Trendalert: robots in de horeca
Before Article
robots

Trendalert: robots in de horeca

Schel in contrast met de opkomende trend van het steeds vaker ‘offline’ gaan, staat de trend van smart-toepassingen. Het automatiseren en op het internet aansluiten van processen en apparaten, of het inzetten van robots als medewerkers. Volgens velen is dit de toekomst. Een ding is zeker: het biedt zakelijke kansen. Ook in de horeca. 

Robotel
Midden 2015 is in Japan het eerste smart-hotel geopend. Het Henn-na hotel, in het op Nederland gebaseerde attractiepark Huis Ten Bosch, heeft de primeur. Een hotel dat bijna volledig automatisch opereert door middel van robots en gedeeltelijk zelfvoorzienend is door het gebruik van zonnepanelen. De robots nemen onder andere de receptie, schoonmaak en garderobe op zich. Hierdoor heeft het hotel slechts tien ‘echte mensen’ in dienst. Dit aantal is extreem laag te noemen, zélfs voor een budgethotel. Met dino-robots achter de receptie en allerlei andere ludieke elementen is het hotel een ‘attractie’ dat bij het park hoort. De kostenbesparing op personeel als energie is zeker interessant voor hoteliers. Leuk weetje: een nachtje in het hotel kost maar 45 euro.henn-na-hotel-6Bron: AsiaOne

Obertron Restaurant
In het Chinese Habrin is een restaurant gevestigd met het zelfde principe als het Henn-na hotel; hun visie is hoe meer robots, hoe goedkoper. Het restaurant heeft ruim twintig robots in dienst. Het grootste deel daarvan fungeert als ober. De robots hebben tien verschillende gezichtsuitdrukkingen die ze kunnen gebruiken als communicatiemiddel richting hun gasten. Zelfs in de keuken staan robots die ondersteunend werk leveren. De bedrijfsleider, Liu Hanshheng, is tevens voorzitter van de lokale robotacademie. Volgens hem is het binnen tien jaar normaal dat robots dit soort werk doen. Een robot-ober kost rond 2400 euro in aanschaf. Misschien een goed idee voor tijdrovende klusjes, zodat jouw ‘echte medewerkers’ zich bezig kunnen houden met het échte contact met je gasten?robot-restaurant-06Bron: Amusingplanet

Bardoggy
Ook cafés en bars kunnen, via het bedrijf Bardoggy, ‘smart’ worden. Bardoggy is een app waarop (potentiële) gasten een profiel kunnen aanmaken. Horecazaken installeren vervolgens een ‘iBeacon’, een apparaat dat (onder andere via bluetooth) in contact staat met smartphones. Via deze app kan een bar relevante acties verspreiden. Wanneer deze persoon vervolgens naar de bar of het café komt maakt de iBeacon contact en kan zo de deal worden opgehaald. Op deze manier kun je je doelgroep relatief gemakkelijk en relevant verleiden.

Klein begin groot resultaat
De voorgaande voorbeelden van smart-toepassingen in de horeca zijn uiteraard wat extreem te noemen en hebben een hoog ‘amusement gehalte’. Toch kunnen deze geautomatiseerde mogelijkheden leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing voor je zaak. 90 procent van je personeel vervangen door machines is misschien een onrealistische stap, maar begin bijvoorbeeld eens met een digitale menukaart. Een kleinschalige ingreep met enorme verhoging van je effectiviteit. Aanpassingen in de menukaart zijn zo gemaakt en bestellingen komen direct binnen. Kortom; een klein begin met een groot resultaat!