Internationale doorbraak door Instagram
Before Article
social media

Internationale doorbraak door Instagram

Op social media kanalen als Instagram en Facebook zien we steeds vaker horecahelden voorbij komen met massa’s volgers. Hoe bouwen deze helden aan hun online fanbase en belangrijker nog, wat levert het hen eigenlijk op? Gunter Paffendorf is er zo een. Instagram is het belangrijkste marketinginstrument van deze jonge chef dat hij niet alleen gebruikt voor zijn eigen pr, maar ook om het restaurant waar hij sinds kort promoveerde van souschef naar chef-kok (Dining56) onder de gastronomische aandacht te brengen. Wij vroegen hem welke basisregels hij toepast in deze vorm van communicatie en welke nationale en internationale vakgenoten volgens hem niet mogen ontbreken aan jouw Instagram lijstje. Volg hen om je zakelijke creativiteit een boost te geven!social media

Wie: Gunter Paffendorf
Leeftijd: 26
Website: Dining56.nl
Instagram: @chefgunterpaffendorf

Social media zijn tegenwoordig een onderdeel van je werkzaamheden in de keuken. Hoe belangrijk zijn deze kanalen volgens jou in deze branche?

‘Vooral in termen van bereik vind ik social media onmisbaar voor iedere onderneming. Ik durf wel te zeggen dat gasten via Instagram of Facebook mijn gerechten zien en daardoor bij Dining56 komen eten. Naar mijn mening moet je eerst je ogen overtuigen voordat je mond iets wil proeven. Door in te spelen op het zintuig ‘zien’ is de eerste kennismaking met mijn gerechten online. Het voordeel daarvan is dat gasten het vertrouwen hebben dat de rest van het diner ook wel goed zal zijn. De gasten komen van heinde en verre. Zo hebben we bijvoorbeeld regelmatig gasten van buiten Gelderland (zo nu en dan uit Duitsland) die via mijn Instagram profiel bij ons in het restaurant terecht zijn gekomen.’

Binnen één jaar naar bijna 19.000 volgers. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

‘De basis is natuurlijk het allerbelangrijkste. Bij mij bestaat de basis uit een kloppend gerecht, een goede foto en de juiste hashtags. Ik heb door de tijd heen een eigen stijl ontwikkeld, waarmee volgers mij ook direct associëren. In het begin gebruikte ik geen hashtags, maar weet nu hoe belangrijk het is om dat wel te doen. Zeker in de wereld van chefs zijn hashtags als ‘#chefstalk’ tags waar vakgenoten op zoeken en die je dus moet gebruiken om gezien te worden en hen weer te bereiken. Daarbij komt het feit dat veel volgers nog meer volgers aantrekken. Iemand die veel volgers heeft is nu eenmaal interessanter en relevanter om te volgen. In het begin is het wel even doorzetten en een kwestie van aandacht geven aan je online activiteiten. Maar als je dat goed doet dan zal je zien dat je steeds meer en relevantere mensen bereikt.’

Wie is voor jou eigenlijk echt relevant en wil je met Instagram bereiken?

‘Voordat ik bij Dining56 werkte was ik werkzaam bij een ander restaurant waar ik mijn creativiteit niet helemaal kwijt kon. Vervolgens ben ik achter gesloten deuren gerechten gaan maken en deze op persoonlijke titel online gaan delen. Mijn idee was om mijn profiel echt te gaan gebruiken als een soort portfolio richting (inter)nationale vakgenoten. Inmiddels zie ik dat hoe meer ik mijn restaurant betrek des te meer het bijdraagt aan de traffic richting ons restaurant. Mijn profiel zal altijd mijn eigen profiel blijven, maar aangezien ik nu chef-kok ben kan ik ook in de keuken steeds meer mijn herkenbare eigen stijl doorvoeren. Hierdoor is het verschil tussen de gerechten die je ziet op mijn Instagramprofiel en in ons restaurant kleiner. Als gevolg gebruik ik steeds vaker de ‘geolocatie’ in mijn posts, een mooi digitaal visitekaartje voor ons gehele team. Vakgenoten waar ook ter wereld én (potentiële) gasten zijn voor mij dus beiden relevant. Daarnaast volg ik mijn collega’s uit het vak ook terug. Zo blijf ik zelf vernieuwend en geïnspireerd.’

