Before Article
investeren, relaties

Investeren in je relaties maakt rijk

Een bijzondere combinatie: soep en ijs. Toch zagen de eigenaren van lunchroom en hotel Prikkels er markt in. Naast een opmerkelijk concept, werken ze voornamelijk samen met lokale ondernemers. Niet om zoveel mogelijk aan elkaar te verdienen, maar om elkaar te helpen en relaties op te bouwen. Zo worden onverkoopbare biertjes gebruikt voor de visbouillon en verkopen ze producten van lokale ondernemers aan de hotelgasten. Suzanne Westrik: ‘En ik hoef hier niets aan te verdienen.’

NijmegenWie: Suzanne Westrik (35 jaar)
Wat: eigenaar Prikkels Nijmegen samen met Michiel de Vries
Aantal zitplaatsen: 35 binnen en 50 buiten
Website: prikkelsnijmegen.nl

 

Waarom start je een soep en ijs concept?

‘Het idee was om een ijssalon te beginnen, maar we stuitten op een prachtig pand in de binnenstad van Nijmegen dat te groot was om alleen maar ijs uit te verkopen. De locatie en het pand gaven ons de mogelijkheid om er veel meer mee te doen en om zelfs in de winter open te zijn. Omdat we niet de zoveelste broodjeszaak wilden zijn bedachten we iets anders, iets wat in België heel gewoon is: een soepbar. Maar dan wel in combinatie met ijs. Niet de meest voor de hand liggende combinatie.’

Soep als lunch. Werkt dat in Nederland?

‘We hebben naar een aantal succesvolle initiatieven in de markt gekeken zoals De Kleinste Soepfabriek, maar we geloofden vooral in het concept omdat onze soepen goed passen bij de trend van gezond en verantwoord eten. Mensen krijgen steeds meer het besef dat een pak soep van 2 euro uit de supermarkt iets anders is dan de soep die wij hier verkopen. We trekken onze eigen groenten- runder- en kippenbouillon. Met deze soepen als basis kun je alle soepen maken die je wil.

Het hele jaar door wisselen we onze soepen, afhankelijke van het weer en het seizoen. Drie weken geleden hoopten we al dat het mooi weer werd en hebben we de eerste gazpacho gemaakt. Die hebben we nu maar zelf opgegeten omdat hij vanwege het weer nog niet op de kaart kon. In plaats daarvan hebben we een wortelsoep tegen de zomergriep gemaakt. Hetzelfde geldt voor de winter: als het begint te vriezen maken we snert en als het gaat dooien houden we daar mee op.’

Hoeveel liter soep gaat er per week doorheen?

‘Dit is heel lastig in te schatten. In het begin zaten we soms op een zaterdagmiddag zonder soep en met een bouillon die twee dagen moet trekken is dat echt wel een ding. Nu maken we per keer 60 liter van een bepaalde bouillon die we vervolgens invriezen. Deze ingevroren bouillonblokken kun je heel lang bewaren en op ieder moment ontdooien, waarna we aansluitend onze verse ingrediënten eraan toevoegen. Zo hoeven we niet iedere ochtend precies in te schatten hoeveel soep we moeten maken.’

De zaak loopt dus goed. Maar dit bleek voor jullie niet genoeg want een jaar geleden opende jullie ook nog een hotel boven Prikkels.

‘Michiel had een vogelhuisje gekocht en dit als grapje op Facebook geplaatst met de opmerking: wij zijn een vogel B&B begonnen. Onze pandeigenaar zag dit bericht en belde op waarom we niet echt een B&B zouden beginnen. We hadden nooit gedacht dat dit een optie zou zijn, maar het bleek dé kans om een hotel te beginnen.’

Hoe start je een hotel zonder enige kennis?

‘We hebben veel uitgezocht over wet en regelgeving en de kansen die het pand bood, en uiteindelijk binnen vier maanden de knoop doorgehakt om het te gaan doen. Elke kamer is ingericht door een andere Nijmeegse ondernemer waarmee we hebben geprobeerd om onze collega’s een platform te geven. Wanneer gasten de producten die in hun kamer staan leuk vinden kunnen ze diverse items kopen en voor de overige producten brengen we ze in contact met de ondernemer.’

Wat verdienen jullie hieraan?

‘Helemaal niets. Het is een samenwerking tussen ons en de ondernemers waarbij zij de kamers met de kleinere spullen hebben ingericht en wij op deze manier reclame voor hen maken. De grote meubelstukken zoals bedden en kasten hebben we gekocht, maar wanneer de gast het bed fijn vindt of de kast op de kamer geweldig, zeggen we actief dat deze afkomstig is van een ondernemer uit de straat. Zo hebben we ook dergelijke grotere meubels verkocht. Dit zijn mooie dingen die je voor elkaar kunt doen.’

Zo creëer je echt lokale verbondenheid?

‘Door open te staan voor je collega ondernemers en door veel met mensen te praten en dingen te proberen, ontstaat er verbondenheid. Een tijdje hebben we soep gemaakt in de Honigfabriek, geen succesvol project als je kijkt qua efficiëntie, logistiek en omzet, maar het is wel een hele waardevolle tijd geweest omdat we fantastische contacten hebben opgedaan. Zo gebruiken we nu Oersoep bier – van een brouwerij uit Nijmegen – voor onze vissoep. Dit is bier waar teveel koolzuur op zit en die ze niet meer kunnen verkopen omdat de doppen er dan afspringen, maar met de smaak van het bier is niets mis. Wij gebruiken dit bier voor onze visbouillon. Ook al ben je druk met je eigen bedrijf, dan nog moet je naar buiten om met andere ondernemers over hun filosofie en ervaringen te spreken.’

Wat heeft het openen van Hotel Prikkels voor jullie omzet gedaan?

‘Het is echt een aanvulling op de zaak. Vooral wanneer hotelgasten in de zaak of op het terras zitten, merken we dat we veel sneller aanloop hebben voor de lunch. Met een bezetting van gemiddeld 80 procent in het hotel hebben we ook een stabiel inkomen, waar het het met soep en ijs nog wel eens aan schort. Daarnaast vind ik het zelf echt een meerwaarde dat je de gast langer ziet, waardoor je iemand een speciaal gevoel kunt meegeven. We brengen alle gasten persoonlijk naar de kamer, vragen wat voor plannen ze hebben of wijzen hen de weg. Dat moment was voorheen altijd heel erg kort. ‘

Wat voor gasten komen er op jullie kleinschalige hotel af?

‘We hebben veel binnenlands toerisme, veel gasten van de Radboud Universiteit en zakelijke gasten. De meeste gasten weten ons te vinden via Booking.com. Maar we proberen wel echt een eigen gastenkring op te bouwen omdat je natuurlijk een behoorlijke commissie betaalt aan Booking.com. Aan de andere kant genereren we zoveel boekingen hierdoor, dat het platform het geld wel waard is.‘