Before Article
Hoftrammm

Bij Restaurant de Hoftrammm loopt het op rolletjes

Het begon na een reis naar Melbourne als droom. De Hoftrammm, een rijdend restaurant in een oude tram in Den Haag, is nu al ruim twee jaar realiteit. Eigenaar Bobby van Galen kijkt inmiddels terug op een heftige maar succesvolle periode. Want als starter op de arbeidsmarkt een zaak beginnen in de horeca vergt een gezonde dosis lef en doorzettingsvermogen.

Wie? Bobby van GalenHoftrammm
Wat? Eigenaar Tramrestaurant Hoftrammm
Aantal zitplaatsen: 44
Ritten: 543
Website: www.hoftrammm.nl

Twee jaar geleden begon je aan het avontuur dat de Hoftrammm heet, wat ging er precies in die periode aan vooraf?

‘Ik ben op reis geweest naar Melbourne en liep al een tijdje met het idee om het rijdende restaurant dat ik daar had gezien in Nederland op de kaart te zetten. En alhoewel de Hoftrammm inmiddels twee jaar bestaat, begonnen de voorbereidingen eigenlijk vier jaar geleden al. Eerst schreef ik een ondernemersplan waarmee ik besloot naar de bank te gaan. Eenmaal daar vertelde zij mij dat ik helaas niet in aanmerking kwam voor een volledige lening. Veel bedrijven in de horecasector zaten op dat moment in een dip en het feit dat ik een starter was op de arbeidsmarkt bracht te veel risico met zich mee. Daarnaast was het concept van een rijdend restaurant nog onbekend in Nederland. De foodtruck-beweging was toen amper nog in gang gezet en bij het horen van een rijdend restaurant kreeg ik destijds echt nog verbaasde blikken.’

Voor een aantal ondernemers in de horeca klinkt jouw verhaal wellicht herkenbaar. Hoe heb je uiteindelijk het doorzettingsvermogen gevonden om de Hoftrammm toch op de kaart te zetten?

Wellicht hebben de bankmedewerkers mij uiteindelijk ongemerkt de belangrijkste tip meegegeven. Zij adviseerden mij, juist omdat ik alle vergunningen wél rond had, te kijken naar de mogelijkheden van crowdfunding. En crowdfunding is uiteindelijk een wezenlijk onderdeel geworden van het succes dat ik tot op heden met mijn team heb behaald.

Crowdfunding heeft bij jou dus bijgedragen aan het bij elkaar krijgen van de volledige lening. Maar wat heeft deze vorm van financieren jou achteraf nog meer gebracht?

‘Nadat ik had besloten een dergelijke actie op te tuigen begon mijn missie pas écht. Via CrowdAboutNow maakte ik mijn droom voor de Hoftrammm wereldkundig en bracht ik mijn investeerders bij elkaar. 177 om precies te zijn. En dat betekende 177 paar extra ogen, maar ook 177 ambassadeurs voor mijn restaurant. En zeker in de opstartperiode van een restaurant heb je ambassadeurs voor jouw bedrijf heel hard nodig. Zo bood de één aan om de teksten voor de website te schrijven, de ander vertaalde onze menukaart in verschillende talen. Ik heb geleerd wat de kracht is van mijn netwerk en hoe waardevol dat is. Er waren 177 mensen die, van kleine tot hele grote bedragen, in mij geloofden en samen 100.000 euro bij elkaar legden om mij die vliegende start te geven. Deze ambassadeurs bleken achteraf de beste marketingtool te zijn en het begin van een mooie gastenkring. Gasten die écht een onderdeel willen uitmaken van dit concept. Daarnaast heeft de publiciteit die ik in de media heb gekregen met de Hoftrammm ook gezorgd voor een sterke lokale binding. In Den Haag en omgeving heeft vrijwel iedereen van de Hoftrammm gehoord of ons een keer bezocht.’

De ruimte die je voor 44 gasten tot je beschikking hebt om te koken en te bedienen is vrij klein. Hoe ga je om met de praktische uitdagingen die dit met zich mee brengt?

