Before Article
vakantiepark

High-end restaurant op vakantiepark om het laagseizoen op te vangen

Wie aan het vakantiepark EuroParcs denkt, denkt niet direct aan een restaurant waarbij je meer culinaire keuzes hebt dan je lief is. Niet alleen de restaurantmarkt is aan veel veranderingen onderhevig, ook het recreatiesegment is volop in beweging. Onlangs opende EuroParcs, tussen mei en augustus bij enkele van haar vakantieparken, het restaurantconcept Friends ’n Bites. Jean-Paul van Kol vindt de term ‘filosofie’ passender bij dit initiatief waar hij, samen met zijn team, heilig in gelooft. Een ontmoetingsplek bij uitstek en grensverleggend, aldus Jean-Paul van Kol van EuroParcs.

Wie:jean-paul-van-kol Jean-Paul van Kol (61)
Wat: verantwoordelijk voor concept- en horecabeleid EuroParcs
Zitplaatsen: 150 binnen 150 buiten per locatie
Website: www.europarcs.nl

 

EuroParcs telt inmiddels acht resorts, wat kenmerkt de parken van jullie precies?

‘Iedereen die onze parken bezoekt komt om samen leuke dingen te doen en te ontspannen. Van wellness tot zwemmen en wandelen. Alles kan in elk park, maar elk park heeft wel zijn eigen identiteit. Het ene park ligt in het bos, de ander is gelegen aan het Veluwemeer en weer een ander park heeft zijn eigen jachthaven. Deze omgevingsfactoren trekken dus ook ieder hun eigen doelgroep met allemaal weer hun eigen wensen en behoeften. Wij proberen om daar zo relevant mogelijk op in te spelen.

Op een paar parken hebben jullie besloten het restaurantconcept Friends ’n Bites te exploiteren. Buiten alle verschillen in de doelgroepen zagen jullie dus ook vooral een belangrijke gemene deler?

‘Jazeker. Wij zien echt een hele belangrijke trend in vers, ambachtelijk en eerlijke producten en spelen daar met Friends ’n Bites op in. Daarnaast zien we dat de jongere doelgroep (tussen de 30-50 jaar) langer blijven zitten wanneer het diner overgaat in live muziek of een dj het overneemt.’

Hoe spelen jullie precies in op de trend van de ambachtelijke en eerlijke keuken?

‘Onze menukaart is het hart van het bedrijf. We variëren elke week en spelen in op het seizoen. Daarnaast zijn de producten die we per vakantiepark hanteren streekgebonden, zo laten we onze gasten graag kennismaken met de unieke producten uit elke streek. We kijken naar puurheid en maken bijvoorbeeld de sauzen zelf. Alleen tijdens de top van het hoogseizoen koken we iets commerciëler, aangezien de kosten en de baten nog wel tegen elkaar moeten opwegen.’

De bezetting op jullie vakantieparken verschilt dus per seizoen. Wat zijn tot dusver de belangrijkste lessen die jullie hebben geleerd als het om bezetting gaat?

‘In juli en augustus zijn onze kengetallen perfect, maar in het voor- en naseizoen zijn deze minder goed. Er is dan wel opkomst in onze parken, maar echt wel minder dan in het hoogseizoen. Dit komt ook omdat het bestedingspatroon van onze bezoekers in die periode aanzienlijk anders is. Dit bracht ons dan ook op het idee om de F&B middels Friends ’n Bites dermate aantrekkelijk en trendy te maken zodat het ook mensen uit de regio trekt die alléén komen eten en zich vermaken. Hiermee creëren we een extra doelgroep, waarmee we de ‘mindere’ periodes in het jaar proberen op te vangen.’

Over welke gasten hebben we het dan?

‘Er is een hele groep babyboomers die zich jonger voelt dan hun eigen ouders vroeger op dezelfde leeftijd én die niet meer kindgebonden zijn. Zij willen onder de jeugd zijn en blijven meetellen. Maar ook ouders die even een avond zonder hun kinderen willen stappen, eten, loungen en chillen. Deze doelgroepen uit de regio vinden in het voor- en naseizoen perfecte aansluiting bij ons Friends ’n Bites restaurant. Het wordt dé ontmoetingsplek bij uitstek.’

Jullie spelen dus in de verschillende seizoenen en parken in op deze doelgroepen. Hoe bereiken jullie hen?

‘We laten ons zien via social media, de website en nodigen bijvoorbeeld ook bekende mensen uit. Het is echt belangrijk dat we onze activiteiten kenbaar maken binnen de doelgroepen. Onze filosofie is dat we samen iets leuks gaan beleven, mond-tot-mond reclame is daarin ook van essentieel belang, zeker om lokale bekendheid te creëren.’

Hoe belangrijk zijn jullie medewerkers in deze opzet?

‘Onze medewerkers zijn cruciaal in deze business waarin het seizoen de boventoon voert. Zoals ik eerder aangaf hanteren wij een flexibele kaart en dat vergt maximale inzet van onze medewerkers zich hier steeds weer op aan te passen. Daarnaast forecasten we de omzet, waardoor we de personeelsplanning continue kunnen bijwerken en invullen. We proberen écht de grote leegloop voortdurend te voorkomen. Eigenlijk kun je stellen dat hoe hoger de omzet is hoe meer personeel we kunnen inzetten en hoe beter we kwalitatief met het personeel te werk kunnen gaan.’

Hoe voorkom je dat je steeds aan nieuw personeel hetzelfde verhaal vertelt?

‘Kennisoverdracht is ontzettend belangrijk voor alle medewerkers die bij ons werken. Sommige medewerkers weten na één seizoen alles van het reilen en zeilen van ons park maar werken maar tijdelijk bij ons. Belangrijk is dat deze kennis continu wordt overgedragen en daar zijn wij als managementteam dan ook voortdurend mee bezig. Want onze mensen maken aan het eind van de dag écht het verschil.’