Before Article
foodtruck

Wat is het geheim van een goed draaiende foodtruck?

Het festivalseizoen staat voor de deur, dus de foodtrucks komen weer massaal uit de garage. Er zijn inmiddels meer dan 500 foodtrucks in Nederland. Raakt de prille markt al vol? En wat is het geheim van een goed draaiende foodtruck?

Er hangt om foodtrucks een zweem van laagdrempeligheid: tik een oude vrachtwagen op de kop, bouw de wagen om tot foodtruck en ga in de zomermaanden de vele braderieën en festivals af. Veel ondernemers zijn geïnteresseerd in foodtrucks. Volgens de laatste schattingen zijn er inmiddels zo’n 500 foodtrucks in Nederland en dat aantal blijft groeien. Zelfs restaurants zien foodtrucks als aanvulling tijdens het festival- en zomerseizoen, zoals Het Weeshuys in Zwolle.

Foodtruck starten

Wanneer je nu denkt dat zo’n foodtruck zekerheid biedt op gouden bergen heb je het mis. Een foodtruck is keiharde business. ‘Mensen laten zich misschien gek maken omdat ze denken dat ze er veel geld mee kunnen verdienen’, denkt Arjan de Hoon van Toettoetfood.nl, dat zich richt op feesten van bedrijven en particulieren. ‘Het is relatief makkelijker dan een restaurant beginnen. Je hebt geen forse huur om rekening mee te houden. Maar het is echt serieus hard werken om geld te verdienen.’

Dat beaamt Enzo Kleijn, van het nieuwe foodfestival Yummya in Amsterdam. ‘Je moet jouw sociale leven van april tot september, wanneer het foodfestivalseizoen er is, op een laag pitje zetten. Je hebt eerst een drukke festivaldag, daarna moet je de truck schoonmaken en weer klaar maken voor de volgende dag.’

Foodtruckmarkt moet onderscheidender

De markt is wel snel aan het veranderen. De Hoon: ‘De eerste groep foodtruckeigenaren die vier jaar geleden begonnen, zien het veranderen. Grote cateraars gaan mee doen. Die merken dat ze terrein verliezen en laten foodtrucks bouwen. Er vindt een verschuiving plaats. Er komen steeds meer foodtrucks bij. Het wordt dus voller, maar ook professioneler.’

Dat geldt niet alleen voor foodtrucks. Ook de foodfestivals nemen in aantal en omvang toe. Zoals Yummya dus, dat op 5 mei start op de Jaap Eden IJsbaan in Amsterdam. ‘Wat ons onderscheidt, is dat we het eerste thematische foodfestival zijn. Een uniek thema en concept ontbreekt bij de meeste festivals. Ik geloof erin dat het met een thema echt gaat leven en dat je gasten verrast. Toonaangevende dance-evenementen hebben dat al jaren. De beste dance-events vinden zich steeds weer opnieuw uit.’

Het concept van Yummya is ontwikkeld door conceptbureau By Whyte en draait volledig om guilty pleasures en een paradijselijke wereld vol verleiding. De Jaap Eden IJsbaan wordt de Garden of Eden en opgedeeld in vier verschillende werelden: Eden, Adam’s Apple, Eve’s Kiss en Forbidden Fruits. ‘Daarnaast willen we met onze foodpartners een langdurige relatie opbouwen. Ik wil een win-win situatie creëren. Het is bij veel festivals een financieel feestje voor de organisatoren. Het risico is niet helemaal in balans. Daarom is bij ons de procentuele afdracht voor de foodtruckhouders substantieel lager. Ik wil de beste trucks voor een lange termijn aan Yummya binden.’

Wat is het geheim van een goed draaiende foodtruck?

Aangezien de foodtruckmarkt vol raakt, is het handig om te weten waar een foodtruck aan moet voldoen, wil het echt goed draaien. Hieronder vier essentiële tips.

  • Het allerbelangrijkste: wees onderscheidend. Kleijn: ‘Wanneer je nu nog met een koffie- of pannenkoekentruck begint dan is de concurrentie redelijk moordend.’
  • Het gaat om de totaal-beleving. De Hoon: ‘Je verpakking, je presentatie, het uiterlijk van het busje: alles moet kloppen.’
  • Het leveren van kwalitatief goed eten voor een nette prijs. Kleijn: ‘Ik spreek ook internationaal veel mensen die met foodtrucks actief zijn. Zij verbazen zich over de geliktheid van de trucks in Nederland, maar de kwaliteit is echt voor verbetering vatbaar. Startende ondernemers focussen zich vooral op de truck. De kwaliteit van het eten staat niet op de eerste plek.’
  • Vergeet je marketing en pr niet. Kleijn: ‘De tijd dat je als foodtruck geen social mediakanalen hebt ingericht en dat het allemaal vanzelf gaat, is wel voorbij.’