Before Article
stadsstrand

Stadsstrand beginnen? Dit zijn de belangrijkste tips!

Stadsstranden zijn booming business. Is een horecabedrijf aan een innercity strand vergelijkbaar met een strandtent aan zee? Eigenaar André van Gelderen (60) van Zandfoort aan de Eem vertelt over alle uitdagingen. Hij begon in 2004 als een van de eersten een stadsstrand in Nederland.

Wie: André van Gelderen
Wat: Zandfoort aan de Eem
Website: Zandfoort aan de EemZandfoort Aan De Eem

 

Wij moeten het vooral hebben van het voor- en naseizoen.

Wat is volgens jou de kracht van een stadsstrand?

“In de afgelopen twaalf jaar heb ik in andere steden stadsstranden zien komen en gaan. Het is geen makkelijke branche. Een stadsstrand is niet te vergelijken met een standaard horecagelegenheid. Zo is de grond vaak heel duur. En dan kun je die grond ook nog eens niet ten volle benutten, je wilt immers veel open ruimte. Dan is er natuurlijk nog de factor ‘weer’. Het ene jaar is het een superzomer en draai je geweldig, de zomer erna is het drie keer niets. Wat dat betreft kun je een parallel trekken met een strandtent aan zee. Toch zie ik ook belangrijke verschillen. Aan het strand zijn gasten eerder bereid om iets extra’s te betalen. Bovendien moeten wij het vooral hebben van het voor- en naseizoen. Op de eerste dag van de zomervakantie halveert het aantal gasten: iedereen trekt dan juist de stad uit.”

Waarin onderscheiden jullie je van andere (stads)stranden?

“Wat sfeer betreft is een stadsstrand denk ik wel echt vergelijkbaar met een strandtent aan zee. Gasten in badkleding, blote voeten in het zand, kinderen die zich vermaken met zand en water. Niet alle stadsstranden bevinden zich aan het water, wij gelukkig wel. We zitten aan de rivier de Eem. Helaas is de kade te hoog en de stroming te sterk om te kunnen zwemmen. Maar het water zorgt wel voor een vrij, licht en ruimtelijk gevoel. Verder dragen de vuurschalen en barbecues, de klassieke strandstoelen, de picknicktafels en de sport- en spelmogelijkheden bij aan die relaxte sfeer. We hebben de inrichting bewust niet te gelikt gemaakt, het moet allemaal lekker easy going blijven.”

Elke zandkorrel moet in de zomer en winter betaald worden.

Hoe zorg je ervoor dat je je personeel behoudt?

“Hoewel de omzet dan een stuk minder is, zijn we in de winter ook geopend. Je hebt toch de vaste kosten: elke zandkorrel moet in de zomer en winter betaald worden. Ik doe het ook om de vaste kern van mijn personeel te behouden. Aan de kust zijn jongeren helemaal ingesteld op seizoensarbeid. Hier is dat minder. Als ik na de zomer zou sluiten, ben ik in het voorjaar mijn goede mensen allemaal kwijt.”

Hoe zit je doelgroep eruit en hoe speel je hierop in?

“Amersfoort is een jonge stad, dus er komen hier veel gezinnen. Vaak blijven ze lekker lang hangen. Daar spelen we met onze kaart op in. Zo hebben we een heel uitgebreide snackkaart. Voor het diner blijf ik bewust weg van de patat en de saté, ik wil geen snackbar zijn. In plaats daarvan serveren we plateaus met kleine gerechtjes uit verschillende wereldkeukens. Je kunt ook komen barbecueën: wij zetten alles klaar en iedereen mag zelf aan de slag. Nieuw is de heksenketel: een ketel boven het vuur waarin je zelf je maaltje bereidt. Zowel kinderen als volwassenen kunnen hier heel fijn buitenspelen. Dat vind je niet op een terras in de stad!”

Wat is je belangrijkste tip voor andere ondernemers?

“Mijn belangrijkste tip: kijk goed naar de omgeving waar je je vestigt en speel daarop in met je aanbod. Gezien de bevolkingssamenstelling van Amersfoort richten wij ons sterk op gezinnen. Ook trekken we veel mensen uit de provincie, die vaak wat conservatiever zijn ingesteld dan Randstedelingen. Daarom zou een feeststrand met harde muziek hier niet werken.”