Indruk maken met koffie: de juiste bonen én een barista met vakkennis
Before Article
pellini espresso

Indruk maken met koffie: de juiste bonen én een barista met vakkennis

Koffie is veel meer dan een dagelijkse noodzaak voor miljoenen Nederlanders. Canio Pappadà van Pellini legt uit hoe je met de juiste bonen en een barista met verstand van zaken indruk maakt met koffie.

Wie? Canio Pappadà
Wat? commercieel en marketing directeur van Pellini

De koffiebeleving is belangrijker geworden de afgelopen jaren, ook in Nederland. Hoe verklaar je dat?

‘Koffie is niet langer een standaardproduct, het is een complexe wereld van smaak, geur, geschiedenis en natuurlijk de kennis en ervaring van de koffiebrander. Koffie is een ervaring die alle zintuigen betrekt. Om een goede espresso te waarderen, is het belangrijk om jezelf te laten verleiden door het intense karakter. Drie zintuigen zijn in het bijzonder betrokken. Vaak is één blik genoeg om een koffie te beoordelen. De kleur, dikte en de stevigheid van de crème laag zeggen meer dan je denkt. Ten tweede: geur. Laat je leiden door je neus. En uiteraard smaak: aroma vertelt een verhaal. Het gehemelte, de plek waar de koffie-ervaring plaats vindt, is ook de plek in het lichaam waar ervaringen samenkomen en waar smaak beoordeeld wordt.’

Hoe doet de Nederlandse markt het vergeleken met andere landen?

‘Nederlanders zijn per definitie goede koffiedrinkers. Ze zijn nieuwsgierig en actief, willen experimenteren met nieuwe merken die een hoge kwaliteit espresso aanbieden. Wij  creëren unieke smaken en geuren, die samenkomen in een onnavolgbare espresso. Het is de eerste keus voor professionals en consumenten die een hoge kwaliteit premium espresso zoeken.’

Wat kunnen we beter doen?

‘Wij hebben een espresso-range ontwikkeld voor professionals. Dat is een hoge kwaliteit espresso, door de horeca gewaardeerd om zijn geur en smaak. We geloven dat de combinatie van een hoge kwaliteit koffie en de barrista, de koffie-expert, het verschil maakt. Een goede espresso maken is de belangrijkste taak van deze koffie-expert, die geleerd heeft over de organoleptische karakteristieken van de blend, het maalproces perfectioneert en het koffiezetapparaat professioneel gebruikt.’

Goede koffie draait om details. Zorgt betere koffie voor meer omzet?

‘Een goede koffie kan nét het extraatje zijn waardoor gasten juist wel voor jouw restaurant of bar kiezen. Espresso draait om stijl, in combinatie met details die echt het verschil kunnen maken. Elke blend heeft een unieke geur en smaak, die combineert tot een niet na te maken smaak. Deze smaak vormt de perfecte afsluiting van een maaltijd in een restaurant of een heerlijke koffiepauze. Die koffie zal je bijblijven en een belangrijk detail vormen van je diner in je favoriete restaurant.’

Welke rol spelen jullie voor restaurants en cafés? Jullie zijn leverancier, maar ook partner?

‘Wij trekken op met onze partners en bieden een compleet scala aan producten, materialen en trainingen. We zijn opgericht als een merk in de horeca, met als doel bekend te worden met onze kwaliteitsespresso, zowel in Italië als daarbuiten. Die aanpak zorgt ervoor dat het merk kan groeien samen met onze klanten. Bij Pellini is iedereen elke dag bezig om nieuwe services te ontwikkelen voor de industrie en samen met onze partners te werken aan onderscheid voor en loyaliteit van de gasten. Pellini heeft klasjes in Italië, voor partners die onze koffie importeren en distribueren. We leggen hen uit hoe onze blends werken en hoe we de traditionele Italiaanse espresso maken.’