Welke ‘spelregels’ pas je toe om hen op een relevant moment met een relevante boodschap te bereiken?

‘Het klinkt misschien ‘ver m’n mijn bed’, maar ik kijk echt wie er op welk moment opstaat en wie er wanneer gaat slapen. Als ik tussen 17.00 uur en 18.00 uur post, dan staan de vakgenoten in Amerika op en gaan deze in Azië slapen. Dat zijn momenten waarop mensen altijd ‘even’ op hun telefoon kijken. In die continenten gebeurt er gastronomisch zoveel, daar wil ik onderdeel van zijn. Voor ons eigen land geldt dat op dat moment van de dag (vlak voor het diner) wellicht de keuze wordt gemaakt om voor Dining56 te kiezen als men in de buurt van Arnhem is. Ervaring heeft mij overigens geleerd dat als ik twee tot drie keer in de week een post plaatst ik qua bereik en likes het grootste effect heb. Post ik elke dag en op een ander moment, dan kost dat meer energie maar ben ik minder top of mind aangezien mijn foto dan sneller uit de timeline verdwijnt.’

Je bent een jonge chef, dus is het een logische aanname dat social media makkelijk voor je zijn om je eigen te maken aangezien je er mee bent opgegroeid?

‘Binnen mijn netwerk ligt dat eigenlijk anders. Wanneer ik naar mijn oud-studiegenoten kijk, die nu vaak nog zelfstandig werkende koks zijn, kan ik de conclusie trekken dat eigenlijk niemand echt bezig is met het creëren van volgers. Misschien heeft dat te maken met tijdgebrek en met het moeten volgen van de stijl van de chef-kok waar ze voor werken. Misschien moet dat nog groeien. Bij de chefs waarmee ik contact heb boven de 30 merk ik wel dat daar online veel meer gebeurt. Daar lopen er een paar rond die ik goed in de gaten moet houden.’

Voordat je hen aan ons voorstelt, ben ik zeer benieuwd wat social media je tot nu toe hebben opgeleverd?

‘Soms zijn de kansen en aandacht die ik krijg lastig terug te brengen tot de reden waarom dat zo is. Het zijn misschien open deuren, maar social media (en Instagram in het bijzonder) hebben mij onder andere bekendheid, zichtbaarheid en sociale vaardigheden gebracht. Het merk Chaud Devant (kokskleding) vroeg mij onlangs bijvoorbeeld om model te staan voor hun magazine dat in zestien landen verspreid wordt. Dat vind ik echt heel tof, niet alleen voor mijn persoonlijke pr, maar ook voor de bekendheid van mijn restaurant. Ik word daarnaast regelmatig door merken benaderd of ik hun producten wil gebruiken in mijn gerechten en deze op de foto wil laten zien. Exclusieve kansen wil ik nog wel eens accepteren en het is een win-win situatie. Ik help hen door het gebruik van hun producten hun achterban te vergroten. Daarnaast word ik regelmatig benaderd voor mooie functies. Instagram heeft mij echt geholpen in mijn onderscheidend vermogen.

Eigenlijk heb ik nog maar kort geleden mijn studie afgerond en was ik een starter met minder sterke sociale vaardigheden. Sinds dat ik Instagram inzet vind ik het makkelijker om via dit platform contact te leggen. En anderen leggen ook makkelijker contact met mij aangezien veel collega’s uit het vak mij om advies vragen. Ik heb bijvoorbeeld via Instagram voor elkaar gekregen om bij Maurits van der Voren van Restaurant La Tour* en Thomas Bühner van Restaurant La Vie***  (begin volgend jaar) stage te mogen lopen. Ik geloof dat dit mede dankzij mijn online portfolio is gelukt. Ik merk dat ik meer voor elkaar krijg met meer volgers.’

Benieuwd welke gastronomische vakgenoten je volgens Gunter absoluut via social media moet volgen? Aankomende woensdag lees je hierover op Foodbrigade!