Before Article
KASerne

Hoe je met ervaren partners je eerste horecazaak opent

Wanneer gooi je het roer om en begin je je eigen horecazaak? Voor Peet Hofmans was afgelopen jaar het moment om zijn bedrijf te verkopen en de KASerne te openen. ‘Het is niet zo dat ik altijd op zoek ben geweest naar dat ene café of restaurant. Vraag en aanbod kwamen samen en dat bleek een goed moment om deze stap te zetten.’ Leer van deze ondernemer over het belang van partners, een netwerk en hoe je zorgt voor een vliegende start.

Wie: Peet Hofmans (52)aaeaaqaaaaaaaalnaaaajdezmjkxzthiltljzmqtndlkns04ytbkltnmymeyywi1yzq1za
Wat: eigenaar de KASerne
Aantal medewerkers: 37
Zitplaatsen: 75 binnen, 100 op het terras
Hotelkamers: 9
Website: www.dekaserne.nl

Je eigen bedrijf verkopen en een horecazaak starten: een droom die is uitgekomen?

‘Ik kijk er puur naar als ondernemer. Dit was hét moment om dit project te starten: ik kreeg de mogelijkheid om iets te kopen, waarop ik iets kon ontwikkelen waar in de omgeving behoefte aan was. Het is niet zo dat ik altijd op zoek ben geweest naar een horecazaak, ik zie horeca als een middel en niet als een doel. Wel had ik al tijden geen lol meer in mijn werk door het gebrek aan contact met de klant, al het werk gebeurde online. Ik stel mij graag dienstbaar op en houd van dingen regelen, maar in mijn vorige functie was ik vooral aan het mailen. Ik zag zelfs het product niet meer dat ik in een doos van distributeur naar eindgebruiker stuurde. Dit had ik namelijk ook vanaf een prachtig strand op de Bahama’s kunnen doen, maar ook dan had ik geen contact met mijn klanten gehad.’

Waarom was dit het moment om je eigen hotel en restaurant te openen?

‘Ik heb geprobeerd om het eerst nog te combineren: het runnen van een bedrijf en het opzetten van een horecaconcept. In maart 2015 ging dat niet langer en ben ik me vol gaan concentreren op de KASerne, ook al had ik pas in december van dat jaar het koopcontract rond. Dat het een combinatie moest worden van een hotel en een restaurant wist ik zeker. Maar de KASerne is meer. We willen dat gasten weten dat ze hier altijd terecht kunnen: voor ontbijt, lunch, diner, borrel, werken, overnachten of een feestje. De KASerne moet een begrip worden.’

Het idee voor de KASerne was er, maar waar start je?

‘Ik kom niet uit de horeca wat betekent dat je jezelf goed moet verdiepen in de branche. Maar wat je zeker nodig hebt is een partner, een vertrouwde rechterhand, en die ik heb gevonden in Leon IJpelaar. Leon werkte op dat moment bij FG Food Labs (1 Michelinster) als Maitre en wilde regelmatig met mij sparren over mijn plannen. Ik stelde hem vragen als: “Kun je mij helpen, en af en toe tips geven en laten weten of ik op de goede weg zit?”. Een jaar heeft hij me op weg geholpen en toen belde hij op en zei dat het project hem zo aansprak dat hij er zelf de leiding van zou willen voeren.’

Waarom stapt een ervaren gastheer in zo’n project?

‘Hij heeft nooit in een zaak gewerkt die hij zelf mee kon opbouwen. Daar lag voor hem de uitdaging.’

Wat is de belangrijkste les die je van je zakenpartner hebt geleerd?

‘Zaken uit handen kunnen geven en vertrouwen hebben dat een ander ze goed oppakt. Je moet niet proberen om alles zelf te doen, daar is het project veel te groot voor. In het begin had ik nog de illusie dat ik de zaak kon openen met een paar hulpkrachten, nu hebben we 37 personeelsleden op de loonlijst staan. Dat is andere koek.’

De financiering voor een horecazaak rond krijgen kan heel lastig zijn. Hoe heb jij dit aangepakt?

