?

‘Het mooie aan de horeca is dat het we echt deur-tot-deurondersteuning kunnen bieden. Onze accountmanagers bouwen een persoonlijke band op met ondernemers. We kunnen bijvoorbeeld ook helpen bij de promotie van Spa Touch Of met een vleugje smaak: van tafelkaartjes tot kleding.’

Tegelijkertijd is er in de horeca een blijvende discussie over al dan niet gratis kraanwater serveren. Wat is het antwoord?

‘Dat is aan de horecaondernemer zelf. Ik denk dat de discussie is ontstaan doordat sommige ondernemers te veel geld vroegen voor een fles mineraalwater. Als je lekker hebt gegeten, maar je bent vervolgens veel geld kwijt aan een fles mineraalwater, dan houd je als gast toch een nare nasmaak over. De prijs moet in balans zijn en mineraalwater mag geen dissatisfier zijn. Het is zonde als mineraalwater een positieve beleving in de weg staat, terwijl het deze juist in combinatie met een authentiek verhaal enorm kan versterken.’

Deze blog is een partnerbijdrage van Spa.