‘Ik zie het om te beginnen inderdaad als een uitdaging en niet als een beperking. Naast alle faciliteiten zoals een wc en een keuken die wij net als andere restaurants hebben, maar dan in een veel kleinere ruimte, hebben wij bijvoorbeeld een extreem kleine koeling. Hierdoor kunnen wij onze gasten niet alle frisdranken aanbieden die je elders wel ziet. Om te voorkomen dat als tegenvaller wordt ervaren door onze gasten hebben wij zelf drie ‘happy drinks’ ontwikkeld. Dit zijn non-alcoholische cocktails die altijd passen bij het menu dat we serveren. De cocktails bestaan uit een combinatie van ons huidige frisdrank assortiment, afgemaakt met een eyecatcher. Zo hebben we nu een cocktail gecombineerd met peper en schuim. Onze gasten hebben door deze vorm van creativiteit bijna altijd het ‘wauw-effect’. Het grappige is dat tafelgenoten na het zien van deze happy drinks ook vaak dezelfde keuze maken. Daarnaast hebben we Haags bier en een bijpassend wijnarrangement. Maar met de happydrinks, die uit noodzaak zijn ontstaan, geven we onze gasten echt dat extra stukje beleving. Het is toch wat leuker dan de standaard frisdranken.’

De tram rijdt volgens een strikte dienstregeling en is voortdurend in beweging. Hoe zorg je ervoor dat iedereen er op tijd is en dat het de gasten, die allemaal tegelijk binnenkomen, aan niets ontbreekt?

‘De gasten die bij de Hoftrammm komen eten, maken een reservering via de website. Wij communiceren waar en hoe laat wij ze komen ophalen en doordat we één menu hanteren kunnen we tijdens de rit vrij efficiënt werken. Natuurlijk kunnen onze gasten aangeven of ze allergieën hebben, vis niet lekker vinden of andere wensen hebben. Op deze manier weten wij al iets meer van onze gasten als ze instappen. Ook betalen gasten vooraf, op het moment dat je bij de Hoftrammm naar binnen stapt, word je echt in de watten gelegd en hoef je aan niets meer te denken.

Als je van tevoren weet wie er komt en wat de wensen zijn, dan kun je hier goed op inspelen. Hoe zie jij deze voordelen terug?

‘Wij kunnen scherp inkopen en weten exact wat de wensen van onze gasten zijn. Doordat we in het bezit zijn van deze informatie hebben wij te maken met weinig waste en gezien het feit dat wij één menu hanteren is dat marge-technisch heel interessant.

In de horeca zijn veel restaurants die kampen met no-shows. Tafels worden vrijgehouden en als gasten niet opdagen lopen deze restaurants omzet mis. Jullie lopen met jullie werkwijze al vooruit op de ontwikkeling die nu gaande is van vooraf betalen. Hoe denk jij hierover?

Ook dit is een werkwijze geboren uit noodzaak. Als je 44 mensen aan het einde van de avond moet laten betalen, dan zit je in feite met onrust op elkaar te wachten totdat je mag afrekenen en ga je niet echt met een lekker gevoel naar huis. Doordat onze gasten vooraf betalen is het ‘pijnpunt’ van de betaling al achter de rug als ze bij ons arriveren. Onze gasten hoeven nergens meer aan te denken en houden zo een goed gevoel over aan de avond omdat zij op een fijne manier afscheid van ons nemen. Het is misschien toeval, maar wij hebben steeds meer terugkerende gasten en dat kan hier best eens mee te maken kunnen hebben.’

Eigenlijk zijn jullie met de Hoftrammm een voorloper op de huidige ontwikkelingen in de horeca in termen van foodwaste en bijvoorbeeld het vooraf betalen. Terugkijkend op de afgelopen vier jaar, waar ben je dan het meest trots op?

‘Ik ben vooral trots op het team achter mijn droom. Mijn personeel is echt het allerbelangrijkste bezit, zij kunnen de avond maken of breken. Ik durf wel te zeggen dat zij samen het kompas vormen van dit avontuur.’