Before Article
restaurantomzet Facebook

Hoe krijg je jouw restaurant vol met paid advertisement van Facebook?

Je wilt jouw restaurantbezoek een boost geven. Even een advertentie plaatsen in de plaatselijke huis-aan-huis krant? Dat kan, maar adverteren via Facebook is meer van deze tijd. Maar hoeveel moet dat kosten? En hoe werkt dat?

Facebook heeft meer dan negen miljoen Nederlandse leden, een makkelijker platform om jouw gasten te bereiken is er niet. Uiteraard heeft jouw restaurant al een Facebook-pagina waarmee je met leuke foto’s en posts probeert jouw tent vol te krijgen. Probleem is dat je alleen de mensen bereikt die jouw pagina volgen, terwijl je juist op zoek bent naar níeuw publiek.

Paid advertisement

Er is echter een mogelijkheid om jouw restaurant bij een grote groep mensen onder de aandacht te brengen: paid advertisement. Ja, je moet ervoor betalen. Maar nee, het hoeft niet duur te zijn. Adverteren op Facebook kan al voor 1 euro per dag. Let wel, het kán voor 1 euro per dag. De vraag is of het wat oplevert. Hoe meer je betaalt, des te hoger het bereik.

CPC, CPM of CPA

Er zijn drie betalingsopties:  per klik (CPC), per duizend vertoningen (CPM) of per actie (CPA). Je kunt een maximaal bedrag opgeven dat je per dag aan een advertentieset kwijt wilt zijn. Is je budget bereikt, dan worden de advertenties niet meer vertoond. Een tweede optie is kiezen voor een looptijdbudget. Gedurende de looptijd van jouw advertentie bepaal je een budget voor de gehele periode. De kosten worden over de hele looptijd verspreid.

Stappenplan

Lees in dit stappenplan een handige uitleg over hoe adverteren op Facebook in z’n werk gaat. Er zijn namelijk veel campagneopties: je kunt bijvoorbeeld een bericht of juist een aanbieding onder de aandacht brengen. Staar je overigens niet blind op al die opties. De meest handige campagne is toch het aanjagen van pagina-vind-ik-leuks. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat de Facebook-pagina van jouw restaurant een boost krijgt in het aantal volgers. Want uiteindelijk blijft het toch: hoe meer volgers je hebt, hoe meer mensen jouw berichten lezen.