Before Article

No-shows terugdringen door aanbetaling?

Gasten die wel reserveren maar niet komen opdagen, kosten restaurants veel geld. Om no-shows tegen te gaan, zijn er nu apps die vragen om een aanbetaling. Chef-kok Schilo van Coevorden is blij dat zijn restaurant Taiko gevestigd is in hartje Amsterdam en dat hij redelijk veel spontane aanloop heeft. Zonder die aanloop zou Taiko, gevestigd in Het Conservatorium Hotel, waarschijnlijk zo’n tienduizend euro per maand mislopen door gasten die te laat afzeggen of niet komen opdagen, zegt hij tegen Het Parool.

No-shows zijn voor veel restaurateurs een doorn in het oog. Zo ook Nick Kokonas, mede-eigenaar van prestigieuze restaurants als Alinea in Madrid en The Aviary in Chicago. Hij bedacht daarom de app Tock Tix, dat bij een reservering een vergoeding vraagt. Taiko heeft de app al getest: tachtig betalende gasten, nul no-shows.

Ook Couverts.nl wil gasten een kleine aanbetaling laten doen. Het bedrag wordt op de creditcard van de degene die reserveert geblokt. Komt de gast opdagen, dan wordt er niets afgeboekt. Wanneer iemand te laat is met afzeggen of hij komt helemaal niet opdagen, dan wordt het bedrag wel in rekening gebracht. In New York en Londen worden dit soort reserveringsmethodes al gehanteerd. De grote vraag is: is dit wel gastvrij? Schrikt dit gasten misschien af? Of is het bittere noodzaak?

Jan Dieker, eigenaar van Restaurant Claar dat midden in het centrum van Utrecht zit, is tegen Foodbrigade helder over deze reseveringsmethode. ‘Ik vind het belachelijk en ga daar nooit aan meewerken. Het is in tegenspraak met gastvrijheid wat voor een restaurateur heel belangrijk is. Het geeft ook een soort wantrouwen aan richting je gasten. Voor sterrenrestaurants kan ik het me wel voorstellen. Zij hebben geen aanloop, omdat gasten er eerder van uitgaan dat je een reservering nodig hebt. Ik kan no-shows nog opvangen met spontane inloop. Ik bel no-shows altijd na en kijk wat er aan de hand is. Maar ik vind echt dat het erbij hoort. Wil je geen no-shows, dan moet je niet meer met reserveringen werken.’