Ik had natuurlijk het allerbeste plan van de wereld en het mooie was dat de bank aanvankelijk ook positief reageerde. Nadat ik drie maanden met ze in gesprek was bleek een horecavergunning toch te spannend en hebben ze mijn plan alsnog afgewezen. Met een selecte groep ondernemers ben ik naar alternatieve financieringsmogelijkheden, zoals crowdfunding, gaan kijken. Dit waren lokale belanghebbenden die behoefte hadden aan mijn horecagelegenheid bij hen om de hoek. Mijn zakelijke netwerk en het netwerk van Leon en Rob van der Veeken (chef-kok) uit de restaurantwereld zijn hier van essentieel belang geweest. Toen ik voor de tweede keer (naar een andere) bank stapte was ik goed voorbereid: ik had een groot netwerk achter me staan die mijn plan steunde en ik had geld op zak om zelf een deel te financieren. De bank hapte.’

Had je dit project ook zonder je partners kunnen realiseren?

‘Dan was ik absoluut open gegaan, alleen was ik nooit op het niveau beland waar we nu zijn.’

Jullie zijn nu drie maanden open. Hoe gaat het?

‘We mogen ons gelukkig prijzen met het aantal boekingen in de eerste drie maanden en terugkerende gasten. De hotelovernachtingen die nu voor september geboekt staan zijn voornamelijk zakelijke gasten. Daarnaast staat de vergaderzaal vaak geboekt voor de maatschappen van het ziekenhuis dat hier om de hoek zit. Maar we zijn geen ‘zakelijk concept’. Je mag in je korte broek en op je teenslippers binnen komen, gaan zitten naast de medisch specialist of de directeur van de bank die in pak zit, waarbij je je totaal op je gemak moet voelen. Het moet laagdrempelig zijn en daar zijn we goed in geslaagd.’

Kun je een laagdrempelig concept neerzetten wanneer je een restaurant op hoog niveau hebt?

‘Ik denk dat die twee dingen niets met elkaar te maken hebben. Als wij gasten het gevoel geven dat iedereen hier welkom is, dan staat dat los van het eten. Laagdrempeligheid wordt gecreëerd door de mensen die hier werken en de sfeer of vibe die er hangt. Als je ergens binnenstapt dan voel je je daar prettig of niet. Dat komt door de mensen, meubels en stoffen die zijn gebruikt.’

Hoe heb je de juiste werknemers geselecteerd die passen bij de sfeer van de KASerne?

‘Ik eis van iedereen die hier komt solliciteren dat ze voor al onze gasten en collega’s door het vuur gaan, maar je gaat voor niemand door het stof. Je moet met een lach op je gezicht naar je werk komen en ik hoop daarmee te bereiken dat iedereen die hier werkt het gevoel heeft dat deze zaak van ons allemaal is, en niet alleen van mij. Werkervaring is dan minder belangrijk. We hebben dan ook veel starters aangenomen. Het mooie is dat je de juiste mensen dan ook heel veel kunt leren hetgeen een positieve wisselwerking geeft’’

Is het niet logisch als je zelf geen horeca-ervaring hebt om ervaren werknemers aan te nemen?

‘De ervaring zit bij Leon en Rob. Daarnaast hebben zij voor het vaste team (ongeveer 12 man) ervaren werknemers aangenomen, maar bijna alle hulpkrachten zijn intern opgeleid. Ik ben van mening dat je je beter kunt aanpassen in een nieuw te vormen team zonder al teveel werkervaring in de branche. We hebben deze personeelsleden niet aangenomen om kosten te besparen. Ik vind dat je iedereen een goed salaris moet bieden en of je nu geen of twee jaar werkervaring hebt, hier verdien je hetzelfde.’

Wat heb je aan marketingactiviteiten gedaan voor opening?

‘We hebben al onze marketingactiviteiten uitbesteed aan het webdesign en online marketingbureau Peach Tree. Begin 2016, toen wij begonnen met de verbouwing hebben wij hen ingeschakeld. Zij hebben onze huisstijl en logo bepaald, hebben meegekeken met de indeling van de kaart, besloten hoe onze Facebookpagina eruit moest zien en een communicatieplan opgesteld. We analyseren nu op welke platformen we goed gevonden worden en waar onze boekingen vandaan komen.’

Is de KASerne geworden wat je ervan had verwacht?

‘Het is vanaf dag één exact zoals ik het wilde hebben. De sfeer is goed en de gasten positief. Natuurlijk zijn er nog toekomstplannen: in fase twee van dit project willen wij de kas realiseren die onderdeel is van ons duurzame project. Hier komen planten en kruiden in die in de keuken gebruikt worden.’