‘Thee verdient meer aandacht in horeca’
Before Article
thee

‘Thee verdient meer aandacht in horeca’

‘Bij meer beleving kun je ook meer vragen.’ Frank Rammeloo van Twinings over waarom thee belangrijk is voor horeca. En: wat onderscheidt een goede thee van de rest?
frankrammelooWie?
Frank Rammeloo
Van? Twinings BeNeLux

We hebben de bierbeleving, de wijnbeleving en de koffiebeleving, maar hoe staat het met de theebeleving? Halen horecaondernemers alles uit thee?

‘Helaas nog te weinig. Horecaondernemers raken steeds meer bewust van de toegevoegde waarde van een bier- of koffiebeleving, maar de theebeleving blijft nog achter. In Engeland en België doen ze het wat dat betreft beter. Bij high teas gaat het goed. Maar wanneer je thee na een diner geserveerd krijgt, gebeurt dit vaak te gemakzuchtig. Het blijft bij een glas of kopje met een zakje en een koekje. Besef dat dit voor veel mensen de laatste ervaring is in een restaurant.’

Hoe kan het beter?

‘Gasten willen verwend worden, echt het gevoel krijgen dat ze een avondje uit zijn. Je kunt bijvoorbeeld een potje thee serveren voor anderhalf tot twee kopjes. En dit leuk aankleden met een koekje, macaron, chocolaatje, nougat of bonbon. Of serveer thee met een vers schijfje citroen of een takje munt. Voor meer beleving kun je met gemak ook iets méér vragen. Dan heb je het al snel over 3 tot 3,50 euro per kopje.’

Hoe helpen jullie horecaondernemers met het creëren van een theebeleving?

Er zijn hulpmiddelen, maar ondernemers moeten er zelf mee aan de slag. Een mooie manier om thee in builtjes te presenteren is in een van onze theekisten. Het is wel belangrijk dat je deze kist uniformiteit en stijl laat uitstralen. Serveer geen thee die mensen thuis ook kunnen drinken, geen merken of huismerken die je ook in de supermarkt kunt vinden. Ga dan voor een premium product.’

Thee serveren van een supermarkthuismerk? Gebeurt dat?

‘Ja, helaas wel… Gasten zoeken in een restaurant een beleving die ze thuis niet vinden. Speel daar vooral op in met thee. Losse thee kun je bijvoorbeeld presenteren in buisjes op tafel, onder meer verkrijgbaar bij Sligro. Daarnaast kunnen ondernemers bij ons terecht voor losse thee uit blik. Maar je kunt natuurlijk geen blik van 500 gram bij je gast op tafel zetten.’

Wat maakt jullie theeën onderscheidend?

‘De unieke smaak en kwaliteit. Onze theesommeliers zijn dagelijks bezig met proeven, selecteren en ontwikkelen. In ruim 300 jaar hebben we natuurlijk ontzettend veel kennis en een groot netwerk over de hele wereld opgebouwd. Onze thee komt van plantages uit Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Het is een voordeel dat we geen eigen plantages hebben en de vrijheid hebben om te wisselen van locatie. Daardoor zijn we niet afhankelijk van seizoenen en kunnen we een constante kwaliteit leveren.’

Constante kwaliteit, is dat ook de reden dat Twinings de werkers op de theeplantages stimuleert?

‘Absoluut. We zijn lid van ETP (Ethische Thee Partnerschap). Plukkers op de plantages zijn meestal vrouwen. Het is in ons en hun belang dat zij in goede omstandigheden werken en leven. Daarom zorgen we ervoor dat ze onderwijs kunnen volgen en over schoon drinkwater beschikken. Hun passie en plezier proef je uiteindelijk terug in onze thee.’

Wat bepaalt de smaak van thee?

‘Alle thee is afkomstig van een en dezelfde plant, de Camellia Sinensis. Toch zijn er verschillende soorten en smaken te onderscheiden. Voor een deel bepaalt de herkomst de smaak: de grond, de hoogte, het klimaat en de vochtigheid. Daarnaast spelen oogsttechniek en oogsttijd een belangrijke rol. Hoe jonger de plant, hoe lichter de thee. Van de jonge pluk maken we witte thee, met een wat mildere smaak. Daarnaast maken we zogeheten infusions. Dit zijn smaken die bekend staan als thee, maar eigenlijk geen thee bevatten. Rooibos wordt bijvoorbeeld gemaakt van een struikbos in Zuid-Afrika.’

Welke van jullie theesoorten zijn het meest populair?

‘Earl Grey, Lady Grey, English Breakfast en onze groene theevarianten met lemon en jasmijn. Over het geheel zien we de theemarkt wat krimpen. Dit komt vooral doordat er wat minder vraag is naar zwarte thee. Groene thee maakt wel een opmars.’

Hoe verklaar je dit?

‘Het komt vooral door vergrijzing. De oudere generatie is opgevoed met zwarte thee drinken bij het ontbijt, maar dit geldt niet voor de jongere generaties. Vandaar dat de vraag naar zwarte theeën wat afneemt. Daarnaast heeft groene thee een duidelijk andere doelgroep: deze thee is vooral populair onder jongere vrouwen.’

In het algemeen willen consumenten meer keuze hebben en zijn zij kritischer in hun keuze. Hoe spelen jullie hierop in?

‘We bieden 55 smaken die toegankelijk zijn voor een breed publiek. Daarnaast passen we ons assortiment jaarlijks aan. We ruilen dan twee tot drie smaken in voor nieuwe smaken. Vaak gaat het om soorten waar minder vraag naar was. Voor de nieuwe smaken kijken we naar trends: welke verschuivingen zien we? Zoals gezegd is groene thee nog steeds bezig aan een opmars. Daarnaast zien we dat mintsmaken populair zijn. Recent hebben we groene thee pompoen en mandarijn aan ons assortiment toegevoegd, net als groene thee citroen en honing. Daar komt binnenkort groene thee mango & lychee en groene thee mint & citroen bij.’

Om zo mensen toch meer thee te laten drinken. 

‘Gelukkig merken we dat consumenten direct fans worden als ze een keer Twinings hebben geproefd. Het verschil met andere merken proef je duidelijk. Dat zeggen we natuurlijk van onszelf, maar we krijgen het vooral vaak te horen.’

De blog is een partnerbijdrage van Twinings. 

Twinings is de nummer twee theeproducent ter wereld en al jaren de officiële theeleverancier van het Britse koningshuis. De historie gaat maar liefst 300 jaar terug en heeft ook nog eens een klein Nederlands tintje. Oprichter Thomas Twinings leerde het ‘kunstje’ namelijk in zijn tijd bij de VOC. Vandaag de dag selecteert het bedrijf de beste theeën van over de hele wereld en biedt het een breed scala in alle soorten, maten en smaken. ‘Onze 55 smaken zijn toegankelijk voor een groot publiek.’