Le Boumerang: meer gasten door een Digi Bites Buffet
Before Article
digi bites

Le Boumerang: meer gasten door een Digi Bites Buffet

Hoe je een succesvol restaurant runt in een plaats met slechts 1850 inwoners én heel veel concurrentie? Met een onderscheidend concept natuurlijk. Le Boumerang besloot vijf jaar geleden verder te kijken dan de varkenshaas en bedacht het Digi Bites Buffet, een proeverij die werkt via tablets. En sindsdien neemt de omzet nog jaarlijks toe. 

Wie: Renate Vinke3
Wat: mede-eigenaar Le Boumerang en Hotel Buxus
Aantal zitplaatsen: 65
Website: www.leboumerang.nl

Gasten bestellen bij Digi Bites Buffet meerdere kleine hapjes voor relatief lage prijzen. Daarnaast betalen ze een instapbedrag van 17,50. Waarom zo’n instapprijs?

‘Het idee is dat onze gasten meerdere gerechten proberen. Het is een proeverij. Dit concept is echt gericht op een avondje uit. Alles bij elkaar opgeteld, betaal je voor drie gangen gemiddeld 27,50 euro. Als we niet werken met een instapbedrag, zouden we hogere prijzen per gerecht rekenen. We moeten immers de kosten terugverdienen. Maar dat zou betekenen dat mensen minder gerechten proberen en de mosterdsoep niet extra bestellen, terwijl ze er wel zin in hebben. Met die soep erbij zouden ze aan het einde van de avond net zoveel kwijt zijn als nu.’

Waar komt het idee eigenlijk vandaan?

‘We hebben gebrainstormd. We zagen steeds meer buffetrestaurants in de buurt veel gasten trekken. Aan de andere kant vonden we tapas een leuk concept. Dat hebben we een beetje gecombineerd, maar dan met een internationale keuken, vers bereid en mooi gepresenteerd. We wilden ook niet dat gasten de hele tijd van tafel zijn. Zo kwamen we op het idee van de tablets en lieten we een eigen app ontwerpen. Gasten kunnen nu van alles proberen en gezellig met elkaar aan tafel blijven zitten.’

En dat is succesvol?

‘Zonder dit concept had Le Boumerang het lastig gehad. Maar nu groeien we jaarlijks enkele procenten. Het mooie is dat steeds meer mensen van buitenaf op het Digi Bites Buffet afkomen. Overigens zijn er ook nog steeds gasten die à la carte bestellen. Dan hebben we het met name over onze gasten van hotel Buxus en doordeweekse gasten. Ook de zomerse toeristen willen niet elke avond lang dineren. Voor het buffet blijven gasten tot wel drie uur lang zitten.’

Hoe werkt het Digi Bites Buffet?

‘Je gaat aan tafel zitten en typt je naam in op de tablet. Daarna kun je kiezen uit meerdere kleinere gerechten, bijvoorbeeld onderverdeeld in voorgerechten, hoofdgerechten en nagerechten. En dranken natuurlijk. Wanneer je een bestelling doorstuurt, krijgt de keuken een seintje. Wanneer de gerechten klaar zijn, serveren we ze uit. Vervolgens kunnen gasten in een volgende ronde weer andere gerechten proeven. Aan het einde van de avond vraag je de rekening aan.’

Wat betekent dat voor de service: hoe is de verhouding persoonlijk-digitaal?

‘Toen we begonnen, dachten sommige mensen dat we het deden om personeelskosten te besparen. Zo werkt het niet. Nu ligt er een tablet op tafel, anders is het een menukaart. We geven nog steeds uitleg aan tafel en houden ook nog zelf in de gaten of gasten een drankje willen bestellen. Maar dat is soms aanvoelen. Een verliefd stelletje wil niet de hele tijd door ons worden gestoord, maar bestelt een drankje wanneer het hen uitkomt. De tablet is een extra service. Kinderen vinden het ook leuk.’

2

De tablets werken dus ook voor kinderen.

‘Speciaal voor kinderen delen we kindertablets uit. Daarop kunnen ze spelletjes spelen tijdens het eten. Zo vervelen ze zich niet aan tafel en kunnen hun ouders onbezorgd genieten van een gezellig avondje uit. Overigens kunnen kinderen ook ’s winters buiten bij ons schaatsen en ’s zomers is de schaatsbaan een zwembad.’

Biedt deze werkwijze ook voordelen voor de keuken? Kun je gerichter voorbereiden?

‘Dat niet per se. Natuurlijk heb je op een gegeven moment wel door wat de hardlopers zijn en kun je daar deels op inspelen qua inkoop en voorbereiding. We weten bovendien dat de meeste gasten drie keer drie gerechten bestellen. Maar we hebben een grote kaart, juist omdat we gasten zoveel mogelijk proeverijen willen bieden. En die kaart wisselt ook nog eens vier tot vijf keer per jaar. Dus helemaal precies weet je het nooit.’

Maar je kunt wel sneller schakelen?

‘Heel af en toe gebeurt het wel eens dat we aan het einde van de avond door een product heen zijn. Als de zalmfilet op is, vinken we het gerecht aan de kassa gewoon uit en verschijnt het gerecht per direct niet meer in het menu. Zo kunnen we voorkomen dat we gasten aan tafel teleurstellen.’

Hoe kun je zo’n concept als dit laten slagen?

‘Door de keuze breed te houden. We trekken een enorm breed publiek aan gasten uit de wijde omtrek. Dat komt deels zeker door het menu. We bieden ook nog steeds een à la carte voor de gasten die snel een varkenshaasje willen eten. Daarnaast moet je doorzetten: er waren in het begin gasten die deze verandering maar niets vonden, maar inmiddels speciaal terugkomen voor de proeverij. En misschien wel het belangrijkst: we vinden het zelf een superleuk concept. Het wordt niets als je er zelf niet volledig achterstaat.’